8 September 2012

Submission to the Leveson Inquiry

From
Andrew Montford (Bishop Hill) and Tony Newbery (Harmless Sky)

www.bishop-hill.net www.harmlesssky.org

INTRODUCTION

Background

1) This submission is made by two bloggers, Andrew Montford of Bishop Hill* and Tony
Newbery of Harmless Sky’. The Bishop Hill blog was set up in November 2006 and
Harmless Sky dates from December 2007. In each case our interest in what has come
to be known as the climate change debate pre-dates our blogging activities. Andrew
Montford is the author of The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption
of Science.

Both blogs are sceptical about global warming to the extent that their authors are
not convinced that the case for a significant anthropogenic impact on climate has
been made yet. This does not mean that either of us believes that the case will never
be made. It does mean that we both consider that forums in which alternative views
on the subject can be expressed, exchanged, and discussed, make a contribution to a
scientific controversy that has become influenced by politics at every stage. From
the funding of research to the reporting of ethical and moral issues relating to
mitigation of, or adaptation to, any future variation in climate, there always seems
to be a political dimension as well as a scientific one. Inevitably this is reflected in
the way journalists report on this very controversial subject.

2) We make no claim to expertise in the reporting of science generally, but where
climate change is concerned both of us have devoted much time — and space on our
blogs — to monitoring and criticising the way this subject has been represented to
the general public by the mainstream media (MSM). For this reason our submission
is confined to issues relating to climate science.

Summary of Evidence

3) This submission is divided into two parts: comments on the evidence presented to
the inquiry on behalf of the Science Media Centre (SMC), and our own experience
when attempting to address a major problem affecting science reporting by the
media.

! Website at http://www.bishop-hill.net/
2 \Website at www.harmlesssky.org

MOD400004495


http://www.harmlesssky.org
http://www.bishop-hill.net/
http://www.harmlesssky.org

4) In our comments on the SMC’s evidence to the Leveson Inquiry we first provide
additional information about two alleged cases of unsatisfactory press reporting.
This new information conflicts with the evidence from the SMC. We then consider
whether the SMC’s evidence is compromised by a conflict between its claim to be
independent, and its advocacy role on behalf of the scientific community. We also
consider the interface between politics and climate research, and some of the issues
this raises, before commenting on the SMC’s recommendations to the inquiry, and
adding recommendations of our own.

5) From our own experience we set out the difficulties we have experienced in
persuading the BBC to consider evidence that the impartiality of its newsgathering
may have been compromised by its journalists having become far too close to
environmental activism.

6) The purpose of this submission is to demonstrate that the media coverage of a
highly politicised field of research such as climate science is not nearly as
straightforward as the SMC has led the inquiry to believe. Unfortunately, due to the
complexity of the issued this raises, it has been necessary to deal with the subject at
some length.

[Note: Links to documents relied on are provided in the text or in footnotes. As many
are web pages, and therefore ephemeral, alternative links to PDF captures of the
pages are provided as alternatives where possible, however the formatting and
content of these are not always identical to the original.]

COMMENTS ON THE SCIENCE MEDIA CENTRE’S EVIDENCE

Climate Prediction and 11°C global warming

7) In Ms Fox’s witnhess statement, under the heading Taking the Extremes, she voices
her concern that:

Another bug-bear of scientists is the media’s tendency to emphasise the
most alarming figures in a given study.

To illustrate this problem, for which she seems to hold the media wholly responsible,
she cites an example related to climate change:

... when a Nature paper modelling climate change projected warming
between 2 degrees and 11 degrees, almost all the newspapers carried the
latter figure in their headlines, with one tabloid splashing a huge 11 degrees
on the front page alongside an apocalyptic image. This in spite of the fact
that the researchers speaking at the SMC press briefing to launch the paper
had all emphasised that the vast majority of models showed warming
around 2 degrees. Ironically, a Radio 4 programme several years later used
the story as an example of scientists exaggerating the case for climate
change.

MOD100054261, para 3

MOD400004496



There is no mention of a press release in the SMC’s witness statement although, as
we set out below, such a press release seems to have been the source of the
alarming media coverage that the scientists’ research received. Nor did Ms Fox
mention the press release when answering Mr Jay’s questions during her oral
evidence:

MR JAY: It's a similar point analytically in relation to climate change,
because 11 degrees is at the outer level of probability?

A.Yes.

Q. In other words, very unlikely.

A. Yes, and that particular press briefing the Science Media Centre ran and
there were four scientists on the panel and | watched them at such pains to
repeat time and time again -- because the questions were coming from the
floor, you know: "Will it be like The Day After Tomorrow? Will London freeze
over because of this 11 degrees?" And time and time again, the four
scientists said, "90 per cent of the models come back and show us

it's likely to be around 2 degrees warning, but some -- a tiny minority of
models show us 11 degrees."” And what did every newspaper do the next
day? Everybody splashed with 11 degrees. In fact, one newspaper, that was
the front page, a massive big "11 degrees" with a picture from "The Day
After Tomorrow", which is a terrifying blockbuster movie. So again -- and |
think I said in the evidence that again, a year later, Radio 4 did a
documentary accusing the scientific community of exaggerating the impact
of climate change and cited this briefing, which was incredibly unfair and |
actually emailed each of the journalists who had been present at that press
briefing and asked them for an email back to send to these producers on
Radio 4 to say that it was not the scientists. In fact, many of them were very
upset that their peers would no longer trust them because they'd gone out
and told the media that we were going to have 11 degrees warming.

Fiona Fox Evidence, page 30, line 13 et seq

Unfortunately the SMC’s account of these events in both the witness statement and
oral evidence is misleading .

8) The paper published in Nature was Stainforth et al, Uncertainty in predictions of the
climate response to rising levels of greenhouse gases, and it appeared on 27th Jan
2005.

The BBC programme that Ms Fox refers to was part of The Battle for Influence series
and was entitled Overselling Climate Change.The presenter was Simon Cox, and the
producer was Richard Vadon. It was broadcast on Thursday 20 April 2006 20:00-
20:30 (Radio 4 FM)?, just over a year after the SMC press briefing, not ‘years later’ as
Ms Fox claims. Among other things, the programme describes the genesis and effect
of a very controversial press release.

The relevant section of the programme starts with voices intoning apocalyptic
headlines:

® still available for Listen Again. http://www.bbc.co.uk/radio4/thebattleforinfluence/pip/abkim/
or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/The Battle for Influence.pdf

MOD400004497


http://www.bbc.co.uk/radio4/thebattleforinfluence/pip/abkim/
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/The_Battle_for_lnfluence.pdf

Global warming is twice as bad as previously thought”

Screen saver weather trial predicts 10 degrees Celsius rise in British
temperatures5

Global warming may be twice as bad as feared®.

Simon Cox: These are the broad sheet headlines from the first results of the
world’s largest climate experiment. The first two headlines are simply
wrong. The last one is just misleading. But how did all of these reputable
newspapers get it so wrong. Our story starts with climateprediction.net, a
group of British scientists who try and predict the effect of global warming
using computer models running on thousands of ordinary home computers
across the World. In 2005 they published their first results from the project
in the well-known scientific journal Nature. The team had been testing what
effect doubling the amount of carbon dioxide, or CO2 , in the atmosphere
would have on temperature; or as it's known in the trade, climate
sensitivity. They ran thousands and thousands of models, each with slightly
different parameters, to try and get the widest range of responses. They
were left with just over two thousand results. The vast majority of these,
well over a thousand, showed that doubling Co, would lead to a
temperature rise of around 3 degrees Celsius. This is in line with the findings
of many other climate researchers. A tiny percentage of the models showed
a lot of warming, the highest result was a startling 11 degrees. When it came
to publicising their research the scientists chose to focus on this 11 degrees
figure. In a press release headlined ‘Bleak Results from the World’s Largest
Climate Change Experiment’ the only number mentioned is 11 degrees.
There was no reference to the fact that most of the results were around 3
degrees.

Transcript

This is how the Climate Prediction press release starts:

Climateprediction.net

Natural Environment Research Council

Oxford University

Embargoed until 1800 hrs (GMT) 26 January, 2005

Bleak first results from the world’s largest climate change experiment
Greenhouse gases could cause global temperatures to rise by more than
double the maximum warming so far considered likely by the Inter-
Governmental Panel on Climate Change (IPCC), according to results from the

*The Independent, Steve Connor, Science Editor 27th January 2005
http://www.independent.co.uk/environment/global-warming:is-twice-as-bad-as-previously-thought-
488375.html or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/twice as bad.pdf

>The Telegraph, Roger Highfield, Science Editor 31 Jan 2005.
http://www.telegraph.co.uk/science/science-news/3338704/Screen-saver-weather-trial-predicts-
10C-rise-in-British-temperatures.html

® The Times, Mark Henderson, 27th January 2005
http://www.thetimes.co.uk/tto/public/iournalist.do?querystring=&offset=2200&hits=10&sort=new&
p=tto&author=Mark+Henderson behind paywall. Or

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/www _thetimes Mark Henderson.pdf

MOD400004498


http://www.telegraph.co.uk/science/sciencenews/3338704/Screensaverweathertrialpredicts-

world’s largest climate prediction experiment, published in the journal
Nature this week.

The first results from climateprediction.net, a global experiment using
computing time donated by the general public, show that average
temperatures could eventually rise by up to 11°C - even if carbon dioxide
levels in the atmosphere are limited to twice those found before the
industrial revolution. Such levels are expected to be reached around the
middle of this century unless deep cuts are made in greenhouse gas
emissions.

Chief Scientist for climateprediction.net, David Stainforth, from Oxford
University said: “Our experiment shows that increased levels of greenhouse
gases could have a much greater impact on climate than previously
thought.”

Climate Prediction Press Release

This press release was prepared by the Natural Environment Research Council
(NERC), which had funded the research, and Dr Myles Allen’, a member of the
research team who, ‘signed it off’®.

As Overselling Climate Change pointed out, there is no mention of any result other
than 11°Cin the press release. Therefore it is hardly surprising that the media
responded with apocalyptic headlines about an 11°C increase in temperature, and
there is reason to suppose that was exactly what the authors intended. In an
interview for the programme Dr Allen says:

The press release was absolutely fine. The press release identified what was
interesting about the paper. And the other thing which our, our, press
advisers tell us to do is to make sure that a press release could be used by
the sort of hard-working journalists in the Oxford Times who don’t have
time to go and read the whole story, that they can essentially go and copy it
out. And in that respect the press release was accurate as well. It said up to
11 degrees, and that was precisely the result that we got. There were
problems with some journalists who decided to embroider on the press
release, without actually going back to the paper. | have no sympathy for
them really. If journalists decide to embroider on a press release without
referring to the paper which the press release is about then that’s really the
journalist’s problem. We can't, as scientists, guard against that.

Transcript

” Now Prof. Myles Allen, head of the Climate Dynamics group at the University of Oxford's
Atmospheric, Oceanic and Planetary Physics Department. He has also served as a review editor on the
IPCC’s Fourth Assessment Report.

8 See Comment 53; http://www.realdimate.org/index.php/archives/2008/04/blogs-and-peer-
review/comment-page-2/#comment-83889 or

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/realclimate blogs-and-peer-review comment_53.pdf

MOD400004499



However, when defending the press release in a blog comment in April 2008, Dr
Allen takes a rather different view:

| think the offending paragraph was written by a long-suffering Natural
Environment Research Council press officer who has since moved on to
other things. But | don’t think it’s fair to tee off on the press officers, who
have a pretty thankless task. If | recall correctly the 11 degree number went
in and out of successive drafts like a yoyo, and ended up being left in on the
grounds that it had to highlight something “new and concrete” — not, | might
add, “alarming”: my impression was that the Press Officer would have just
as happily drawn attention to zero-sensitivity models, if we’d have found
any.

