For Distribution to CPs

The Leveson Inquiry

Witness Statement for Part 1, Module 3

FIRST WITNESS STATEMENT OF CHRIS BRYANT MP

[, CHRIS BRYANT of the House of Commons, London, SW1A OAA, WILL SAY as follows:

1. My name is Christopher John Bryant and | have been the Member of Parliament for the
Rhondda since the General Election in 2001. | am also the Shadow Immigration Minister

and | have written a weekly column in the Independent since September 2011.

2. After reading English at Oxford | prepared for ordination in the Church of England at
Ripon College Cuddesdon and in a nine months placement in Comas, then a shantytown
in Lima, and a human rights organisation in Buenos Aires. | was ordained deacon in 1986
and priest in 1987, serving as curate at All Saints High Wycombe and youth chaplain for
the diocese of Peterborough. In 1991 | decided to leave the employ of the church and
worked as agent for the Holborn and St Pancras Labour Party (1991-3) and Local
Government Development officer at Labour Party headquarters (1993-4). | then ran the
London office of the educational charity Common Purpose (1994-6) before setting up
my own writing and training company. Having been a councillor in the London Borough
of Hackney from 1993-1998, | stood unsuccessfully in the 1997 General Election in High
Wycombe. From 1998-2000 | was Head of European Affairs at the BBC, running the
Corporation’s lobbying in Brussels. | have published Possible Dreams: a personal history

of the Christian Socialist, Stafford Cripps: the first modern Chancellor and Glenda

MOD300002625



For Distribution to CPs

Jackson, the biography (the latter with HarperCollins) as well as many pamphlets and

books of essays.

3. Since my election as MP for Rhondda in 2001 | have served in the following capacities:
member of the Culture, Media and Sport Select Committee 2001-2005; member of the
bill committee on (amongst many others) the Communications Bill (2002 — 2003), the
Sexual Offences Bill (2002 — 2003), on the Mental Health Bill (2006 — 2007); member of
the joint committee on lords reform; Parliamentary Private Secretary to Lord Falconer of
Thoroton (2005 — 2006) and Harriet Harman (2007-2008); Deputy Leader of the House
(2008-2009); Minister for Europe (2009-2010); Shadow Minister for Constitutional
Reform (2010-2011).

The Culture, Media and Sport Select Committee

4. The Culture Media and Sport Select Committee that | joined in 2001 had an extremely
influential role to play in a series of different policy areas, including the law on privacy,
press and media standards, copyright, sports rights, the bundling of television channels,
the development of pay TV, the drive towards digital, the funding of the BBC, the
structure of ITV and Channel 4, the state of the British film industry and the regulation
of broadcasting. Many of these issues had direct commercial implications for a wide
range of organisations and members of the committee were very heavily lobbied all the

time.

5. Most notably the government had published a Cominiunications White Paper on 12
December 2000, which envisaged overhauling the regulation of broadcasting through
the creation of OFCOM, which it did through a short Act entitled the Office of
Communications 2002. It then published a draft Communications Bill in May 2002,
which was considered by a joint committee of both houses before being introduced in

the 2002-03 parliamentary session and being committed to a standing committee for

MOD300002626



For Distribution to CPs

line by line consideration. The Act received royal assent on 17 July 2003. In addition to
implementing many of the communications directives from the European Union the Act
had a direct impact on such matters as the bundling of channels, the allocation of sports
rights and the use of the electronic programme guide. It also enabled Carlton and

Granada to merge into a single ITV entity.

6. At the same time, following the outcry over the way in which the media had treated the
ordinary villagers of Soham (where my fellow ordinand the Revd Tim Alban-Jones was
the vicar) and the concerns over the death of Princess Diana, there was significant

pressure to introduce a new privacy law and better regulation of the press.

7. Against this background the select committee decided, amongst other things, to
conduct enquiries into press standards and the regulation of the media and produced
reports entitled, respectively Privacy and Media Intrusion (published May 2003) and
Broadcasting in Transition (published March 2004). Both reports entailed significant
number of evidence sessions, including representatives of all the major broadcasters
and newspapers. Although we invited Rupert Murdoch to attend, he declined. Until
2011 neither he nor any of the Murdoch family had ever given evidence to the
commons select committee, despite being by far the most significant media proprietor
and player in the United Kingdom. | suggested that he should be forced to attend on

three occasions, but had no support from other members of the committee.

