
For Distribution to CPs

Nl Group Limited 
P. Sarma 

Second Statement 
“PS2"-"PS6" 

29 November 2011

m  THE MATTER OF THE LEVESO N INQUIRY INTO THE CULTURE, PRA CTICES AND 

ETHICS OF THE P R ESS

SECOND W ITNESS STATEMENT 

OF

PIA SARMA

I am the Editorial Legal Director of Times Newspapers Limited (“TNL"), the publishers of 
The Times and The Sunday Times. For the purposes of this statement I also address the 
position of The Sun and The News of the World. I have already made one witness 

statement to the Leveson Inquiry, dated 14 October 2011 (my “First Statement”).

The purpose of this witness statement is primarily to address issues concerning The 
Times, The Sunday Times, The Sun and The News of the World (together “the Nl titles”), 
raised by the evidence of the previous Information Commissioner, Richard Thomas CBE. 
At the end of this statement I also note a small point of correction relating to my First 

Statement.

Nl supports the valuable role which the information Commissioner’s Office (“ICO”) plays in 

protecting the personal data of individuals and in securing rights of access to information. 
Nl does not condone the commission of criminal offences. Nonetheless, there are certain 

points in the evidence of Mr Thomas which I must, on behalf of TNL and Nl, address.

Save where otherwise specified, the facts and matters to which I refer in this witness 
statement are based upon information recently received from the ICO and upon analysis of 
that information carried out by employees of Nl and TNL, and members of NTs Leveson 

inquiry legal team, with whom I have spoken.

Linklaters were provided with the recent material from the ICO on a confidential basis. 
Unless and until the Leveson Inquiry orders the production of such material, it remains 
confidential to the ICO and Nl, and nothing in this statement is intended to affect that 

position.

MODI 00049131



For Distribution to CPs

The issues

In his first witness statement dated 6 September 2011, Mr Thomas refers at paragraph 13 
to “Operation Motorman" in which the ICO obtained evidence under a search warrant 
executed in March 2003 and which led to the prosecution of certain private investigators, 
including Steve Whittamore, At paragraph 16, Mr Thomas’ quote from the ICO's first report 
“What price privacy?” includes the following words: “The evidence obtained as part of 
Operation Motorman included records of information supplied to 305 named journalists 
working for a range of newspapers.” At paragraph 30, Mr Thomas refers to a table on 

page, 9 of the ICO’s second report “What price privacy now?” v^hich he says “set out the 
titles of each publication featured In the material seized under search warrant and the 

numbers of transactions and journalists identified.”

The report itself {a copy of which is at Exhibit RJT 2) explained, on page 8, that the ICO 
had decided that it was in the public interest to disclose more information about the “305 
journalists [who] had been identified during Operation Motorman as customers driving the 
illegal trade in confidential personal information”. Such disclosure was provided in the 
form of the table on page 9 which, said the report, "shows the publications identified from 
documentation seized during the Operation Motorman investigation [a reference to column 
1], how many transactions each publication was positively identified as being involved in 
[column 2] and how many of their journalists (or clients acting on their behalf) were using 

these services [column 3]”.

The table set out on page 9 of the report when it was originally published on 13 December 
2006 (the “Original Table”, acopy of which page is at Exhibit PS2) contained the following 

information;

Publication
Num ber o f transactions  
positively identified

Num ber of journalists/ 
clients using se rv ice s

The News of the World 182 19

The Sunday Times 52 7

The Sun 24 4

9 The Times did not appear in this table at all. The report acknowledged that “some of these 
cases may have raised public interest or similar issues” but noted that no such defences 
had been raised by those interviewed and prosecuted in Operation Motorman.

10 This table and the accompanying explanation gave the impression that:

(a) Each of the transactions was for the provision of illegal services;

(b) The numbers were accurate and founded on reliable data;

(c) It was unlikely that any public interest defence could be raised in any of the cases;

MODI 00049132



For Distribution to CPs

(d) There were no other defences which might be available to the journalists. 