Anyway, | eventually signed it off on the understanding that no serious
mass-circulation journalist would rely on the press release in reporting the
story, and that its sole purpose was to encourage journalists to find out
more. It seems, judging from the responses Fiona got and despite Richard
Vadon’s claims, that this understanding was correct.

The press release could undoubtedly have been clearer, but it seems no-one
who reported the story directly actually misunderstood what had been
done, so it didn’t in fact do any damage. But of course, if Richard had stuck
to “scientists issue a press release that might have been misunderstood but
wasn’t” his editors probably wouldn’t have been very impressed.

Real Climate, 5th April 2008, Comment 53

The second paragraph, in particular, conflicts with what Dr Allen had told the BBC
two years earlier. Rather than saying the press release was intended to be used
verbatim by non-specialist reporters, now Dr Allen is claiming that the press release
was only intended to encourage specialist science reporters to read the whole of the
paper published in Nature.

9) At no point in the SMC's witness statement or oral evidence is this press release
mentioned. Ms Fox only refers to a press briefing at the SMC, and asserts that the
criticisms of the scientists’ actions in the Overselling Climate Change programme
referred to that event:

. avyear later, Radio 4 did a documentary accusing the scientific community
of exaggerating the impact of climate change and cited this briefing, which
was incredibly unfair ... [emphasis added]

Fiona Fox Evidence, page 31, line 9 et seq

In fact the programme did not mention the press briefing at any point, but only
referred to the press release. Ms Fox’s account of events is puzzling as there is also
compelling evidence, outlined below, that she was aware of the centrality of the
press release to the case made in the BBC programme.

The day after Overselling Climate Change was broadcast, the well-known climate
science blog Real Climate published a post entitled How not to write a press release.’

° http://www.realdimate.org/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-release or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/How not to write.pdf

MOD400004500


http://www.realclimate.orK/index.php/archives/2006/04/how-not-to-write-a-press-_release

This was a reaction to the BBC programme and was critical of what the Climate
Prediction researchers had done.

As this blog is run by a team of high profile climate scientists, and defends climate
research against outside criticism, there can be no suggestion that this blog post was
an attempt on the part of climate sceptics to discredit the researchers by attacking
their press release. Rather it was a demonstration of disquiet in the climate science
establishment at what the researchers had done.

Dr Myles Allen contributed a very long comment to the ensuing discussion on the
blog which revealed, among other things, that he had enlisted the assistance of Ms
Fox of the SMC when he realised that the press release he had signed off had
become the target of criticism in the BBC programme:

We were naturally concerned when David Frame and | were interviewed for
this programme at any suggestion we were “sexing up” the results of
Stainforth et al (2005), so we asked Fiona Fox of the Royal Institution
Science Media Centre, who convened the January 2005 press conference
announcing those results, to follow up. None of those involved in the Battle
for Influence programme were present at the press conference or covered
the story at the time. Fiona kindly wrote to a number of journalists who
were at the press conference asking them for their reaction to the “sexing
up” accusation, stating:

My own clear memory of this briefing is that the scientists were very clear
that the results showed a range of warming between 2 degrees and 11
degrees and that each time they were asked about the impact of 11 degrees
they reminded journalists that this was the worst case scenario and it could
just as easily be at the lower end. Obviously we all knew (the press officers
that is) that you would report 11 degrees and the fact that this was twice
the level suggested by previous studies was clearly a significant news story.
However | believe that the scientists themselves were very measured and
did not emphasise the 11 degrees.

Fiona Fox, Director
Science Media Centre
The Royal Institution

Hi Fiona,

My memory tallies with yours. They presented the range, they described the
concept of the ensemble, they emphasised (in response to a very perceptive

MOD400004501



question from some star BBC journalist) the role of clouds in the uncertainty,
they mentioned 6 main reasons for uncertainty.

If anyone went for the exaggeration it was the journalists — we all
mentioned 11 degrees I’'m sure but as far as | recall, PA and Metro presented
it virtually as a fait accompli.

Richard Black, BBC

Thanks Fiona, my memory is as yours. Let me know what feedback you get
and I'll write you something properly tomorrow.

Ruth Francis, Nature

Hi Fiona,

As | recall, the researchers, and Myles Allen in particular, emphasised the
fact that the bottom end of the range (ie the 2 in 2-11 degrees C)
corresponded to previous predictions of 2-5 degrees C. | seem to remember
that they said this gave strength to the prediction that there would be a
warming of *at least* 2 degrees C, but that there was a greater degree of
uncertainty at the top-end. This last point was definitely underlined. To back
that up, refer to Myles’ quote in my article:

http://www.scidev.net/News/index.cfm?fuseaction=readNews&itemid=187
8&language=1.

Hope this helps.
Catherine.

Catherine Brahic
Senior correspondent

Science and Development Network (SciDev.Net)

I’d agree with Catherine’s interpretation — as far as | recall, they were all
quite careful to stress the greater temperature change the greater the
degree of uncertainty. I'll try and dig up the bulletins report.

Sarah Mukherjee, BBC

Hi Fiona — my memory is that the scientists took pains to point out that it
was a range and quite a broad range at that. | also remember Myles in a
rather vivid phrase saying that we had to remember that we could still take
actions to avert the worst warming and that we shouldn’t assume “that our

MOD400004502


http://www.scidev.net/News/index.cfm

children will stand by and watch as the seas boil around them”, showing that
the worst case wasn’t necessarily the most likely outcome.

Thanks,

Fiona Harvey
Environment Correspondent

Financial Times

Real Climate, 22™ April 2006, Comment 28

So Ms Fox’s enquiry elicited a number of replies that enthusiastically endorsed her
own recollections of the press briefing, in spite of the event having occurred more
than a year previously.

It would be interesting to know how many journalists attended the SMC press
briefing. In her oral evidence to the inquiry, (page 31, line 12 ) Ms Fox says “I
actually emailed each of the journalists who had been present at that press
briefing”,'® but Dr Allen only reproduces five responses, two of which were from the

same organisation, the BBC.

Dr Allen’s goes on to say:

We told the Battle for Influence team about all this, but they refused to
discuss revising their programme.

Real Climate, 22™ April 2006, Comment 28

And he concludes:

We think these responses speak for themselves, and that their allegation
that we sexed up the results of Stainforth et al for the benefit of the media is
simply false.

Real Climate, 22 April 2006, Comment 28

The BBC'’s indifference may, perhaps, be excused given the quality of the evidence
that Ms Fox had obtained; her email had evidently jogged the journalist’'s memories.
Furthermore, their programme was concerned with a press release that would have
had far wider reach than a single press briefing held at a venue in London.

10) Given the extent of Ms Fox’s involvement, it would seem inconceivable that she was
not aware of the controversy over the press release, or that Overselling Climate
Change was concerned with the press release and not with her briefing at the SMC.
The evidence she has submitted to the tribunal is therefore very misleading in that it

1% Ms Fox’s oral evidence to the Inquiry, page 31, line 12
http://www.levesoninguiry.org.uk/wp-content/uploads/2012/01/Transcript-of-Afternoon-Hearing-
24-January-2012.pdf or http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/Transcript- of- Afternoon-Hearing-24-

MOD400004503


http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Transcript-of-AfternoonHearing-24-

gives the impression that the media mendaciously exaggerated a climate change
story when in fact the fault seems to lie entirely with the scientists, and with NERC
which funded them. In collaboration they were prepared to publish a press release
that invited alarmist interpretation and apocalyptic headlines that would secure
extensive publicity for the Climate Predictions scientists’ research.

11) In April 2008, the controversy resurfaced at Real Climate when the producer of
Overselling Climate Change, Richard Vadon, went head-to-head with Myles Allen in
the comments section over an accusation in the header post that his programme
had been ‘scurrilous’; an accusation that was subsequently withdrawn.

Dr Allen again used the evidence collected by Ms Fox to argue that the programme
had been unfair to him. On this occasion Tony Newbery addressed the following
comment to him:

It was very thoughtful of Fiona Fox to provide the journalist who attended
the press conference with her own recollections of what had happened
more than a year previously when asking for theirs.

Real Climate, 6th April 2008, Comment 77

This received the following response from Dr Allen:

Tony,

Yes, if we’d known this was turning into some kind of forensic examination,
it would have been better for her not to have written the e-mail like that
(which is why l included it along with the responses). But all she knew was
that a concern had been raised: we had no idea Richard Vadon was going to
go to such lengths to pin the blame for the headlines on us.

Real Climate, 6th April 2008, Comment 81

Unfortunately Dr Allen had to abandon the discussion'! before he could be pressed
to explain why he thought that the jounalists’ testimonies obtained by Ms Fox were
reliable evidence of what happened at the briefing when she had so obviously
jogged their memories, or if whether he would be willing to publish the whole of the
email she had sent out, rather than just a single paragraph.

12) Richard Vadon, producer of the BBC programme, had this to say in a comment at
Real Climate in the course of his defence of Overselling Climate Change against the
scientists’ attacks:

Many scientists have contacted me privately to commend the programme
but | will mention a couple of people close to CPDN [Climate Prediction Dot
Net] who have written about the programme and the press release.

" Real Climate, 6" April 2008, Comment 86,
http://www.realclimate.org/index.php/archives/2008/04 /blogs-and-peer-review/comment-page-
2/#comment-83954 or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/www realclimate blogs-and-peer-
review _comment 86.pdf

10

MOD400004504


http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/www_realclimate_blogs-and-_peer-

Tim Palmer, the head of the Probability and Seasonal Forecasting Division at
the European Centre for Medium-Range Weather Forecasts wrote the
following in Physics World:

” A recent well-researched BBC radio programme exposed a number of
exaggerated press releases by climate institutes.”

Bryan Lawrence of NERC who fund CPDN said on his blog of the infamous
press release:

“l was staggered to read the actual press release that caused all the fuss
(predictions of 11C climate sensitivity etc). The bottom line is that had | read
that press release without any prior knowledge | too might have believed
that an 11 degree increase in global mean temperature was what they had
predicted (which is not what they said in the paper). | can’t help putting
some of the blame back on the ClimatePrediction.net team — the press
release didn’t reflect the message of their results at all properly, and they
shouldn’t have let that happen. I'm still naive enough to believe it’s
incumbent on us as scientists to at least make sure the release is accurate,
even if we can't affect the resulting reporting.”

Real Climate, 4" April 2008, Comment 19

Sadly, there is no reason to suppose that the Climate Prediction press release, which
led to worldwide coverage of their research is an isolated case.

13) There are two more excerpts from Overselling Climate Change that may be of
assistance to the Inquiry. ...

Simon Cox: We contacted several respected climate scientists and a
statistician, and asked them to read both the Nature paper and the press
release. All were critical. One of them wrote to us, ‘l agree the 11 degrees
centigrade figure was unreasonably hyped. It’s a difficult line for all scientists
to tread, as we need something exciting to have any chance publishing in
places such as Nature, and to justify our funding. | do think that in this case
they clearly overstepped the line in their presentation of what they had
shown’.

Transcript

And:

Simon Cox: It's true that we journalists have a tendency to simplify and then
exaggerate, assuming we understand the science in the first place. The
climate scientist Hans von Storch believes there’s a process of exaggeration
that starts with scientists trying to make their research more interesting to
get in popular science journals. It then continues with the press release that
strips away many of the caveats and contexts, and ends with journalists
focusing only on the extreme scenarios. He’s clear where the responsibility
lies.

Hans von Storch: It is often my impression that scientists speak to the media
in a way that they don’t mind if they are misunderstood in a specific way.