Privacy and Media Intrusion Inquiry

8. As part of the enquiry into privacy intrusion, we took evidence from all the major

newspaper editors. On several occasions | asked pointed questions.

9. On 25 February | put to Paul Dacre the instance of a family, constituents of mine, who

had been very upset by the way a local newspaper had run a story about them but had

MOD300002627



1.

11.

For Distribution to CPs

received no redress from the PCC. ‘Let me give you a very specific instance. It is slightly
conflated between two stories just to protect the privacy of the individuals concerned
and it is a case that | put to another witness earlier of a family who have a child with a
particular emotional and physical llness which is of interest to the newspaper. The news
people turn up at the door. They have heard about the child, a young child, a seven year
old child. The parants consent to the newspaper doing an interview on the
understanding that the child will not be named nor where they live, except to say in
South Wales, and that no photo will be used although a photograph is taken at the time
iust for the internal purposes of the newspaper they are told. All of this does appear in
the newspaper, the name of the child, a photograph of the child, the school that the
child goes to and the town where they live, all of these details. How would you make
sure that that did not happen or do you think that it is legitimate for that to happen
because it is of public interest?’ In the subseguent months | had substantial
correspondence with Mr Dacre on this issue, which indicated that he was angry that |

had raised this matter in the way that | did.

On 11 March 2003, after a tough session with Piers Morgan, the then editor of the
Mirror, | asked the following question of Ms Rebekah Wade, Mr Andy Coulson and Mr
Stuart Kuttner: ‘Do either of your newspapers ever use private detectives, ever bug or
pay the police?” After a long response from Ms Wade, there was the following
exchange: Mr Bryant: And on the element of whether you ever pay the police for
information? {Ms Wade) We have paid the police for information in the past. Mr
Bryant: And will you do it in the future? (Ms Wade) it depends—  {Nr Coulson) We
operate within the code and within the law and if there is a clear public interest then we
will. The same holds for private detectives, subterfuge, a video bag—whatever you want
to talk about. Mr Bryant: it is illegal for police officers to receive payments. {Mr

Coulson) No. | just said, within the law.

I was not asking this guestion out of the blue as a friend, Kevin Brennan MP, had been

MOD300002628



For Distribution to CPs

mugged and lost his phone and wallet a few weeks earlier in central London. He had
reported the incident to the police and was surprised not only to get a phone call from a
journalist who clearly knew the details of his statement but also to see an article in the
News of the World about it days later. This is a practice that continues today. A

colleague was recently contacted by the police to be told that their house in their

constituency had been burgled — and was then rung by alf an hour later

1o be asked about the burglary.

12. Although there was some comment in a couple of the national newspapers the
following day, and it was reported on the evening news as a major embarrassment for
Ms Wade and Mr Coulson, | was surprised how little follow up there was in the national
media. | tried to raise the matter with successive Home Secretaries and on the
anniversary of Ms Wade's comments, on 11 March 2004, | raised it again in the

Commons.

dedia attacks

i3. On Thursday 13 November 2003 the Sun ran a piece attacking me, alleging that | had
satd that British voters were “too stupid to vote’ [see CIB 1} in a referendum on the EU
treaty, together with an editorial piece entitled ‘the big lie” [see CIB 2] which attacked
me for supposedly saying, "the public can’t be trusted to vote on such a big issue as the
European constitution” because ‘only MPs are clever enough to understand a treaty’.
Although | had opposed a ten minute bill the previcus day which would have required
holding a referendum, | had said no such thing and the guotations attributed to me
were simply invented, but the Sun refused to apologise. indeed three days later they ran
a series of letters compounding the mistake [see CIB 3]. The PCC advised me that they
could not help. In the end | made do with them carrying a letter from me [see CiB 4]

later in the paper, which they accompanied by a series of other letters.

MOD300002629



14.

15.

16.

17.

For Distribution to CPs

On Friday 28 November 2003 | was approached outside my constituency office by a
iournalist from the Mail on Sunday, Louisa Pritchard, who wanted me to comment on a
couple of photos the paper had cobiained of me. That Sunday the Mail on Sundoy
published a photograph of me dressed in my underpants, which they said | had emailed
to someone via a gay dating web-site known as gaydar several months earlier [see CIB
5]. I do not know how they obtained the photograph, which they ran alongside a series
of extremely private messages. The Mail on Sunday never claimed that either these

messages or the photo had been publicly available on any web-site.