Amendment to the Original Table
11 At paragraph 22 of his first witness statement, Mr Thomas refers to the What Price Privacy 

Now?’ report and says "No serious attempts were made by anyone -  including press 

organisations -  to dispute the thrust of our findings.” The Ni titles were given no 
opportunity to comment in advance of the publication of either report. However, 
immediately after its publication. The Sunday Times did raise a number of issues on the 

Original Table contained in ‘What Price Privacy Now?’.

12 By a letter dated 14 December 2006 (a copy of which is at Exhibit PJT  27), Richard 
Case by, then Managing Editor of The Sunday Times objected to the allegations made in 
the table in “What Price Privacy Now?”, pointing out the ICO’s failure to identify (even 
privately to The Sunday Times itself) the names of the journalists involved, when the 
transactions took place, in what circumstances and what information was allegedly 

obtained. Mr Caseby’s letter stated:

“I do not know, because you have not provided the information necessary 
to a ilow  The Sunday Times to defend itself, in what circumstances the 
seven a lleged journa lis ts  entered into the 52 alleged transactions, when 
the transactions took p lace (presum ably over four years ago), which 
presen t or form er Sunday Tim es' jou rna lis ts  were involved, o r what was 
obtained. I do not know  w hether the Section 55(2) defences applied, o r 
fo r that m atte r (given the m odest num ber o f offences apparently 
prosecuted) w hether any o f the orig inal obtaining o f th is information by M r 

Whittamore and others invo lved any crim inal offence."

13 By a letter dated 2 February 2007 in reply (a copy of which is at Exhibit RJT 29), Mr 
Thomas refused to provide any underlying detail or justification for the figures, but did 
admit that Mr Caseby's objection had prompted the ICO to check the figures, as a result of 
which it was discovered that the figures for The Sunday Times were incorrect -  instead of 
52 transactions involving 7 journalists, there were only four transactions involving one 
journalist. After providing the new set of figures, Mr Thomas claimed 'We have carefully 
checked all the figures for all the other publications identified in the table and no further 
error has come to light.” His explanation for the error was that it was an "inexplicable” 

input error made by a contractor.

14 The amended table which was subsequently published contained the following information 

(the “Amended Table”):

Publication
Number of transactions 
positively identified

Number of journalists/ 
clients using services

The News of the World 228 23

The Sun 24 4

MODI 00049133



For Distribution to CPs

Publication
Number of transactions 
positively identified

Number of journalists/
clients using services

The Sunday Times 4 1

The Times 2 1

15 These revised figures suggest that of the 48 transactions no longer attributed to The 
Sunday Times, 46 were attributed to the News of the World, and two to The Times. Of the 
six journalists no longer attributed to The Sunday Times, it appears that four were 

attributed to the News of the World, one to The Times, and one simply disappeared.

16 In his fifth witness statement, Mr Thomas says at paragraph 16 that “it v/ould have been a 
straightforward matter for any proprietor to conduct an internal investigation by checking 
back on documented payments Vv'hich their company had made to Mr Whittamore.” The 
allegations made in the Original and Amended Tables were completely unparticularised 
and related to a period approximately 4-7 years prior to publication of the ICO’s reports. It 
would have been difficult without more information (which Mr Thomas refused to provide) 

for the Nl titles to conduct an investigation into the allegations.

The ICO Spreadsheet

17 On 28 October 2011, Linklaters wrote to the ICO on behalf of the Nl titles. On 9 November 
2011, Simon Ebbitt, Internal Compliance Manager at the ICO sent to Linklaters a CD Rom 
containing “a copy of records relating to News Group Newspapers Limited and Times 
Newspapers Limited". On 21 November 2011, Mr Ebbitt sent to Linklaters a further CD 
Rom containing a revised version of the spreadsheet (as further described below) 
contained on the first CD Rom and copies of certain of the documents containing the 
information which is reflected electronically in the spreadsheet. Copies of this exchange of 

correspondence are at Exhibit PS3.