11

MOD400004505



And then the scientists can say, ‘Well! | never said that, | mean you know
how the media are, the are just wanting dramatic stories’. So | think it's very
often so that the scientists are making up a story, or indicate what the
journalists should say and then the journalists do it. | think that one should
definitely not blame the media.

Professor Hans von Storch is an eminent German climate scientist' with a
distinguished career as both a researcher and a journal editor. Although he has been
very critical of both climate science and climate scientists, he is not a climate sceptic.

14) There is no reason to suppose that the affair of the Climate Prediction press release
is an isolated incident.

In February 2007, the parent body of the Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC), the United Nations Environment Programme (UNEP), launched the
IPCC Fourth Assessment Report with a press release headed:

Evidence of Human-caused Global Warming “Unequivocal”, says IPCC

Paris, 2 February 2007 — The first major global assessment of climate change
science in six years has concluded that changes in the atmosphere, the
oceans and glaciers and ice caps show unequivocally that the world is
warming.

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) concludes that major
advances in climate modelling and the collection and analysis of data now
give scientists “very high confidence” (at least a 9 out of 10 chance of being
correct) in their understanding of how human activities are causing the
world to warm. This level of confidence is much greater than what could be
achieved in 2001 when the IPCCissued its last major report.

http://www.unep.org/Documents. Multilingual/Default.asp?ArticlelID=5506&
DocumentID=499&|=en

However, at no point does the assessment report make such a claim. The IPCC
report only says that the increase in temperature over the last century is
unequivocal. Any human component in this warming over and above natural
variation is assessed as ‘very likely’, signalling that a degree of uncertainty still exists.

An example of the consequences that such misleading press releases can have
quickly appeared in the Sunday Telegraph with a suitably apocalyptic headline:

THE NEXT FEW YEARS ARE CRITICAL IN THE FIGHT FOR THE CLIMATE

The Fourth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate
Change (IPCC), which was published on Friday is unequivocal in its
conclusion that climate change is happening and that humans are
contributing to the changes.

2 http://www.hzg.de/institute/coastal research/about_us/head/storch/index.php.en

12

MOD400004506


http://www.unep.org/Documents._Multilingual/Default.asp?ArticlelD=5506&
http://www.hzg

This article was not the work of some hard-pressed reporter with no experience of
science reporting and no time to read more than the first few lines of the press
release. The author was Professor Paul Hardaker, Chief executive of the Royal
Meteorological Society, whose authority would no doubt have carried considerable
weight with readers. Apparently he chose to rely on the press release rather than
the IPCC’s report.

15) Given that the press release had licensed journalists to exaggerate by using a term
that attached dramatic confidence to an alarming possibility, press coverage
worldwide informed the public that man-made global warming was unequivocal.

Drawing a line in the sand
16) The SMC’s witnhess statement informs the inquiry that:

The evidence will conclude with a short submission from the University of

East Anglia (UEA) regarding media coverage of the 'Climategate’ affair,

submitted to the Inquiry by the SMC at the request of U EA.
MOD100054261, para 2

We assume that, as the UEA submission forms part of the SMC’s witness statement,
then Ms Fox endorses and concurs with everything that it says. As the SMC's
reference to the Climategate scandal at MOD100054259, para 2 in the witness
statement is a summary of the UEA’s submission we will generally consider them
together.

Our main concern is that evidence in the SMC’s witness statement and Ms Fox’s oral
evidence appears to bear the highly partisan and misleading imprint of the Outside
Organisation, a public relations consultancy employed by the University in the
aftermaths of the Climategate affair. > We set out our reasons below.

17) The UEA submission to the Inquiry is dated 29" November 2011 and is apparently
the work of the Head of Communications at the University, Annie Ogden.

Following the theft of thousands of their private emails in November 2009,
University of East Anglia scientists were widely accused in the media of
fraudulently doctoring climate data to hoodwink policymakers and the
public about the causes and scope of global warming. Even when four
independent inquiries cleared them of any scientific malpractice - news that
was given far fewer column inches than the original accusations - some
journalists continued to make the same, false accusations. One such
example was James Delingpole who wrote a series of articles under the
Telegraph masthead in November 2010 describing Prof Phil Jones, director
of UEA’s Climatic Research Unit, as "disgraced, FOI breaching, email-

B UEA press statement about Outside Organisation:
http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/statements/foi-statement-outside

13

MOD400004507



deleting, scientific-method abusing" and the university’s scientists as
"untrustworthy, unreliable and entirely unfit to write the kind of reports on
which governments around the world make their economic and
environmental decisions". One article referred to the scientists’ work as
mendacious".

The content was so malicious and unbalanced that the university made a
formal complaint to the Press Complaints Commission. This complaint was
rejected in March 2011 on the grounds that readers would read the articles
in the context of Mr Delingpole’s "robust" personal views. As a result, the
maligned UEA scientists - indeed the wider science community - were left
feeling powerless to correct factual inaccuracies and challenge defamatory
comments, while critics in the media felt they had been handed carte
blanche to repeat the unfounded slurs.

The emotional toll of the so-called Climategate affair on Prof Jones was
revealed in an interview with the Sunday Times when he said he had
contemplated suicide several times as a result of the false accusations
against him. Comparisons were inevitably made with Dr David Kelly. Prof
Jones is, of course, far from the only scientist to be the subject of unfounded
accusations and unpleasant comment in parts of the UK media, but his is
perhaps the most high-profile recent case.

Christopher Jefferies’ evidence to the inquiry on November 28 resonated
strongly with Prof Jones and he is willing to give evidence to the inquiry if
required.

Annie Ogden, Head of Communications, University of East Anglia
MOD100054270

18) On page 8 of the SMC’s witness statement, the UEA’s submission is summarised as
follows:

There is also the case of Professor Phil Jones from the University of East
Anglia who was widely accused by the media of fraudulently doctoring data
to mislead the public and policy makers about climate change. Even after
four independent inquiries cleared Professor Jones of any scientific
malpractice some journalists continue to make the same false allegations
(see UEA submission below). The SMC recommends that Phil Jones be called
to the Inquiry to provide evidence. His evidence would be every bit as
harrowing as that given by many of those in the media spotlight and would
serve as a reminder that scientists are human beings and can also suffer
enormously.

MOD100054261, para 1

The witness statement provides no evidence to support the allegation about
widespread accusations in the media of Professor Jones ‘fraudulently doctoring data
to mislead the public and policy makers about climate change’. Indeed although such
allegations may have occurred in comments on some less rigorously moderated
blogs, we do not recall widespread allegations directed at Professor Jones expressed

14

MOD400004508



in these terms in the UK mainstream media.

The witness statement also claims that four independent inquiries cleared Professor
Jones of any scientific malpractice. This is, in our view, quite untrue for the reasons
set out below.

Only one of the inquiries that took place after Climategate could lay any claim to
addressing scientific malpractice on the part of Professor Jones; the one conducted
by Lord Oxburgh™. Of the other three, the House of Commons Science and
Technology Select Committee’s inquiry into The disclosure of climate data from the
Climatic Research Unit at the University of East Anglia,™ which was conducted at
breakneck speed in the run-up to the May 2010 election, required the University to
investigate such matters, but made no attempt to do so itself. Sir Muir Russell’s
Independent Climate Change E-mails Review®, which was set up and financed by the
University did not have investigation of Professor Jones scientific research as part of
its remit. An inquiry that took place in the United States was not concerned with
Professor Jones conduct at all, but with that of one of his correspondents, Professor
Michael Mann of Pennsylvania State University.

Lord Oxburgh’s Scientific Assessment Panel, which like Sir Muir Russell’s review was
a UEA organised and funded project, only considered papers selected by the
University and ignored papers criticised by climate sceptics'’. The Inquiry had no
written terms of reference’® and kept no records of its proceedings™. In July 2010
Lord Oxburgh emailed the climate sceptic blogger Steve Mcintyre Climate Audit
saying,’ the science was not the subject of our study’”. It would appear that in spite
of these inquiries doing their best to salvage Professor Jones reputation, no one has
yet thoroughly investigated his scientific research. Of the two inquiries that might
have been expected to do so, Russell and Oxburgh, both were set up and financed
by his employers and their independence is highly questionable.

When the Oxburgh report was published, Lord Willis, who was the chairman of the
House of Commons Science and Technology Select Committee Inquiry, told the BBC
that:

"The whole purpose of having this if you like tripartite approach to the
emails scandal as it was, was that Muir Russell would look at the emails, my
committee was looking to make sure that there was a proper scrutiny

Y nttp://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP or
http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/Outside Organisation-UEA.pdf

Y http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Parliament_Climategate_Report.pdf

8 http://www.cce-review.org/pdf/FINAL%20RE PORT.pdf or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Russell Report.pdf

7 nttp://ccei.newberyl.plus.com/leveson/GW2297.pdf

% Lord Oxburgh evidence to the select committee, Question 9,
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm201011/cmselect/cmsctech/uc444-i/uc44401.htm or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Parliament HC 444-i.pdf

19 Emanuel, K. Email to Stephen Mclntyre 5 June 2010.
http://ccai.newbery1.plus.com/leveson/Montford Climategate-Inquiries.pdf, para 127

“ http://climateaudit.org/2010/07/01/oxburgh-and-the-jones-admission/#more-11331

15

MOD400004509


http://www.uea.ac.uk/mac/comm/media/press/CRUstatements/SAP
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387/387i.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Parliament_Climategate_Report.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Russell_Report.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Parliament_HC_444-i.pdf
http://ccqi.newbery1.plus.com/leveson/Montford_Climateqate-lnquiries.pdf

process in place, and of course the Royal Society, headed by Lord Oxburgh,
[sic] would look at the rigour of the science.

It [the Oxburgh inquiry] took us no further down the line at all from what the
select committee report did or indeed from what the Muir Russell inquiry
will do. | frankly think that there has been a sleight of hand in that the actual
terms of reference are not what we were led to believe.”

We consider that the claim in the SMC’s witness statement that “four independent
inquiries cleared Professor Jones of any scientific malpractice” is partisan and
unjustified. (see also par 31 below)

19) We have nothing to add concerning the University and SMC’s accusations against
the Daily Telegraph columnist and blogger James Delingpole. In her oral evidence,
Ms Fox was much exercised” by the failure of the Press Complaints Council (PCC) to
find in favour of a complaint made against the Daily Telegraph by the University. In
response, Mr Jay said:

You did provide us with the ruling of the PCC in relation to the UEA against
the Daily Telegraph case and Professor Jones. It is quite complex, and if you
don't mind I'm not going to go into the detail of it, although I've studied it.
I've passed it on to Lord Justice Leveson. Maybe that's something | can take
up with the PCC, if there's time.

Fiona Fox Evidence, page 39, line 12 et seq

Lord Leverson has also said to Ms Fox:

As regards the climate change story, presumably there are all sorts of
potential remedies open to that particular scientist if he's been defamed.

Fiona Fox Evidence, page 45, line 14 et seq

So far as we are aware, no remedy other than UEA’s abortive complaint to the PPC
about James Delingpole’s column has been sought by either the University or
Professor Jones.

20) The SMC’s evidence to the inquiry includes allegations that Professor Phil Jones, the
man at the centre of the Climategate affair, was driven to contemplate suicide
because of unacceptable media coverage. However there is no mention in the
SMC’s evidence of the role played by Outside Organisation, a public relations
consultancy engaged by Professor Jones’ employers, the University of East Anglia
(UEA), with the apparent objective of salvaging the reputation of the university and
its scientists. This task was spearheaded by the managing director of Outward

! nttp://ccei.newberyl.plus.com/leveson/GW2297.pdf

*? Oral evidence page 38, line 4: http://www.levesoninquiry.org.uk/wp-
content/uploads/2012/01/Transcript-of:Afternoon-Hearing-24-January-2012.pdf or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Ton...earing-24-January-2012[1].pdf

16

MOD400004510



Organisation, Neill Wallis, who has appeared before the Leveson Inquiry”® and was
arrested and bailed in July 2011 in connection with phone hacking.