The News of the World also ran the story that same day, as did the Daily Mail and the
Sun on Monday 1 December [see CIB 6 and 7]. On Tuesday Richard Littlejohn in the Sun
devoted most of his column to an attack on me [see CiR 8] and Quentin Letts in the
Daily Mail wrote an article suggesting that | was wearing make-up in the Commons the
previous day {| wasn't}. On Wednesday the Daily Moil maintained that | was being
threatened with deselection [see CiB 9] by the Labour Party {I wasn’t). On Thursday
Quentin Letis contributed another full page article attacking me [see CIB 10]. Richard
Littlejohn returned to the matter in his Sun column on Friday, and again the following
Tuesday, and the following Friday {12 Becember), and again on Tuesday 20 January
2004 [see CIB 11, 12, 13 and 14]. On Sunday 7 December The Sunday Times carried a
vary aggressively critical profile of me by Geoffrey Levy [see (IB 15], one of the
journalists who had managed to contact my father. Several years later, on Thursday 21
May 2009, Kelvin MacKenzie added in the Sun that ‘voters must give Bryant a Rhondda

rogering’.

Diary stories appeared in several national newspapers throughout December and

lanuary — most of thenm entirely inaccurate.

in the weeld after their initial story, as weli as running a set of extremely lurid and

inaccurate new allegations on 7 December, the Muoil on Sunday commissionad a YouGov

MOD300002630



For Distribution to CPs

survey regarding me [see CIB 16]. The results showed that 69 per cent of people
thought that an MP in such a situation had a right to privacy and just 25 per cent
believed that the paper had the right to publish the story. Only nine per cent of people
believed this was a resigning issue, 31 per cent did not disapprove of what | was alleged
to have done and a further 55 per cent felt that whilst they disapproved, they would not

want me to resign.

18. During this time there were photographers outside my flat in London and journalists
tried to establish my whereabouts via a series of means, some of them illegal. My
partner at the time was a doctor. He was visited twice at the hospital where he worked.
His parents were telephoned. My father, who had only just moved and whose
telephone number was unobtainable legally, was telephoned. A former pariner was
offered several thousand pounds to tell his story about me and was threatenad with
negative publicity about him if he did not comply. These offers and threats were first
made at his home address which had been obtained by ringing his office and pretending
to have a parcel ta deliver to his home. Further offers and threats were subsequently

made at his office.

18. As the Muail on Sunday had published my address, | also acguired a statker who followed
me home from the tube and sent me a series of lurid letters. On one occasion he called
my landline {which was ex-directory} at 2 in the morning and told me he was standing

outside the front door to my flat. | rang the police and had him removed.

20. in addition | received a series of emails, all purportedly front a journaiist at

threatening me with further wild allegations and detailing how | have been tailed

by the newspaper. As these were aggressive and seemed to be building up to blackmail,
after more than six weeks of such messages | eventually handed these over to
Commander John Yates of the Metropolitan Police on 4 February 2004, He told me that

forensics would check the package and irace the source of the emails. | never heard any

MOD300002631



For Distribution to CPs

maore.

21. At the time,

ﬁto!d me, ‘we’re all betting and hoping that you'll be

dead by Christmas’. Whether he anticipated my actual or political death, | increased my

majority at the subseqguent General Election.

22 Around this time John Birt, my former employer at the BBC, approached me and told me

that Tony Blair had asked him to speak to me, to get me to ‘calm down'.

Relationship with News Corp/News International/BSkyB

23 This was not the end of my relationship with News International. My experience of the
organization — and of BSkyB — is that it ensures that politicians are compliant with the
company’s commercial interests by the twin use of fear and favour. Not only did News
International host extravagant parties at the political parties” annual conference. It also
held events in Westminster, it invited MPs and miinisters to cultural and sporting events

in which it had an interest — and engaged in a wide range of lobbying activities.

24, Although | have not normally been invited to News International events, | was taken to
one on Wednesday 29 September 2004 at the Labour Party Conference in Brightan by
Andrew Pierce, who was then a journalist on The Times. | had just come from speaking
at a fringe meeting at which | argued that Rupert Murdoch should not be allowed a
monopely in the UK, which attracted barbed comments from both Adam Boulton and
Jon Craig of Sky News. As Andrew Pierce and | arrived at the News International
reception Rebekah Wade approached me and said, ‘Ah, Mr Bryant. {t's dark, isn't it?
Shouldn’t you be out of Clapham Common by now?’ Her husband, the actor Ross Kemp,

said, ‘shut up, you homophabic cow’.