18 We have analysed the version of the spreadsheet contained on the second CD Rom 
disclosed by the ICO (the "ICO Spreadsheet"), which we understand to be a sub-set 
(containing only information relevant to the Nl titles) of a larger spreadsheet prepared by 
the ICO. We have done so with the benefit of some explanation as to its contents by Mr 
Ebbitt (given orally by telephone to Karen Zieger of Linklaters on 11 and 22 November 

2011, and in email exchanges with Ms Zieger copies of which are at Exhibit PS4). The 
ICO Spreadsheet consists of data seized by the ICO at the premises of J J  Services Limited 

(Steve Whittamore’s company) in March 2003, and of ICO comments on that data. It 

contains six tabs, the most important of which are:

(a) Tab 2: "Yellow Book”, Data extracted from a yellow A4 notebook used as a ledger 
by Mr Whittamore, each page of which contained (i) the name of the journalist 
making the request on the left; (ii) details of the search requested in the middle; (iii)

MODI 00049134



For Distribution to CPs

(b)

the name of the target and/or information constituting the resuit of the search on 
the right. This tab inciudes that data, pius two coiumns added by the ICO showing 
"Newspaper group” and “Newspaper",

Tab 3: “Blue Book", Data extracted from a blue A4 notebook used as a ledger by Mr 
Whittamore. each page of which w a s  set out in the same way as the Yellow Book 
and Vi/hich has been supplemented by the ICO in the same way.

19 it appears that the Amended Table (so far as it relates to the Nl titles) is based upon tabs 2 
and 3 of the ICO Spreadsheet. The other tabs contain a list of journalists' telephone 
numbers (Tab 1), and data drawn from invoices (Tabs 4, 5 and 6).

20 The majority of the transactions referred to in the ICO Spreadsheet are identified by a 
series of codes which were used by Mr Whittamore in the underlying Yellow and Blue 
Books. By an email sent on 21 November at 08.42 Ms Zieger of Linklaters asked Mr Ebbitt 
to identify the codes for the types of transactions Vv'hich the ICO would have regarded as 
illicit. Mr Ebbitt’s response by email the same day at 09,11 identified “CRO" (Criminal 
Records Office), "F&F” (Friends and Family), “Veh Reg" (Vehicle Registration checks) and 
“XD” (Ex Directory) as "the probable ones”, and explained that "other types of transaction 
such as CCJ, Conv and Mobile Conv could have been obtained with or without an offence 
under DPA being committed".

21 An analysis of the ICO Spreadsheet and the explanations we have been given for its 
contents, as I explain below, shows that:

(a) The allegation that all of the transactions with v M c h  the journalists were involved 
were illegal is not justified;

(b) It is not clear on what basis the numbers of journalists and transactions attributed 
to the Nl titles in the Amended Table were derived from the ICO Spreadsheet, and 
the ICO has been unable to provide any audit trail showing how it reached the 
conclusions in the Amended Table;

(c) The ICO underestimated the possibility that the journalist requesting services might 
have a public interest defence;

(d) The ICO appears to have given no consideration to other possible defences, 
including whether the journalist necessarily realised that illegal methods would be 
used to procure the information sought (if that occurred).

Were the transactions illegal?

22 In his second witness statement dated 16 October 2011, Mr Thomas sought to explain how 
the ICO had selected the journalists and transactions identified in the Amended Table. 
Referring, at paragraph 6, to a draft of a disclosure letter sent to Lord Ashcroft in response

MODI 00049135



For Distribution to CPs

to a Freedom of Information request (a copy of which is at Exhibit RJT 47), Mr Thomas 
drew a distinction between two categories of transaction ;

(a) “Certainly illicit": 5,025 Transactions of a type actively investigated in the Motorman 
enquiry and positively known to constitute a breach of the Data Protection Act 1998 
(the “DPA1998’');

(b ) “Probably illicit”: 6,330 Transactions that were thought to have involved Information 
obtained from telephone service providers and were likely breaches of the DPA 
1998. However the nature of these was not fully understood and they were 
considered to be "probable illicit transactions”.

23 However, it is entirely unclear how these two categories are actually reflected in the 
transactions selected for inclusion in the Amended Table. There are 3,757 transactions 
listed in the Amended Table (the total of the transactions recorded in the “Number of 
transactions positively identified” column). This does not match the number of “certainly 
illicit” transactions referred to in Exhibit RJT47. In addition, as I will explain below, in the 
case of two of the HI titles which feature in the Amended Table (The Sun and The Sunday 
Times), the ICO Spreadsheet does not contain any transactions relating to journalists 
employed by those titles which would fall within the category of “certainly illicit” transactions 
referred to in Exhibit RJT47. Therefore the assertions in Mr Thomas' fifth witness statement 
at paragraph 9 that "only transactions in the first category were used for inclusion in both 
reports” and at paragraph 13 that transactions in the second category “were not included in 
either of the ICO reports which only referred to the more certain transactions" are not 
understood. If this were correct, then neither The Sun nor The Sunday Times should have 
featured in the Amended Table.

