
For Distribution to CPs

Submission to the Leveson Inquiry

My full name is Graham Thornton Harvie Banks.

My son, Sam Banks, died in India on 25th June 2010 aged 20. A couple of days later the Sun 
carried a story that he had died after swimming in the Ganges. This was not true. The 
source of the story was a man named John Dodd, a retired journalist who lives near us. He 
had heard this rumoured in a village pub.

The story included a quotation attributed to me saying that Sam had swum in the Ganges. I 
never said any such thing. After we complained to the Sun Graham Dudman, the managing 
editor, came to see us in Hampshire to apologise in person. He said that the quotation had 
been made up by a sub-editor on the night shift who thought the story needed a parental 
quote to make it more convincing.

The story was reproduced in a number of papers including the Times of India and the London 
Evening Standard. It continued to appear on websites long after the event.

Our distress at this was because of the implication that Sam had died as a result of his own 
recklessness. The inquest eventually established that he died of an unidentified gastric 
disorder. Mr Dudman gave us £1,000 towards the fund we set up in Sam's name to provide 
bursaries for students in Bangladesh.

I offer this with the awareness that others have been treated far worse by the tabloid press, 
but because it gives a pretty precise snapshot of where the problems lie. The initial story 
came from village gossip and then a sub-editor, with no involvement in the story simply 
decided to embellish it with an invented quotation.

Mr Dudman acknowledged to us unreservedly that this was a serious breach of journalistic 
ethics.

Statement of Truth

I believe the facts stated in this witness statement are true.

Signed...................... Graham Banks

Date..........................13/8/12

MODI 00062784