21) When over a thousand emails from a server at the UEA’s Climate Research Unit
(CRU) appeared on the internet on 17" November 2009, the press treated the story
as an exposé of bad practice among climate scientists. With emails about
inconvenient research findings being hidden; plans to keep sceptics’ research out of
an IPCC assessment; refusing to make crucial research data available for scrutiny;
putting pressure on an academic journal to tow the partisan line of the UEA
scientists; deleting emails to thwart Freedom of Information requests, and an
expression of jubilation when one of Professor Jones’ critics unexpectedly dies of a
heart attack, this is hardly surprising.

As Professor Jones later admitted in evidence to the House of Commons Science and
Technology Select Committee:

| have obviously written some very awful emails and | fully admit that*.
Evidence to Parliament

In spite of this, there is no hint in either the written or oral evidence provided to the
Inquiry by the SMC that Professor Jones was in any way culpable. He is presented to
this inquiry as a blameless victim of press persecution. An independent or objective
observer could not possibly see the Climategate affair in such black and white terms.

22) In April 2012, a post on The Guardian’s Environment Blog by Leo Hickman, a
journalist specialising in environmental matters and an enthusiastic advocate of
concern about global warming, was critical of UEA’s feeble management of the
media maelstrom that overwhelmed it in the aftermath of the Climategate
revelations. He likens the University to a rabbit caught in the headlights, failing to
challenge the accusations being made against their scientists. As Hickman says, all
this changed on 4™ February 2010 when Outside Organisation appeared on the
scene. A Freedom of Information Act (FOIA) requests by Andrew Montford has
revealed that a very successful “fight back” and damage limitation exercise was
then launched for which the University, and therefore the taxpayer, paid Outside
Organisation over £112,000.”

It is an indication of the extent to which the climate debate has become polarised in
the mainstream media that Hickman does not reveal in his article that the extent of
UEA’s expenditure on PR, about which he is obviously concerned, only came to light
because of the efforts of a sceptical blogger. (Mr Hickman has pointed out that his

article linked to a copy of a letter from UEA to Graham Stringer MP at the Bishop Hill

> http://www.levesoninguiry.org.uk/?s=neill+wallis or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/levesoninquiry wallis.pdf

** House of Commons Science and Technology Select Committee, Examination of witnesses, 1°** March
2010, reply to Question 102.
http://www.publications.parliament.uk/pa/cm200910/cmselect/cmsctech/387b/38712.htm or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Minutes of Evidence.pdf

> “University of East Anglia spent £112,870 on 'climategate'”. Guardian Environment Blog 24th April
2012. http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/apr/24/uea-climate-change-email-
publicity or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Hickman _Environment guardian.pdf

17

MOD400004511


http://www.levesoninquiry.org.uk/?s=neill+wallis
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Minutes_of_Evidence.pdf
http://www.guardian.co.uk/environment/blog/2012/apr/24/uea-climate_change-email
http://ccgj,.newberyl.p%7cus.cqm/%5e%5e

website. This disclosed the payment made to Outside Organisation.)

23) Montford also obtained some emails between UEA and Outside Organisation using
another FOIA request.’® These show that news of Professor Jones being driven to
contemplate suicide dates from an article placed in the Sunday Times by Wallis for
publication on 7" February 2010. The copy for this, provided by a reporter called
Richard Girling, was emailed by Wallis to Trevor Davies, Pro-Vice Chancellor of UEA
and to Professor Jones, the previous day under the heading ‘FY/ - tomorrow's Sunday
Times main spread’””.

24) This coverage arranged by Outward Organisation’® included a front-page teaser
headlined ‘I thought of killing myself, says climate scandal professor’ and the main
story on an inside page which is headlined ‘The leak was bad. Then came the death
threats’. There is a large picture of Professor Jones looking drawn, soulful and
vulnerable against a bleak Norfolk landscape®”. We are told that, because of what he
has been through, Professor Jones now relies on medication to get through the day;
that only the love of his family, and particularly a five-year-old grand-child, has kept
him from suicide; that the CRU email server was ‘hacked’ by ‘thieves’ at a crucial
moment when international climate negotiations hung in the balance; that climate
sceptics just want to distract the UEA scientists and waste their time so that they
cannot undertake climate research; that the predicament of Professor Jones is in
some way analogous with that of Dr David Kelly’%; that Jones ‘remains at risk, still
receiving death threats from around the world®™. Also that he is just a scientist with
no training in PR, a situation that Outside Organisation was about to change
radically. (see 28 below).

The sub-heading of the main spread in the print edition of the Sunday Times says
that Professor Jones ‘was provoked into sending the infamous emails and insists his
science has been vindicated’; sympathetic coverage indeed.

25) The following day the University’s Vice Chancellor, Professor Edward Acton, wrote to
Neill Wallis to congratulate and thank him:

I am delighted by the amount achieved. Now we must see how the coverage
unfolds. But it seems to me you and Sam [Bowen] have helped us maximise
the chances of that elusive line in the sand. Warmest thanks for everything
thus far ...*

% http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails_searchable.pdf

*’ http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails_searchable.pdf. Pg 1-2
8 http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2188.pdf

** Different website but same image: http://static.guim.co.uk/sys-
images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails--Professor-006.ipg or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/jones pic.pdf

* http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kelly_%28weapons_expert%29

*! Abusive emails received as a result of the Climategate affair were recently released by UEA under
the Freedom of Information Act. Although many of them are extremely unpleasant, it is unlikely that
any could be regarded as a genuine threat or are worse than celebrities and politicians receive on a
regular basis.

http://www.whatdotheyknow.com/request/116404 /response/288373/attach/4/Appendix%20A%20D
ata%20file%20072.pdf or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Climategate abusive emails.pdf

3 wttp://ccei.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails searchable.pdf, Page 3

18

MOD400004512


http://ccg
http://static.guim.co.uk/sys-images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails-Professor-006.ipg
http://static.guim.co.uk/sys-images/Environment/Pix/columnists/2010/7/6/1278432065703/Climate-emails-Professor-006.ipg
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/iones_pic.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/David_Kelly_%28weapons_expert%29
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Climategate_abusive_emails.pdf

Neill Wallis responded:

Thanks.
Lets hope we can continue!
Best,
Neil*®
The substantial sum paid to Outside Organisation (see 22 above) suggests that the

Sunday Times spin on the Climategate affair was just the first step in a continuing
and extensive PR campaign.

26) From this time onwards, stories began to appear in the media (and the blogosphere)

portraying Professor Jones and his fellow climate science researchers as innocent
victims of media persecution caused and abetted by climate sceptic thieves who had
broken into their computers, stolen their private emails, and were attempting to
disrupt their work®. Before this spin was applied, the media had taken a very
different, and arguably more balanced, line on the Climategate affair. Professor
Jones and his colleagues were portrayed as having had their dirty laundry washed in
public as a result of the email leak and that this had revealed a disquietingly shady
side to the activities of some of those engaged in research that has had, and is still
having, an immense impact on public policy and all our lives. (see 21 below)

27) As only part of UEA’s correspondence with Outside Organisation was released in

response to the FOIA request— the rest is currently being withheld by UEA — it is not
possible to definitely link later individual news stories to a successful PR campaign by
Outside Organisation. However, in addition to Richard Girling’s Sunday Times story,

a number of other articles and editorials more or less sympathetic to the climate
scientists, or attacking climate sceptics, appeared at around the same time. As the
Climategate story had broken some six weeks earlier, this renewed flurry of media
interest can hardly have been a coincidence.

06/02/2010
07/02/2010
07/02/2010

07/02/2010

07/02/2012
12/02/2012
12/02/2010
14/02/2010

Fiona Harvey,
Financial Times
Independent on Sunday

Independent on Sunday

Observer

Observer

Roger Harrabin, BBC

Roger Harrabin, BBC

Ben Webster, Times Online

Scientists feel heat of climate email probe »

Editorial: Sceptics have their uses 3

Think tanks take oil money and use it to fund
climate deniers *’
Climate Science debate between Robin McKie and

.38
Benny Peiser

. - .39
Climate scepticism grows among Tories

Climategate data ‘not well organised’ a
Extensive email interview with Prof. Jones **

Oxburgh report will not appease critics 42

* http://ccgi.newberyl plus.com/leveson/UEA-Qutside Organisation Emails_searchable.pdf, Page 3

** http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2188.pdf, 07/02/2010

* http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2188.pdf

% hitp://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2188.pdf

* http://ccgi.newbery.plus.com/leveson/GW2190.pdf

38 http://ccei.newbery1.plus.com/leveson/GW2187.pdf

* http://ccgi.newbery.plus.com/leveson/GW2186.pdf

“ http://ccei.newbery.plus.com/leveson/GW2207.pdf

4 http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2207.pdf

*2 http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2335.pdf

19

MOD400004513


http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Qutside_Organisation_Emails_searchable.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW2188.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW219Q.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2186.pdf
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW22Q7.pdf

19/02/2010 ScienceMag Phil Jones Defends Record of UK Climate Centre *

28) Outward Organisation’s influence on the Climategate story, and the way in which
Professor Jones’ activities were likely to be perceived by the public, extended
beyond mere representation of the University’s point of view in the media. The
emails also reveal how Outside Organisation groomed Professor Jones and
Professor Acton for their appearance before the House of Commons Science and
Technology Select Committee on 1% March 2010, an event that would obviously put
the academics under the spotlight and be very widely reported. On 22 February
2010, Sam Bowen (one of Neill Wallis’ staff) wrote to those involved:

As | believe you know, _ will be coming with us on Thursday to look
at 'communications impact’ (i.e. body language, confidence, approach etc) -
this is more about style over content."” - works with a number of
CEOs prior to AGMs to enhance their approach.

Ideally, he needs 2 hours individually with Edward and Phil, to film them at
the beginning and end of his sessions and help their technique in between.

Could we look at the following timings:

10-12: Edward

12-2 - Phil

2-3 Both together as a mock Select Committee (questions from Neil, myself
and the UEA team)™ [redactions in the original]

Later, Alan Preece, UEA's Director of Marketing and Communications at UEA tells
those involved in preparing for the Parliamentary hearing:

Here is a very long list of questions - broadly grouped by theme - which
includes Edward's latest additions.

45
We can do more work on them tomorrow.
Neill Wallis responds:

Folks,

This is fine (indeed useful) for Edward [Acton] and Phil [Jones] to peruse and
get a feel of the ways in which questions can be asked, but there are now
simply so many of them that it would be impossible for either person to
answer if we had the rest of the week to do nothing else.

It will be particularly impossible to get those answers, analyse them, then
reconsider in the time available. What we need to do is to distil these into
priority questions and concentrate on those, in the process working out our
core positions and messages are.*®

** http://ccegi.newberyl.plus.com/leveson/GW2335.pdf

** page 6, http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails_searchable.pdf
** page 8, http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails_searchable.pdf
4 Page 8, http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Qutside Organisation Emails_searchable.pdf

20

MOD400004514


http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2335.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/UEA-Outside_Organisation_Emails_searchable.pdf

It may be acceptable for public relations consultants to tutor CEOs before their
AGMs, but the inquiry may wish to consider whether it is acceptable for witnesses
about to give evidence to a Parliamentary inquiry into a major science scandal
should be helped to work out their ‘core positions and messages’ by PR consultants.

Finally, Alan Preece of UEA agrees with Outside Organistation’s plan that Professor
Acton will make a statement after he and Professor Jones have given evidence to the
committee, but that he will not be subjected to any questioning by journalists.