24 Mr Thomas' first category of transaction referred to in Exhibit RJT47 as “certainly illicit” is 
understood to relate to those information requests which led to the prosecution of Mr 
Whittamore. Mr Whittamore and others were prosecuted for (i) offences relating to 
searches of criminal records and (ii) offences in relation to vehicle checks (as reflected in 
the notes of the sentencing hearing at Blackfriars Crown Court on 15 April 2005 (Exhibit 
RJT 49)). In all these cases, the information was derived from a corrupt source with 
access to the Police National Computer, namely a Mr Marshall.

25 The ICO Spreadsheet does include a relatively small number of transactions (less than 50) 
relating to items of information sought by journalists attributed to the News of The World 
which potentially fall within this category, in particular (i) searches to identify name or 
address from car number plate (for which Mr Whittamore’s code was “Veh Reg”); (ii) 
criminal records checks (code “CRO"). There is also one “Veh Reg” search attributed to a 
journalist wrongly attributed to The Sunday Times (who was in fact employed by The 
Times). In fact, transactions described as “Veh Reg” account for 4% of all transactions 
recorded in the ICO Spreadsheet and those described as "CRO” account for 0.4%.

MODI 00049136



For Distribution to CPs

26 The scope of Mr Thomas' second category of transaction referred to at Exhibit RJT47 as 
"probably illicit transactions” is unclear and problematic for at least two reasons.

27 First, the draft letter to Lord Ashcroft at Exhibit RJT47 upon which Mr Thomas relies 
describes this category of transaction as “occupant searches". This is curious because 
occupant searches are generally carried out by reference to the electoral roll (an entirely 
legitimate source), and not by reference to information obtained from telephone service 
providers. It is noteworthy that “Occ” (Occupancy) was not identified by Mr Ebbitt as a 
category of probably illicit transaction in his email to Ms Zieger of Linklaters dated 21 
November 2011 referred to in paragraph 20 above. Occupancy searches account for 52% 
of the transactions attributed to Nl titles in the ICO Spreadsheet.

28 Secondly, the words “information obtained from telephone service providers” (used by the 
draft letter and by Mr Thomas) could potentially include the following categories which 
appear in the ICO Spreadsheet (i) finding out an ex-directory telephone number (code 
“XD"); (ii) a search to identify recent call history (code “T/p Billing enquiries"); (iii) a request 
for information on a person’s 'Friends and Family numbers’ (code "F&F”), all of which were 
identified by Mr Ebbitt as probable categories of illicit transaction. XD searches account for 
15% of the total transactions; T/p Billing enquiries account for 1.7%; and F&F account for 
0.6%. There are significant numbers of XD transactions attributed to The News of the 
World, The Sun, The Times and The Sunday Times in the ICO Spreadsheet. However, 
although a small number of T/p Billing enquiries and F&F transactions (less than 25) are 
attributed to The News of the World, there are none attributed to The Sun, The Times or 
The Sunday Times.

29 The overall position is that the vast majority of the 'probably illicit' transactions attributed to 
the Nl titles are XD transactions. But, it is not appropriate to assume that XD transactions 
involving requests for ex-Directory telephone numbers are illicit. As 1 explain below, an ex­
directory telephone number is not personal data of a type which could not have been 
obtained legitimately.

30 1 understand the term “ex-directory number" to mean a landline telephone number of a 
person who has requested that such number not be listed in the telephone directory (or, 
now, in the online equivalent). What Mr Whittamore meant when he categorised a request 
as “XD" is unknown. I assume, although this may not be the case, that the term does not 
include as ex-directory numbers those which are available from directory enquiries but 
which are not in the telephone book. The fact that a number is ex-directory in both senses 
does not mean that it can only be obtained illegally.