MOD300002632



For Distribution to CPs

Similarly, Sky Arts, who sponsored the Hay-on-Wye literary festival, hosted several MPs
at 2 house in Hay throughout the weekend of the festival. To my surprise, Lucy Aitkens,
whio worked for BSkyB, invited me in 2007 — and then three days later disinvited me,
citing James Murdoch’s personal objection to my presence. | gather £Ed Vaizey MP, who
is now Arts minister, took my place. Gn another occasion | joined an MP friend at a Sky
Arts reception in the House of Lords, to which | had not been invited. BSkyB’s head of
public affairs, Martin Lejeune demanded that | leave. At a lunch two weeks later he told

me that ‘Rupert wouldn’t like it’ and that ‘Rupert doesn’t forget, you know’.

My investigations into Phone Hacking

26.

27.

23,

Although | had worried that my flat, my computer and my phone had been
compromised in 2003, it was not until July 20609, when | read the Guardian story about
the Gordan Tavlor settlement with the News of the World and the hoard of material the
Met had gathered from Glenn Mulcaire that | wrote to the Metropolitan Police 1o ask
whether they had gathered any material regarding me. They replied in March 2013,
suggesting that whilst my name did appear in the material, there was ‘no evidence that
my phone had been hacked’. They did none the less suggest that | should contact my

mobile phone company, Orange.

Orange confirmed to me that in fact there had been several attempts to obstain my pin
number on 3 December 2003 {in the middle of the gaydar saga} as a man pretending
first to be me and then pretending to be someane from the Orange technical

department had tried to gain access to my voicemail.

| then pursued the Metropolitan Police to establish exactly what material they had
gathered relating 1o me as | believad that whilst the wrong-doing might not be evident

1o them, it might to me. When they refused point-blank to do so | resorted to the

MOD300002633



28.

For Distribution to CPs

courts, launching a request for Judicial Review of the Met’s refusal to show me the
material. The initial review was rejected, but a subseguent application was accepted by
lustice Foskett on 23 May 2011 and on 18 January 2012 the court aliowed a negotiated
settlement in which the Metropolitan Police accepted that they had failed in their duty

1o inform me.

I could not have taken this action without relying on a conditional fee agreement with

Bindmans.

in the meantime the Metropolitan Police were still maintaining that there was no
reason to reopen the original investigation into the criminality at the News of the World.
Asst Commissioner John Yates expressly said that ... potential targets may have run into
hundreds of people, but our inguiries showed that they only used the tactic against a far
smaller number of individuals...in the majority of cases there was insufficiant evidence
to show that tapping had actually been achieved. | therefore consider that no further
investigation is reguired’. My argument, however, was that the material they had
gathered might not look like evidence 1o someone who did not know what the different
numbers, names and hieroglyphics meant, but might be extremely incriminating in the
hands of the victim. In my case, when | was eventually shown the material by the
Metropolitan Police in January 2011, consisting of two facing sheets of an A4 notepad, §
instantly recognized the list of twenty three other telephone numbers, the personal
details, the names and addresses of people close to me and the references ta so many
minutes and the top left hand corner name of the person who had commissioned the

surveillance as clear evidence of phone hacking.

Because af the Metropolitan Police’s intransigent refusal to show me the material
pertaining to me, and conscious of Rebekah Wade and Andy Coulson’s admission in
2003 that they had paid police for information, | now formed the opinion that there was

a real possibility that the Metropalitan Police and News International were effectively so

MOD300002634



32.

34,

For Distribution to CPs

close as it be colluding one with another.

On 9 September 2010 i led a special debate on whether 'the matter of hacking of
honourable and right honourable Members' mobile phones be referred to the
Committee on Standards and Privileges’. The Commons did then refer the matter to the
Committee, which subsequently decided that in certain circumstances such activity
could indeed be considered a contempt of parliament. | hoped that the debate would
also focus the police’s attention on the fact that many MPs who | believe had been
subject to surveillance and had had their phone hacked had not been notified by the
police even though the police still maintained that all politicians had been notified {and

continued to maintain this well into 2011},

That night a friend, Craig Fraser, rang me to tell me that he had been told that two

friends of his, both of them close to Rupert Murdoch, had been saying that | would be
wise to desist from my campaign. One was called

}Nha apparently thought that Rupert Murdoch ‘will get me,

in time for this’. | do not know the name of the second person.