Dear Sam [Bowen]

Just to confirm that we will want the film crew for Monday. At ¢ £600+VAT |
am happy to agree it. Let me know if that price is about right. We remain
with Plan A - Edward coming out of Portcullis House after giving evidence to
do a brief statement but no questions.*’

29) All this presents a very different picture of the Climategate affair from that provided
to the Inquiry in the SMC’s evidences.

Of course there is no reason why a university whose PR department is overwhelmed
by media attention should not seek outside assistance. However in this case, where
there was abundant circumstantial evidence of bad behaviour by their employees
and the university had already announced that it would conduct two inquiries that
they claimed would be independent, it does seem strange that they should commit a
large sum of money to spin media reports in the scientist’s and their own favour
before the outcome of the inquiries was even in sight.

30) Returning to the submission from the UEA’s Communications Department included
in the SMC’s witness statement, we note that this refers to the theft of private
emails from the University. This slant on what happened in November 2009 appears
to derive from the report placed in the Sunday Times by Outside Organisation.
Although it superficially sounds convincing, in fact nothing was stolen from the
University and although the authors of the emails may have wished that their
correspondence had remained private, the documents concerned are entirely
devoted to their work as university-based researchers and can in no way be
considered to be private.

At the time of writing the inquiries being made by Norfolk Police into how the emails
became available on the internet are ongoing. It is not known whether this was the
result of hacking, of a whistle-blower within the University releasing the documents,
or simply of lax security allowing public access.

In any case, the inquiry may wish to consider what its reaction would be if, when the
details of MP’s expenses claims were published, a withess had described the staff at
The Telegraph as thieves who stole private information.

We note that the UEA’s submission annexed to the SMC'’s witness statement
attempts to draw a parallel between Professor Jones’ travails and those of the late
Dr David Kelly. This claim also seems to emanate from the Sunday Times article

47 Page 26, http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UEA-Outside Organisation Emails_searchable.pdf

21

MOD400004515



placed by Outside Organisation in February 2010. We submit that such a comparison
may be excellent PR if the objective is to attract sympathy for Professor Jones, but it
is quite unjustified. The only points that the two cases have in common are that both
men were in the public eye, for very different reasons, and both happened to be
scientists

31) We take no pleasure in the prospect of anyone being put into a frame of mind in
which they contemplate suicide, however fleetingly. Determining whether Professor
Jones dark thoughts were the result of his own conduct, or that of others, or a
combination of the two, is beyond the scope of this submission to the Inquiry. What
is certain is that a firm of PR consultants employed at considerable expense by the
UEA very successfully used Professor Jones fragile state of mind to manipulate public
opinion to the advantage of the University’s media agenda. It would appear that the
SMC has chosen to do likewise in the evidence that it has been submitted to this
Inquiry.

32) The SMC’s witness statement includes a special plea on behalf of Professor Jones:

The SMC recommends that Phil Jones be called to the Inquiry to provide
evidence. His evidence would be every bit as harrowing as that given by
many of those in the media spotlight and would serve as a reminder that
scientists are human beings and can also suffer enormously.
MOD100054265, para 1

We fully accept that people caught up in a major news story can be subjected to
great pressure as a result of media coverage, and that so far as is compatible with
freedom of the press regulation should seek to protect them. However we hope that
the Leveson Inquiry’s recommendations on regulation will do nothing to inhibit press
scrutiny of science and scientists, particularly where their publicly funded research
and advice has a bearing on public policy.

Is the Science Media Centre Independent?

33) The SMC has provided the inquiry with a witness statement dated 5" December
2011 in which it refers to the alleged independence of this organisation:

This evidence comes from the Science Media Centre (SMC), an independent
press office for science established by the scientific community in the wake
of media frenzies over BSE, MMR and GM crops, and in response to
recommendations in the House of Lords Science and Technology Select
Committee’s 2000 report on science in society. Like everything we do, it is
collaboration between the staff at the SMC and the many scientists, science
press officers and science journalists that we work alongside.
MQOD100054259,para2

In this context, the term ‘independent’ seems intended to imply objectivity and
detachment, strange qualities to find in a PR organisation. Yet Ms Fox has reiterated
the SMC’s claim to independence in her oral evidence to the inquiry given on 24%
January 2012:

22

MOD400004516



We are an independent press office for science set up by the whole of the
scientific community in 2002, and we were set up after stuff that went
wrong -- so GM, BSE, MMR -- to be on the kind of front line between the
scientific community and the very, very controversial breaking science
stories hitting the front pages.

Fiona Fox Evidence, page 18, line 20 et seq

It would seem most unlikely that an organisation set up ‘in the wake of media
frenzies’ to be on the ‘front line’ representing the interests of scientists when ‘very
controversial stories’ make headlines, can lay any credible claim to independence
from the interests of those which it represents. The ‘front line’ is no place to find
impartiality and it would seem far more likely that the ‘scientific community,” on
which the SMC apparently depends for its existence, would quite reasonably expect
the organisation to represent it’s interests with partisan enthusiasm.

34) Visiting the SMC’s website, the lead-in paragraph on the home page does nothing to
resolve the contradictions in the SMC’s evidence:

The Science Media Centre is an independent venture working to promote
the voices, stories and views of the scientific community to the national
news media when science is in the headlines. *®

It is very difficult to see how the SMC can be both an independent organisation and
‘promote the voices’ of the scientific community effectively.

An About Us page on the website describes the SMC’s mission in some detail:

The Science Media Centre is first and foremost a press office for science
when science hits the headlines. We provide journalists with what they need
in the form and time-frame they need it when science is in the news -
whether this be accurate information, a scientist to interview or a feature
article.

In between these big stories, we are busy building up our database of
contacts on the areas of science most likely to feature in the news. This
allows us to be pro-active and puts us in a position to facilitate more
scientists to engage with the media when their subjects hit the headlines.

We also run a series of longer term activities to improve the interaction
between science and media, such as advice guides for scientists talking to
the media, background briefings for journalists and 'Science in a Nutshell'
cheat sheets for newsdesks.

Our aim is to ensure that when a major science story breaks, we can quickly
offer news desks a list of scientists available to comment, a summary of the
main scientific points involved and details of which press officers or web
sites to go to for further information. The feedback from journalists has
been very positive.

8 http://www.sciencemediacentre.org/pages/ or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/SMC Homepage 29-06-2012.pdf

23

MOD400004517


http://www.sciencemediacentre.org/pages/

Aside from being a first port of call for newsdesks when science hits the
headlines, the Science Media Centre is also looking at ways to support non-
specialists news reporters who are called on to cover complex science
stories. We are publishing a series of guides specifically for news journalists
to provide simple definitions of some of the complicated scientific terms
frequently used by scientists. They will also direct journalists to the best
places to go for further information when this subject hits the headlines. Our
first Guide, Genetics in a Nutshell, is now available and has received
endorsement from a wide range of journalists from The Sun to a number of
regional papers. *

The Inquiry may wish to consider the extent to which such an organisation can
influence the way in which a controversial field of science such as climate research,
which is also beset by political and ethical controversy, is reported by the media.

Evidently this supposedly independent organisation aims to provide the media with
what they ‘need when science is in the news’ by selecting scientists for interview,
determining what is or is not ‘accurate information’, summarising and explaining
difficult scientific issues, recommending particular websites as reliable sources of
information and opinion, and generally being ‘the first port of call’ for harassed
journalists, who may be ‘non-specialists [sic] news reporters’ with no background
knowledge of complex scientific issues, and who are seeking guidance in a hurry to
meet a deadline.

In her witness statement, Ms Fox asserts that ‘the public get most of their
information about science from the mass media including daily newspapers.”°,
relying on an Ipsos MORI survey conducted for the Dept. of Business Information
and skills in 2011°%. If the SMC exists to promote science in the way that the
scientific community prefers, then its potential for influencing the public’s opinion
on matters relating to science must be considerable.

The options faced by such an organisation when dealing with a field of scientific
research such as climate change — that has become highly politicised and the
beneficiary of vast amounts of funding — must be severely limited by the need to
retain the support of those with whom they collaborate; ‘the many scientists,
science press officers and science journalists that we work alongside’. (see paras 33-
35 above)

35) Further doubts about the independence of the SMC are raised by where it has been
housed since its was set up in 2002. The About Us web page currently on the SMC

* http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/SMC About Us page 29-06-2012.pdf

> SMC Witness statement MOD100054258, para 1

> Relied on in SMC witness statement MOD100054258, footnote 1 Public Attitudes to
Science 2011 - http://www.bis.gov.uk/policies/science/science-and-society/public-attitudes-
to-science-2011 or

http://ccegi.newberyl.plus.com/leveson/Public Attitudes to Science 2011 Policies

BIS.pdf

24

MOD400004518


http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29_06-2012.pdf
http://www.bis.gov.uk/policies/science/science_and_society/public-attitudes-to_science-2011
http://www.bis.gov.uk/policies/science/science_and_society/public-attitudes-to_science-2011
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Public_Attitudes_to_Science_2011_Policies

site says:

The Science Media Centre is housed within the Wellcome Trust but
independent from it.>?

A previous SMC Home Page dating from 2010 shows that they were housed in the
Royal Institution’s premises at 21, Albermarle Street, London®. This web page is
also copyrighted to the Royal Institution of Great Britain, which suggests a very close
association with that organisation indeed. However a contemporary About Us web
page, also from2010 says:

The Science Media Centre is housed within the Royal Institution but
independent from it>*.

Maintaining an image of independence is clearly a matter of some importance to the
Science Media Centre. However the Royal Institution and the Welcome Trust are
leading institutions at the heart of the science establishment. Both have provided
the SMC with a home, and such a relationship must necessarily circumscribe the
extent to which the SMC can espouse anything other than the establishment view in
any scientific controversy.

The Advocacy role of the Science Media Centre

36) We are not aware that this Inquiry has so far taken evidence on science and the
media from any source other than the SMC. We are concerned that, although the
SMC’s evidence has been represented to the Inquiry as ‘independent’ in their
witness statement and the oral evidence, this may not be the case.

37) Scientists have their own preoccupations, concerns, prejudices, ambitions, financial
problems and political agendas, and these are every bit as capable of conflicting with
the public interest — to the extent that this can be determined — as in any other
professional grouping. An immediate priority among scientists may be the need to
attract attention to their research. In a society where the publicis not very well
versed in science, and not always interested in what scientists have to say, thisis a
problem that puts a number of temptations in the way of the scientific community
and anyone who is involved in publicising their work.

38) Perhaps as a result of the desire to make science seem relevant to all our lives, it is
now quite common for scientists to make extravagant claims for the impact that
their profession has on society. This is well illustrated by the rather breathless
opening words of the SMC’s witness statement:

>2 http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/ or

http://ccgi.newberyl plus.com/leveson/SMC About Us page 29-06-2012.pdf

>* http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/
or
http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/SM
C Homepage 2010 Archived.pdf

>* http://web.archive.org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/
or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/SMC About Us 2010 Archived.pdf

25

MOD400004519


http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/SMC_About_Us_page_29-06-2012.pdf
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/SM
http://web.archive.Org/web/20100310062333/http://www.sciencemediacentre.org/pages/about/

Science is at the heart of almost all the major challenges we face - how to
treat incurable diseases that still lay waste to so many lives, how to feed the
growing population, how to tackle climate change.

MOD100054258, para 1

This attitude has been promoted in an even more extreme form by none other than
Sir Paul Nurse, president of the Royal Society. In January 2010, he told viewers of a
BBC Horizon television programme about climate change entitled Science Under
Attack: ‘Science created our modern world’.”