31 When considering this point it is important to bear in mind that the vast majority of people 
who have ex-directory numbers have them in order to avoid cold calling and not in order to 
stop people who genuinely wish to contact them as individuals (rather than as sales

MODI 00049137



For Distribution to CPs

targets) from doing so. Such people (and their families) frequently give their ex-directory 
phone numbers to a wide range of businesses and other organisations.

32 With that in mind, in the years prior to March 2003, I understand from information provided 
to me by Richard Caseby (who is now Managing Editor of The Sun) that there were 
several methods for legitimately obtaining an ex-directory telephone number:

(a) Using the services of a company which had legally compiled a database containing 
details including ex-directory telephone numbers. The database would be 
compiled from sources including customer databases in respect of which the 
customers had given their consent to their details being passed on. One such 
company is GB Group which in May 2002 had a database of 48 million individuals’ 
addresses and telephone numbers (according to a GB Group press release dated 
13 May 2002). GB Group's database now contains 50.9 million telephone 
numbers, and the company advertises the "GB Accelerator e-Trace V4’ product 
which (according to a press release dated February 2011) "delves Into the largest 
pool of landline and mobile telephone numbers available, sourced from a range of 
previously unavailable datasources and following close consultation with the 
Information Commissioner's office”. Another company, called Tracing People UK 
currently advertises that it has a database containing over 13.3 million currently 
listed UK ex directory numbers. Tracing People UK says' on its website that "The 
ex directory numbers and unlisted numbers are sourced perfectly legally’ and that 
"The trace will be completed in total accordance with UK Law”. I exhibit material 
from GB Group and Tracing People UK at Exhibit PS5. Another useful and legal 
source at the time was the storing of numbers from old telephone directories, which 
might well remain valid after a subscriber had decided to become ex-directory.

(b) Using the services of an enquiry agent who had kept old hard copy telephone 
directories which could be used as above;

(c) Using the electoral roll and the telephone directory to identify the name and 
telephone number of a neighbour, and asking them for the telephone number of the 
person in question,

33  The reason a journalist is likely to want a landline telephone number of a person is to call 
them. Telephoning people to talk to them about stories is a core part of a journalist’s job. 
Many of the people journalists want to speak to are ex-directory and the journalist may not 
know their address either. In consequence the journalist may have a perfectly legitimate 
reason for using the services of an enquiry agent to get hold of addresses and numbers.

3 4  So far as I am aware, it is not possible to “hack” into a landline telephone in the same way 
that a voicemail box for a mobile phone may be hacked. The suggestion by Mr Alexander 
Owens, a former ICO investigator, in paragraph 5.3 of his witness statement to the

MODI 00049138



For Distribution to CPs

Leveson Inquiry, that journalists were seeking ex-directory numbers in order to engage in 
phone hacking is quite unjustified. Mr Owens’ suggestion in paragraph 5.5 that the subjects 
of ex-directory search requests were victims of phone hacking is likewise unfounded.

3 5  In his fifth witness statement at paragraph 13, Mr Thomas responds to a suggestion that 
transactions (attributed to journalists from one of the Associated Newspapers Limited titles) 
were likely to reflect inquiries that did not involve illegal activity because they were 
requests for addresses and telephone numbers. With respect, Mr Thomas' response does 
not address the point. His first and third bullet points contain an inherent assumption that 
the actual source of the data was an illegal one, without any justification for such 
assumption. His second bullet point merely asserts the "confidentiality” of most phone 
numbers, without addressing the question of whether such a number can nevertheless be 
obtained lawfully. His fourth bullet point asserts that the Amended Table was not based 
upon any “probably illicit” requests for telephone numbers; as stated above, if that were so, 
The Sun and The Sunday Times should not have appeared in the Amended Table at all.

30 In conclusion, the impression given by the Amended Table that all transactions recorded in 
it were illegal is wholly misleading. As to the first category referred to in Exhibit RJT47 as 
certainly illicit transactions, relatively few of the transactions attributed to Nl titles (and 
none attributed to The Sun or The Sunday Times) bear the codes Veh Reg or CRO. As to 
the second category referred to in Exhibit RJT47 as probably illicit transactions, most of the 
transactions attributed to Nl titles bear the code XD, but there are no proper grounds for 
concluding that such transactions were "probably illicit''.