On 10 March 2011 | led a further debate in the Commons on mobile interception. By
this time a new police investigation had been opened and | had been shown a redacted
version of the Mulcaire material relating to me. | said, This has been a many layered
scandal, but at the heart of the issue is the rationale behind the whole modus operandi
at the News of the World and other newspapers. As one police officer put it to me, the
newspapers involved deliberately sought to harass, intimidate and bully people for their
own commercial interests. In the pursuit of their victims they were reckless about the
innocent bystanders whose personal messages were intercepted, transcribed and
relayed to others. Alimost as bad as the original activity — only the tip of which we have
vet seen — has been the cover up. Other Members and former Members of the House

have said they were warned off pushing the issue in the House and in select

MOD300002635



35.

36.

37.

38.

For Distribution to CPs

committees, When | raised the question of parliamentary privilege in the House last
September, my friends were told by a senior figure allied to Rupert Murdoch and &

former executive of News International to warn me that it would not be forgotten’

On 6 July 2011 | led & third, emergency, commons debate on phone hacking. | said,
“These are not just the amoral actions of some lone private investigator tied to a rogue
News of the World reporter; they are the immoral and almost certainly criminal deeds of
an organization that was appallingly led and had completely lost sight of any idea of

decency or shared humanity’.

In 2012 | settled a claim against the News of the World for hacking my phone and
received my costs plus £30,000. Like many other claimants | would not have been able
to take legal action if it had not been for the Conditional Fee Agreement, but | would
also argue that if it had not been for the civil actions taken, both against the News of the
World and in the Judicial Review of the Metropolitan Police, the full truth would not
have come to light. The evidence unearthed through Norwich Pharmacal disclosures in
both cases, the majority of which was already in the possession of either the
Metropolitan Police or News International or their lawyers, has been central to forcing

the police to open the new investigation.

| would therefore urge very strongly the need to make redress in privacy cases
financially possible for people on ordinary incomes. As the issues are complex but
damages small victims of the invasion of privacy can run up £250,000 of costs very easily
with the prospect of no more than £60,000 damages. This clearly puts justice beyond
the reach of most people unless either a new small claims court style system of
arbitration can be established or the old system of conditional fee agreements is

restored for privacy and libel cases.

| have been asked how | arrive at the conclusion that ‘we have let the Press Complaints

MOD300002636



38,

40,

For Distribution to CPs

Commission delude us into thinking that it is genuinely independent and has a bite that
everybody is frightened of’. Although my personal dealings with the PCC have been
limited, | would cite the PCC’s stout (and wholly inaccurate) defence of the News of the
World, its chairman’s libeling of the lawyer Mark Lewis, its inability to enforce its
decisions on newspapers, its refusal to remove editors with adverse judgments against
them from its committee, as evidence that it is a toothless body. True, it had no power
to investigate allegations about hacking or the illegal payment of police, but | believe
that no body will have the full confidence of the public — or indeed sufficient confidence
to provide an effective and cheap arbitration system — while it remains an entirely self-
regulating body. That is why | would prefer minimal state intervention in the industry,
but a new body constituted in law with certain limited statutory powers at two arms

lengths from parliament.

| also believe that the so-called ‘editors’ code of practice’ is a mirage. Having lived
under dictatorship in Spain and known the horror of press repression in Argentina and
Chile | certainly believe in the freedom of the press. Indeed | would argue that on
occasion a journalist might knowingly choose to break the law in the pursuit of a greater
good. That is why it is right that the Crown Prosecution Service has the power to decline
to prosecute where to do so would not be in the public interest. However, the concept
of the ‘public interest’ is willfully misused in some journalism and the PCC editors’ code
of practice provides a circular definition, which assumes that anything that the public
finds interesting is in the public interest. That is why | prefer the concept of the ‘public
good’ as the benchmark for any invasion of privacy. Prurience and fierce 1950s style
judgmentalism are mutually contradictory. The public may be prurient but they are

rarely as judgmental as the tabloid press.

At the heart of the hacking at the News of the World has been the activity of a private
investigator.  Many law firms and others use such private investigators quite

legitimately, but when newspgapers have done so it seems thay have done so in order to

MOD300002637



For Distribution to CPs

maintein a degree of plausible deniabifity. 1t would help i private investigators ware

tearsed and properly regulated by an independent body, Thers is siready legisiation on

the statuie ook to enable this, but it has vet to be implemented.

{ believe that the facts stated in this witness statemnent are irue.

MOD300002638