Also in 2010, Professor Brian Cox, a physicist and presenter of blockbuster TV
science series, expressed a similar view. In his Wheldon Lecture, presented at the
Royal Television Society, he said of the peer review system that seeks to verify
scientific findings prior to publication, ‘This is how science proceeds, and it works.

This is the method that has delivered the modern world. It’s good’. ”®

It is hardly surprising that some of those wrapped up in the world of science should
have this perspective, but although science has an obviously important role to play
in our lives, it will make no contribution to alleviating the present European and
global economic crises, bringing peace and stability to the Middle East, preventing a
new nuclear arms race spearheaded by North Korea and Iran, or alleviating the
poverty caused by political instability and corruption throughout Africa and in other
parts of the developing world.

There is a very real danger that enthusiasm for science can spill over into scientism®’,
and this extreme view may be reflected in the coverage of controversial research in
the media. There is also a danger both of the general public being dragooned into
assuming an undue reverence for science and scientists, and of ordinary people
becoming disenchanted with, and distrustful of, what science and scientists tell
them because they find the claims that they come across in the media are
overblown.

39) In the SMC’s witness statement, there is a rallying call to all scientists:

Scientists have also played their part in improving the media coverage of
science. The past 10 years have seen more and more researchers emerging
from their ivory towers and entering the media fray. The Science Media
Centre’s philosophy that The media will ‘do’ science better when scientists
‘do ‘media better has been embraced by many researchers who now roll
their sleeves up and play the media game rather than shouting from the
sidelines.

MOD100054258, para 2

> hitps://sites.google.com/site/mytranscriptbox/home/20110124 hz or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/20110124 HZ - Nurse - Science Under Attack.pdf

*® http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/cox-lecture-transcript-RTS-Official.doc

> Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term
applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences.

26

MOD400004520


https://sites.google.eom/site/mvtranscriptbox/home/20110124_hz
http://ccgi.newberyl.plus.eom/leveson/20110124_HZ_%e2%96%a0_Nurse_%e2%96%a0_Science_Under_Attack.pdf

We have set out elsewhere in this submission what can happen when scientists ‘roll
their sleeves up and play the media game’. (see the case of the Climate Prediction
press release at 7 above). There is no reason to suppose that this is an isolated case.
It is just a particularly well-documented example of scientists, and others, playing
the media game with rather too much enthusiasm. And the pressures on them to do
SO are many.

As the SMC’s witness statement warns when referring to the MMR scare, there are
problems concerning:

... the appetite for a great scare story, the desire to overstate a claim made
by one expert in a single small study, the reluctance to put one alarming
piece of research into its wider more reassuring context ...

MOD100054258, para 4

If this is the case with an unjustified scare story affecting only a relatively small
section of the population — albeit very detrimentally — how much more so is it of an
issue such as concern over climate change? This is a problem that affects us all, and
there can be few editors who will not welcome a story that proclaims ‘The End of the
World is Nigh?, especially when it comes with expert scientific evidence attached.

The SMC hammers home this point, perhaps unintentionally, in Ms Fox’s oral
evidence :

... when | have spoken to the science journalists, the point they make is:
"Our news editors love it. It's controversial. They love it." And maybe we
should be scared what we wish for because maybe if it wasn't controversial,
it wouldn't get any coverage.

Fiona Fox Evidence, page 42, line 21 et seq

Perhaps the extent of the SMC'’s advocacy roll is most tellingly revealed by the
mention of being ‘scared of what we wish for’. This seems to be an
acknowledgement that in order for a science story to ‘sell’ to reporters and editors it
must have a certain spice, and that this may not always, or indeed often, be
compatible with accurate and impartial reporting. So controversy and alarm must be
part and parcel of the strategy of those who want to get science into the media.

In an age when public opinion is shaped by the mass media, it is clearly important
for the science community that it should be heard and seen in the media arena. A
high profile can have obvious advantages when seeking funding, and what
institution is going to be anything but delighted when its employees are publicly
associated with ground-breaking research beneath eye-catching headlines?

Over the last decade, there have been far more stories about climate change than
about MMR, GM crops, stillbirths, misdiagnosed miscarriages, rapamycin or the
contraceptive pill scare. Yet strangely, in the section of the SMC ‘s witness statement
headed ‘Case Studies’ these subjects are discussed, but there is no mention of
climate change. Perhaps this is because it would not have been possible for the SMC
to do so without confronting some most unpalatable issues for an organisation that
is ‘working to promote the voices, stories and views of the scientific community’.

27

MOD400004521



40) In a reference during oral evidence to whether controversial papers from minority
sources should be publicised at all, Ms Fox has this to say:

| think it's very, very relevant because we are not saying that we don't want
the media to report on these. | mean, that would be going back 20 years to
where science was in a ghetto and wasn't covered. We want all these
studies to be reported, we're delighted to see them but we want them on
the inside pages. They should not be on the front ...

Fiona Fox Evidence, page 24, line 14 et seq

Although Ms Fox’s point about such stories being kept off the front page seems a
sound one, her reference to science emerging from the ghetto over the last two
decades is quite intriguing. It begs the question of how and why science did emerge
from the ghetto, and whether this was because some in the scientific community
were prepared to ‘roll their sleeves up and play the media game’, and to what extent
doing so involved embracing the skills of the spin-doctor.

There can be no doubt that in recent years climate change has moved science and
scientists into the media spotlight to an extent that is unprecedented. It is hardly
surprising that such a radical and rapid transformation should lead to problems,
both for the scientific community and the public whom they serve.

Accuracy, Consensus and the Mainstream

41) At various points in the SMC’s witness statement and oral evidence, there are pleas
that science should be reported accurately. Like motherhood and apple pie,
accuracy is something that everyone is surely in favour of. But how does accuracy
apply to a comparatively new field of research where an immensely complex
chaotic system is only partially understood and there are vast areas of lack of
knowledge or understanding, together with high levels of uncertainty, and extensive
reliance on mathematical models? This is the current situation in climate science™.

A plea for accuracy implies that everyone should get their facts right, which is of
little help if the facts are precarious, liable to change, or disputed. In such a
situation, who decides what the facts are? How can anyone ensure that such a task
is undertaken with complete impartiality, particularly if there are political pressures
to come up with the ‘right’ answer? (See 44 below)

42) In 2001, the Intergovernmental Panel on Climate Change’s (IPCC) Third Assessment
Report featured the claim that the 1990s had been the warmest decade of the last
millennium, and 1998 was the warmest year. This was based on the Mann Bradley
and Hughes Hockey Stick Graph, and at that time was presented by the IPCC as a
fact, in spite of there being scientists who had reservations about the underlying
statistics. During the last decade, confidence in this finding has ebbed away;
something that would not surprise those who were concerned about this research
when it was published. Today’s facts have a tendency to become tomorrow’s fallen
hypotheses, but in the case of the Hockey Stick there were many in the scientific

*% http://rovalsociety.org/policy/publications/2010/climate-change-summary-science/ or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Climate Change Roval Society.pdf

28

MOD400004522


http://rovalsociety.org/policy/publications/201Q/climate_change_summary-science/

establishment who continued to defend its integrity long after the tide had turned. A
minority do so to this day®®.

43) During Lord May’s and Lord Rees’s presidencies of the Royal Society, the Society’s
website provided a position paper on climate change, and other documents, that
gave the impression that the science underpinning anthropogenic climate change
was settled, and disparaging the views of sceptics who challenged this view.

In May 2010 43 fellows of the Royal Society ‘rebelled’ and petitioned the president
to remove this material because the claims it made were unscientific and
unnecessarily alarmist. They accused the Society of refusing to accept dissenting
views on climate change and exaggerating the degree of certainty that man-made
emissions are the main cause®

Sir Allan Rudge, who led the rebellion, told The Times:

| think the Royal Society should be more neutral and welcome credible
contributions from both sceptics and alarmists alike. There is a lot of science
to be done before we can be certain about climate change and before we
impose upon ourselves the huge economic burden of cutting emissions.”

One of the reasons people like myself are willing to put our heads above the
parapet is that our careers are not at risk from being labelled a denier or
flat-Earther because we say the science is not settled. The bullying of people
into silence has unfortunately been effective.®!

This was an ad hoc group that had no access to the Society’s mailing list and came
together only as a result of acquaintances contacting each other. It is not known
how many of the 1300 fellows of the Society would have joined the protest had they
been approached.®’

The Royal Society has now formulated a far more cautious position statement®.
Facts can change very rapidly, even when they have been published by the world’s
oldest, and arguably most respected, national academy of science.

44) Would it be fair to say that the facts in any field of science can be established by
reference to a consensus or by mainstream opinion? It would be most convenient if
this was the case, and the words consensus and mainstream both appear in the
SMC’s evidence. Unfortunately, in the case of climate science, such terms do not
seem to be very helpful.

Scientific controversies are not decided by weight of numbers, but by verifiable
evidence derived from observations. Furthermore, how is it possible to determine
that a consensus really does exist if the researchers are subject to peer pressure,
financial pressure and political pressure, to subscribe to one side in the debate and

P AW. Montford, The Hockey Stick Illusion: Climategate and the Corruption of Science

* hitp://ccei.newberyl.plus.com/leveson/GW2417.pdf

*! http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2418.pdf

*2 http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW2412.pdf

®* http://rovalsociety.org/policy/publications/2010/dimate-change-summary-science/ or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Climate Change Roval Society.pdf

29

MOD400004523


http://ccgi.newberyl.plusxom/leveson/GW2418.pdf
http://rovalsociety.org/policy/publications/2010/climate_change_summary_science/

not the other?

How is it possible to find an infallible arbiter of what the facts are in such
circumstances? Or even one who can be relied on to get it right most of the time? It
is worth noting that of the 43 fellows of the Royal Society who rebelled over the
misleading climate change statement, only a few were prepared to make their
names known publicly. How could this be in such an august body as the Royal
Society? Its fellows are scientists who have become leaders in their profession. One
might reasonably expect that they would be just the people to have the confidence
to voice any doubts openly and without fear. What does the silence of the majority
of rebel fellows who preferred to remain anonymous say about the intellectual
climate within the society, or about the risks and pressures applying to any scientist,
however eminent, who might say ‘the wrong thing’ about climate change? And why
should they be referred to as rebels?

45) It might be proposed that the IPCC view, as expressed in its assessment reports,
could be taken as an authority from which accuracy can be determined. This again is
very questionable.

In the wake of a number of scandals that hit the IPPC after Climategate, the
InterAcademy Council (IAC) was asked to review the IPCC’s procedures. It made a
number of recommendations.

In their report, the IAC expressed concern about vested interests within the IPCC.
Lead authors and coordinating lead authors were presiding over the drafting of
chapters that depended heavily on research papers that they had published
themselves, or that had been published by their colleagues and associates. The IAC
recommended that this problem should be addressed.

Many of the most dramatic findings in the IPCC assessments are based on expert
opinion, rather than formal research. This includes the assertion that it is very likely
that there is a human component in the recent increase in global temperatures. The
IAC review panel was concerned that the IPCC did not have an ‘audit trail’ in any of
he reports that would reveal how these expert opinions were arrived at, or who was
involved in the decisions. The IAC recommended that procedures should be put in
place which would make this very important process in the assessments transparent.

Although the IAC report was published in 2010, and the IPCC has agreed to
implement their recommendations, it is by no means clear that this will happen
before the Fifth Assessment Report is published next year.

With this cloud hanging over the IPCC’s credibility, could the IPCC Assessment
Reports reasonably be trusted as a yardstick to determine the accuracy of science
reports in the media?

46) Finally, and to emphasise how futile and simplistic the quest to define accuracy in
reporting climate science may be at this time, it is worth considering another

quotation from the SMC’s witness statement:

The SMC welcomes vigorous and robust debate on scientific controversies
like climate change, but the truth must not be the first casualty of these

30

MOD400004524



debates. If we accept the predictions of mainstream climate scientists this
issue is clearly one where the public interest is served by the highest
standards of accuracy.