No audit trail

3 7  I will next address the impression given by the 'What price privacy now?' report that the 
numbers were accurate and founded on reliable data.

38 To start with, the accuracy and reliability of the data was seriously undermined by Mr 
Thomas' own admission of errors in early 2007, for which he was unable to provide any 
explanation.

39 The ICO Spreadsheet includes more journalists and many more transactions than are 
attributed to the Nl titles in the Amended Table. The ICO has been unable to explain how it 
derived the figures in the Amended Table from the ICO Spreadsheet. There no longer 
exists (if there ever did) an audit trail showing the connection between the two documents. 
There are a number of problems.

40 First, it is not clear from the ICO Spreadsheet which journalists are those against whom 
allegations are made in the Amended Table. For example:

(a) In the Amended Table, it is alleged that one Sunday Times journalist entered into 
allegedly illegal transactions with Mr Whittamore. However tab 3 of the

MODI 00049139



For Distribution to CPs

spreadsheet (in a column added by the ICO) attributes seven journalists to The 
Sunday Times; although in fact only one of those individuals actually vi/orked for 
The Sunday Times.

(b) In the Amended Table, it is alleged that one Times journalist entered into allegedly 
illegal transactions with Mr Whittamore. The spreadsheet only attributes one 
journalist to The Times (in a column recording comments made by Whittamore); 
but that journalist was the individual who actually worked for The Sunday Times. 
The spreadsheet does contain the name of one journalist who worked for The 
Times; but he is one of those wrongly attributed to The Sunday Times.

(c) In the Amended Table, it is alleged that four Sun journalists entered into allegedly 
illegal transactions with Mr Whittamore. The spreadsheet includes the names of 
six journalists who actually worked for The Sun. We cannot be certain which of the 
six Sun journalists are those against whom allegations are made by the ICO.

41 Secondly, it is not clear from the ICO Spreadsheet which transactions are the subject of 
criticism by the ICO and are recorded in the Amended Table. That is partly because the 
ICO Spreadsheet records individual pieces of information sought, rather than individual 
transactions (which may have involved more than one request for information). The ICO 
has drawn on the ICO Spreadsheet to reach conclusions about the number of transactions 
in which each Nl title was engaged, but without recording (or keeping records of) how it 
reached such conclusions. The explanation offered by Mr Thomas in his second witness 
statement does not really assist Nl in trying to reconstruct the ICO's path of reasoning.

42 For example, in the Amended Table, it is alleged that one Sunday Times journalist entered 
into four allegedly illegal transactions. The only journalist whose name appears and who 
was actually employed by The Sunday Times made more than four individual requests for 
information. Likewise, in the Amended Table, it is alleged that one Times journalist entered 
into two allegedly illegal transactions. The only journalist whose name appears and who 
was actually employed by The Times made more than two individual requests for 
information. Insofar as the ICO Spreadsheet contains specific references to The Times 
these relate to transactions (described as Occ and CCJ) which Mr Ebbitt has not identified 
as probable categories of illicit transaction.

Public interest defence

43 I will now address the misleading impression given by the 'What price privacy now?' report
that it was unlikely that any public defence could be raised in any of the cases.

4 4  The report expressly raised the possibility that “some of these cases may have raised
public interest or similar issues". But it implicitly rejected that possibility by noting that no 
such defences had been raised by those interviewed and prosecuted in Operation 
Motorman.

MODI 00049140



For Distribution to CPs

45 Those prosecuted in Operation Motorman were private investigators and sources v/ho had 
sought and provided information on a corrupt basis. It does not follow at all that journalists 
might not be entitled to a public interest defence. Moreover, none of the counts charged 
concerned ex-directory numbers, although they make up the vast majority of the instances 
in v̂ hich allegations are made against Nl journalists,

46 Mr Thomas states in his third and fourth v/itness statements that no journalist was even 
investigated by the ICO or CPS in this connection, and none were prosecuted.

47 However, it appears that those interviewed in Operation Motorman with a view to possible 
prosecution did include journalists. Counsel for the Crown told HHJ Samuels QC at 
Blackfriars Crown Court on 15 April 2005 during Mr Whittamore’s sentencing hearing that 
“a number of journalists were interviewed” and that “A decision was taken that there w as  

insufficient evidence to base charges against those individuals” (see the notes of the 
hearing at Exhibit RJT 49, page 6). The Judge observed “If the Crown investigated the 
journalist seeking the information and felt that the criminal proceedings were inappropriate 
then a presumption of innocence applies and their names should be protected", We do not 
know which journalists from which nev/spapers were interviewed or whether due to the 
nature of the story they were pursuing there might have been any grounds available to 
them, if ultimately charged, to raise a public interest defence.

48 Since many of the Nl journalists identified by the ICO no longer work for the relevant titles 
and the ICO Spreadsheet does not specify the dates on which information was requested, 
it is difficult after 8 or more years to identify the reasons. However, with assistance from 
others at Nl and TNL, I have identified some examples of articles which illustrate the type 
of journalism to which the requests may have contributed. In order to maintain 
confidentiality in the names of the people subject of the articles and in the names of the 
journalists involved, these examples are contained in a confidential exhibit. Exhibit PS6 ,

49 It must be noted that In relation to information such as names and addresses the privacy 
interest of most individuals is not all that strong (I exclude the exceptional cases of persons 
in witness protection programmes and the like). For most people, even if they are ex­
directory, many hundreds if not thousands of people know where they live and what their 
telephone number is. Consequently, it does not require a very strong public interest to 
justify a journalist obtaining their address and telephone number in order to contact them.

Other defences 

50 The ICO has produced no evidence to suggest that any of the journalists attributed to Nl 
knew that the services they w ere  procuring involved illegal conduct on the part of Mr 
Whittamore. The explanation given above in relation to legal sources of ex-directory 
telephone numbers is in point here. It is possible that the journalist may not have had 
either the address or telephone number of the person they wished to speak to. In those

MOD100049141



For Distribution to CPs

51

circumstances, the journalist would not have known whether the person s telephone 
number was ex-directory or not. The request may well have been: can you get me an 
address and telephone number for X? An address can be obtained quite legally from the 
electoral roll, but without an address it is difficult to find even an 'in directory' phone 
number. Moreover, the code “XD” was that used by Mr Whittamore. It is not known 
whether Mr Whittamore may have used that code as a shorthand only for actual ex­
directory enquiries or, more generally and irrespective of the means employed (and 
perhaps even if a number was contained in the telephone directory), any time a journalist 
asked him to obtain a name and telephone number for an individual.

If any journalists had been prosecuted as part of Operation Motorman (in relation to 
“certainly illicit” transactions), it is quite possible that they would have raised the defence 
that they did not know the information was to be obtained illegally, Presumably those 
journalists who were interviewed were interviewed in relation to the strongest cases 
available, but they were not prosecuted, If that was the case in relation to ‘certainly illicit 
transactions, it is even more likely that, if a journalist were prosecuted in relation to any of 
Mr Thomas’ “probably illicif transactions (including XD transactions), he or she would 
successfully raise the defence that he had no reason to know that Mr Whittamore would 
procure the information by illegal means.

Conclusion
52 For the reasons I have explained, the Amended Table and the accompanying explanations 

provided by the ICO do not provide a sound basis for the conclusion that Nl journalists 
(and particularly not those on The Times, The Sunday Times and The Sun) were knowingly 
engaged in commissioning illegal services. The grounds on which Mr Owen suggests, at 
paragraph 5.10 of his witness statement, that the Amended Table "grossly understates" the 
position are not understood.

53  Finally, the table of maximum and minimum sums of money allegedly paid by each 
newspaper for illegal services found in Exhibit RJT 48 (an internal ICO document prepared 
in response to the Freedom of Information request), is based upon the Amended Table and 
is therefore similarly unjustified.

MODI 00049142



For Distribution to CPs

Correction to my First Statement

54 At paragraph 28 of my First Statement, I noted that neither The Times nor The Sunday 
Times had had a privacy action issued against them since 2007. In fact the position is that 
The Sunday Times has not had a privacy action issued against it since 2007, and The 
Times not since 2009.

I believe that the facts stated in this witness statement are true.

Signed 

Dated

MODI 00049143