MOD100054264, para 3

Much public concern about global warming derives from computer models that
predict climatic conditions as far ahead as the end of this century. However,
predictions can never be facts, and their accuracy can only be assessed in retrospect.
Yet the inevitability of anthropogenic climate change is frequently treated as a fact
by scientists, by politicians, by campaigners, and in science reportage.

A mantra that the SMC’s evidence shares with Professor Steve Jones’ Review of the
impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science® can be summed up as
‘You are entitled to your own opinions, but not to your own facts.” The logic of this
statement, if there is any, breaks down in a situation where contradictory findings
and uncertainty make facts extremely hard to identify. We suggest that this makes
determining what is, or is not, accurate reporting of climate science very difficult if
not impossible.

47) There is no doubt that both sides of the global warming debate can be guilty of
misleading reporting of climate science. On the global warming activists’ side, this
often occurs as bias by omission rather than outright disinformation.

For instance, would it be accurate to report in a newspaper, in the context of global
warming, that the extent of Arctic summer sea ice has diminished in recent years
and that scientists are predicting that it will disappear altogether within a decade or
two? A picture of a wide expanse of open water speckled with ice flows being
surveyed by a rather pensive looking polar bear might well accompany such an
article.

Can such a report be considered to be accurate if it does not mention that scientists
only have just over thirty years of satellite measurements of the ice to base their
predictions on; that we have little or no idea of the extent of summer sea ice during
the 1930s let alone during the Medieval Warm Period when the Vikings farmed parts
of Greenland; that earlier still there was a the Roman Warm Period, and the
Holocene Optimum during which temperatures are thought to have been higher
than today; that temperature records for the Arctic are somewhat sketchy; that
extrapolation from a short data sets is generally considered to be bad science; that
even the UK Met Office has expressed concern about scare stories predicting the
imminent demise of summer sea ice in the Arctic,®® and that sea ice in the Antarctic
is bucking the trend by increasing.

This begs the question; is a story accurate if what it tells the reader is true, but
information that would enable readers to form a balanced opinion about what is
happening is omitted?

® See page 69, http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/BBC science impartiality.pdf
 http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/GW2322.pdf

31

MOD400004525


http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/BBC_science_impartiality.pdf

Public Policy: when politicians require their own version of the facts

48) The physicist Leo Szilard once announced to his friend Hans Bethe that he was
thinking of keeping a diary:'l don't intend to publish. | am merely going to record the
facts for the information of God."Don't you think God knows the facts?' Bethe asked.
'Yes,' said Szilard. 'He knows the facts, but He does not know this version of the
facts.”*

49) As pointed out earlier, Ms Fox has suggested in her oral evidence that:

... you are entitled to your opinions; you are not entitled to your facts ...
Fiona Fox Evidence, page 20, line 2 et seq

But what happens when politicians and policy makers require their own version of
the facts to maintain the electorate’s support for unpalatable policies in the form of
additional taxation, more regulation, increased energy bills, and much more. Where
one version of the facts collides with another, the main battlegrounds for the
public’s hearts and minds will be in the media.

50) Over the past decade the British public has variously been told that anthropogenic
climate change is ‘a greater threat than international terrorism®” and that ‘the
debate on climate change is over®”. Prime minister Tony Blair has warned of the
‘global threat of climate change’,*® and his successor, Gordon Brown assured us that:
‘We already lead the world in many environmental technologies, from offshore wind
to environmental instrumentation, and from energy control systems to carbon
markets.”’® U.N. Secretary General, Ban Ki-moon has warned that climate change is
‘the defining challenge of our age’.”* There is general agreement that one of the
turning points of the present prime minister’s campaign to ‘detoxify’ the
Conservative Party’s image was when in opposition he espoused a green agenda and

- 7
concern about climate change under the banner ‘The Greenest Government Ever’.”?

Britain has legislation in place that sets out legal requirements to meet carbon
emission reduction targets right through to 2050. We have a Department of Energy
that is twinned with one for Climate Change. There can be no doubt, in spite of
media coverage of global warming having waned in recent months, that this is a
topic that is still at the very top of the political agenda.

® Hans Christian von Baeyer, Taming the Atom. Emphasis in the original which was used on the
frontispiece of Bill Bryson’s A Short History of Nearly Everything.

®7 http://news.bbc.co.uk/1/hi/3381425.stm or

http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Global warming biggest threat.pdf

®® http://www.bbc.co.uk/news/10178124 or

Society to review climate message.pdfSociety to review climate message.pdf

% hitp://www.dailymail.co.uk/news/article-411460/Blairs-new-alert-climate-change-threat.html or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Blair climate change threat.pdf

° http://www.guardian.co.uk/environment/2009/jul/12/ecotowns-green-revolution-climate-change-
gordon-brown or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/green revolution Brown.pdf

! http://www.nytimes.com/2007/11/18/science/earth/18climatenew.html? or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/UN Chief More Climate Change lLeadership.pdf

72 http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/04/david-cameron-speech-environment-
climate-change or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Cameron environment_speech.pdf

32

MOD400004526


http://news.bbc.co.U
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Global_warming_biggest_threat.pdf
http://www.bbc.co.uk/news/10178124_or
http://www.dailymail.co.u
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/Blair_climate_change_threat.pdf
http://www.guardian.co.uk/environment/2009/iul/12/ecotowns-green-revolution-climate-change-
http://cc%5ej.newberyl.pjus.com/J_w
http://www.nYtimes.com/20Q7/ll/18/science/earth/18climatenew.html
http://www.guardian.co.uk/environment/2012/apr/04/david-cameronspeechenvironment-
http://ccgLnewberYl.plus.com/leyeson/Camerm

51) In their witness statement, the SMC mentions the detrimental effect that ‘climate
porn’ can have on getting the authorised message on global warming across to the
public. In support of this contention it cites a report published by the Institute for
Public Policy Research (IPPR) called, Warm Words: How are we telling the climate
story and how can we tell it better. This document, and the thinking that inspired it,
would seem to have had a very real impact on the way that government has
communicated climate change to the public. The following extract is particularly
revealing:

Many of the existing approaches to climate change communications clearly
seem unproductive. And it is not enough simply to produce yet more
messages, based on rational argument and top-down persuasion, aimed at
convincing people of the reality of climate change and urging them to act.
Instead, we need to work in a more shrewd and contemporary way, using
subtle techniques of engagement.

To help address the chaotic nature of the climate change discourse in the UK
today, interested agencies now need to treat the argument as having been
won, at least for popular communications. This means simply behaving as if
climate change exists and is real, and that individual actions are effective.
The ‘facts’ need to be treated as being so taken-for-granted that they need
not be spoken.”

According to this document, ‘the facts’ become rather pliable when political
considerations, and the need to persuade, moves centre stage . When was a
government minister or adviser last heard to express even the most tentative
reservation about the evidence underpinning anthropogenic climate change? Yet
over the last few years, doubts about what we are being told about climate change
have steadily increased among the general public’*. Clearly it is not in the public
interest that anyone should be misled about the robustness of the scientific
evidence that underpins concern about climate change.

52) It is reasonable to suppose that there is pressure on the media to report climate
change in a politically acceptable way, and that this derives not only from
mainstream politics, but also from campaigners in environmental non-governmental
organisations (eNGOs), which are now in possession of vast resources. 7

53) It is worth noting that DECC put up a six-strong team to help Professor Steve Jones
when he was preparing his Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s
Coverage of Science.”® This included the Director of Communications, Director of
Science and Innovation, the Chief Press Officer, and the Head of Editorial Standards

3 http://ccei.newberyl.plus.com/leveson/r ippr-spin warm words coms.pdf

" http://www.theregister.co.uk/2012/06/28/climate survey usa uk canada/

and http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GW5029.pdf

7> WWF 2009-10 €524m, Oxfam 2010-11 £367m, Greenpeace over $200m: all have been major
players in the climate debate.

’® BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science,
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality.

33

MOD400004527


http://ccgj.newberyl.plus.com/leyesqnyMppr;S%5e%5e
http://www.thereaister.co.uk/2012/06/28/climate_survey_usa_uk_Canada/
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW5Q29.pdf
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality

. . 77
of Corporate Communications’”.

Recommendations
54) The SMC has recommend that:

New guidelines for the reporting of science — these guidelines would be
drawn up by science journalists and used primarily by news editors and
general reporters. They could also be used by a newly strengthened PCC to
help adjudicate on complaints;

MOD100054266, para 2

We request that the Inquiry should approach such a step with caution.

It seems most unlikely that anyone would seriously suggest that political journalists
alone should be entrusted with drawing up guidelines for reporting politics, or that
business, finance, sports or any other specialist journalists should be empowered in
the same way. The suggestion that guidelines that have been drawn up by what
amounts to an interest group should then be used for the purpose of adjudication by
a regulatory body, the PCC, would not seem to be in the public interest.

Many science journalists hold strong views on matters relating to their speciality. We
are surprised that the SMC has made this recommendation, and suggest that if new
guidelines are to be drawn up, then this task should be undertaken with much
broader input than merely science journalists, and also that the process should be
absolutely transparent.

55) The SMC also recommends that:

The PCC must immediately change the rule that states that only an
individual scientist can complain about an inaccurate story. The scientific
community must be able to make complaints about inaccurate articles
which damage the public interest.

MOQOD100054266, para 2

We were unable to find any rule specifically relating to scientists on the PCC website,
although there does appear to be one saying: ‘We normally accept complaints only
from those who are directly affected by the matters about which they are
complaining’. We assume that this is what the SMC has in mind.

The SMC’s recommendation would seem to be saying that, in addition to individuals
affected, anyone in ‘the scientific community’ should be enabled to make
complaints about allegedly inaccurate science stories, whether they are directly
affected or not. We can see no reason why the scientific community should be
singled out for such special treatment.

7 See page 94, BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science,
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality.

34

MOD400004528


http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality

56) We consider that if all the recommendations that the SMC has made to the inquiry
were to be implemented, then this would put the reporting of science very much in
the control of the ‘scientific community, which the SMC represents. This could lead
to the views of the science establishment becoming, to all intents and purpose,
sacrosanct, which we do not consider to be in the public interest, or in the long-term
interest of science. Even scientists, like other groups, have vested interests,
prejudices, hobbyhorses, and agendas. We ask the inquiry to consider whether the
SMC’s recommendations would really be in the public interest.

57) On our own behalf, we ask that the Leveson inquiry should attempt to discover the
extent to which government implemented the recommendations for communicating
climate change set out in Warm Words. (see 51 above) We consider that it would be
in the public interest for the inquiry to be aware of the extent to which government
press advisories employing the strategy recommended in this document have
influenced the way that this very important field of science has been reported.

58) If accurate reporting is to become an enforceable criteria for science stories, as the
SMC seems to be proposing, then whoever decides what the facts are will hold the
key to how climate science can be communicated to the public via the media. We
ask the inquiry to consider whether this type of regulation could be implemented
with a reasonable degree of certainty and that, so far as climate science is
concerned, adjudication would be carried out equitably, and without fear of political
interference.

59) We consider that it is at least as important for the public to be well protected
against scientists — and organisations that may act as their advocates — who ‘hype’
research findings, often in the context of alarmism, as it is to protect researchers
and the public against misrepresentation of sound science by the media.

We also hope that the Leveson Inquiry’s will do nothing to inhibit press scrutiny of
science and scientists, particularly where their publicly funded research and advice
has a bearing on public policy.

OUR EXPERIENCE OF THE MEDIA AND CLIMATE CHANGE
False balance and getting a fair hearing

60) The SMC’s witness statement relies on the BBC Trust’s Review of the Impartiality
and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science’® when making a plea that critics of
what is currently considered to be mainstream scientific opinion should not receive
media coverage as this would constitute, in the opinion of the SMC and the author
of that review, ‘“false balance’”® and mislead the public. We explain below what

78 BBC Trust’s Review of the impartiality and Accuracy of the BBC’s Coverage of Science ,
http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our work/science impartiality/science impartiality.

7 Although Professor Jones uses this term a number of times in his report, most notably when
considering the coverage of climate change, it does not occur in the SMC’s witness statement but only
in Ms Fox’s oral evidence. However the withess statement does make it clear, in other terms, that this
is a matter of concern to the SMC.

35

MOD400004529


http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/our_work/science_impartiality/science_impartiality

happened when we attempted to make submission to this review.

61) On 6™ January 2010, and in the wake of the Climategate scandal that had engulfed
the University if East Anglia’s Climatic Research Unit, Professor Richard Tait,
chairman of the BBC Trust’s Editorial Standards Committee (ESC) announced that the
BBC would conduct a review of impartiality and accuracy of their coverage of
science®. It seemed to us that if such an exercise was to be useful, then input from
the BBC's critics would be essential, therefore we wrote a very constructive joint
letter to Professor Tait asking if we could make a submission to the inquiry. This was
sent to the ESC’s secretary, Bruce Vander, with a request that he would confirm that
our letter had been passed to his chairman. (A copy of our letter is posted here:
http://ccegi.newberyl.plus.com/leveson/ProfTait.doc)

In spite of an extensive correspondence with the BBC Trust over a period of four
months, we were unable to obtain confirmation that the letter had been delivered
to Professor Tait. This correspondence was later published at Harmless Sky and it
makes astonishing reading. *

As this correspondence sets the scene for what was to follow, we ask the Inquiry to
look at a blog post,®” which includes the text of both our letter to Professor Tait and
the responses from the BBC Trust. The view that we formed was that the last thing
the BBC Trust wanted for their review of the impartiality and accuracy of its science
coverage was any input from critics.

62) Later, Andrew Montford contacted Professor Steve Jones, a geneticist, writer and
broadcaster, who the BBC had appointed as the sole author of their review. He
agreed to accept a submission from us but gave no indication that our original letter
had been passed to him by the BBC Trust.

63) We ask that the Inquiry should look at the submission that we then sent to Professor
Jones too.
(http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Submission to BBC Science Review.pdf)

In summary, it identifies a rather shadowy organisation called the Cambridge Media
and Environment Programme, set up and co-directed by the BBC’s Environment
Analyst, Roger Harrabin, and Dr Joe Smith, a lecturer and environmental activist®
from the Open University. We provided evidence that CMEP had been financed by a
leading climate research institute, a major environmental NGO and a government
department among others.

% hittp://ccei.newberyl.plus.com/leveson/GW2109.pdf

® The correspondence can be found here: http://ccgi.newberyl.plus.com/blog/?p=356 or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/More about smoke and mirrors.pdf

8 The correspondence can be found here: http://ccgi.newberyl.plus.com/blog/?p=356 or
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/More about smoke and mirrors.pdf

® Dr. Joe Smith is Senior Lecturer in Environment at the Open University. He peer-reviewed the
media related aspects of one of the complaints to Ofcom on the Swindle programme, and has acted
as academic consultant on a number of broadcast projects. He is author / editor of a number of books
on environmental issues including (with Andrew Simms) Do Good Lives Have to Cost the Earth?
Constable Robinson, 2008. http://www.broadcastnow.co.uk/blog-climate-change-tv-is-
risky/1740139.article

36

MOD400004530


http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/Submission
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW21Q9.pdf
http://ccgi.newbervl.plus.com/blog/?p=356
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf
http://ccgj.newberyl.plus%5e%5e%5e
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/More_about_smoke_and_mirrors.pdf
http://www.broadcastnow.co.uk/blog-climate-change-tv-is-

The purpose of CMEP was to organise seminars at which senior BBC staff would be
joined by specialists in particular fields relating to environmental matters. CMEP’s
partners in these ventures were the BBC itself and an environmental lobby
origination called the International Broadcasting Trust®. We provided evidence that
these events had a real impact on programming.

We also drew the BBC's attention to a statement in John Bricut’s seminal report
From Seesaw to Wagon Wheel: Safeguarding impartiality in the 21st Century,
adopted and published by the BBC Trust in 2007 and signed off by Professor Tait.
This notes the care that the BBC takes to preserve impartiality in reporting
controversial subjects such as climate change by saying:

The BBC has held a high-level seminar with some of the best scientific
experts, and has come to the view that the weight of evidence no longer
justifies equal space being given to the opponents of the consensus.*®

This event took place in January 2006 and was organised by CMEP.

In July 2007, Tony Newbery made an FOIA request to the BBC for information about
this seminar, including the names and affiliations of the ‘best scientific experts’ who
attended. This was refused by the BBC and is presently, five years later, the subject
of an appeal to the Information Tribunal. In the meantime, an eyewitness account of
the seminar posted at Harmless Sky **indicates that the experts advising the BBC at
this seminar were in fact climate change activists.

We were aware that although the evidence we were submitting to the BBC was
relevant to Professor Jones’ review, it was most unlikely to be welcome at the BBC
Trust. For this reason we were particularly careful to ensure that all we said was
backed up by documentary evidence that could not be ignored. We were wrong in
thinking that Professor Jones review could not ignore our submission.

64) We had also assumed, naively, that the BBC would choose an impartial expert to
author a review that, in the same way that John Bridcut had fearlessly explored
some rather dark areas in the BBC's editorial practices in his Wagon Wheel report,
would consider the BBC's coverage of science warts and all. We were mistaken
about this as well.

Between the time when Professor Jones was appointed by the BBC and the
publication of his report, he had things to say about climate sceptics in an article for
the Daily Telegraph headline ‘Gods, floods —and Global Warming’:

'Global warming is a myth.” Type that into a search engine and you get
thousands of hits — but global warming is not a product of the human
imagination; or no more so than any other scientific claims for — like them —
it depends on its data, the accuracy of which has been affirmed by the

¥ hitp://www.ibt.org.uk/about _us.php or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/BT_About Us.pdf
® See page 40, BBC Trust report, From Seesaw to Wagon Wheel: Safeguarding impartiality in the 21st
Century

8 http://ccei.newberyl.plus.com/blog/?p=142

37

MOD400004531


http://www.ibt.org.uk/about_us.php
http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/BT_About_Us.pdf

inquiry into the leaked East Anglia documents. The subject has, alas, become
the home of boring rants by obsessives.®’

This hardly suggests that the professor would be likely give anyone who might
question the current dogma on climate change, or the way in which it is reported by
the BBC, a fair hearing. Perhaps more worry was the fact that he felt able to publish
such a view when he was supposed to be reviewing impartiality of the BBC's
coverage of the subject.

Under the circumstances, it should not have come as a surprise to us when we saw
the BBC report that Professor Jones uses the term ‘climate change denier’ — or its
derivatives — repeatedly throughout the relatively short section devoted to the
coverage of climate change, which is arguably the most important and challenging
science subject that the BBC has been required to deal with in recent years. This is a
emotive and insulting term intended to associate anyone who does not fully accept
the ‘mainstream view’ on global warming with holocaust deniers. It has no place in a
serious review of impartiality for one of the worlds leading broadcasters.

65) The BBC Review only makes one direct reference to our submission, but seems to
touch on it obliquely, and defensively, at three other points.

On page 72:

A submission made to this Review by Andrew Montford and Tony Newbery
(both active in the anti-global-warming movement, and the former the
author of The Hockey Stick lllusion: Climategate and the Corruption of
Science) devotes much of its content to criticising not the data on
temperatures but the membership of a BBC seminar on the topic in 2006,
and to a lengthy discussion as to whether its Environment Analyst was
carrying out BBC duties or acting as a freelance during an environment
programme at Cambridge University. The factual argument, even for
activists, appears to be largely over ...

BBC Science Review, page 72

There seems to be a wilful misrepresentation of our evidence here. How Professor
Jones could think that we might even consider writing about the ‘data on
temperatures’ to a geneticist who is conducting a review of journalism for a
broadcaster is a complete mystery to us. That our failure to do so has apparently
been construed as evidence that ‘The factual argument, [about climate change] even
for activists, appears to be largely over ..." is simply absurd. And his reference to ‘a
lengthy discussion’ of the BBC's Environment Analyst’s duties indicates that he had
not even bothered to read our submission. We raise no such issue in it.

Earlier in the review, Professor Jones had something to say that appears to refer to
our submission and to the 2006 seminar:

News of the Trust’s decision to commission this Review was greeted by
some anti-global warming enthusiasts as a statement of its desire to haul
the Corporation over the coals for supposed failings around this topic.

¥ http://www.telegraph.co.uk/science/steve-jones/7887202/Gods-floods-and-global-warming.html
or http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/lones on_rants.pdf

38

MOD400004532


http://www.telegraph.CO.uk/science/steve_iones/7887202/Gods_floods_and_global_warming.html

Nothing could be further from the truth: this is one of a regular series of
evaluations of its output. | have had a number of communications from the
public on this issue and the BBC has received many complaints about alleged
weaknesses in its treatment of the subject. Many emerge from an organised
response by determined climate-change deniers rather than being objective
disagreements with particular programmes.

BBC Science Review, page 66

The review offers no evidence to support this assertion about ‘an organised
response’. We have yet to come across any such phenomena in the course of our
research or our blogging.

There only appears to be one hint in the report that climate change coverage may
have been controversial within the BBC, and this reference proved to be a hostage
to fortune:

One of my interviewees described the BBC as having been “scarred” by this
controversy [climate change]. | saw no sign that such a term is justified, but
the Corporation has certainly put plenty of effort — and resources — into its
attempts to be impartial. There have been seminars with high-profile
speakers, ...

BBC Science Review, page 67

On page 67 of his report, Professor Jones refers to ‘a drizzle of criticism’ by some
newspapers. This was about to become an embarrassing and unnecessary deluge.

The BBC Review was published in July 2011 and in November of the same year, on
successive Sundays. The Sunday Mail published large spreads® about BBC coverage
of climate change which, among other things, highlighted issues that we had raised
in our submission. These reports were obviously highly detrimental to the BBC's
reputation for impartiality because they showed, as we had done in our submission,
that BBC news gathering and editorial staff had got far too close to environmental
activism for impartiality to be preserved. Had Professor Jones given our concerns a
fair hearing in his report then much of the damage done by these articles could have
been prevented.

Finally, we note that both our names appear in Annex Four of the report(page 100)
under the heading, Organisations and Individuals Responding to Letters of Enquiry.
We did not receive any communications from Professor Jones or the BBC that could
possibly be described as a ‘letter of enquiry’. Had we done so, then the outcome of
our representations to the BBC Trust’s science review would probably have been
very different.

66) Over five years after we started to try and discover who the ‘best scientific experts’
that the BBC relied on when it first decide to limit coverage of climate scepticism in
its output, we still do not have an answer.

Impartiality is not optional for the BBC, it is a legal requirement of its Royal Charter
and Agreement with the Secretary of State for Culture Media and Sport. The claim

# http://ccgi.newbery1.plus.com/leveson/GWA4781.pdf and
http://ccgi.newberyl.plus.com/leveson/GWA4788.pdf

39

MOD400004533


http://ccgi.newbervl.plus.com/leveson/GW4781.pdf

about consulting the ‘best scientific experts’ at a seminar was made in a major
report adopted and published by the BBC Trust, which is the body charged with
ensuring that the terms of the Charter are correctly applied by the Corporation. The
claim in the Wagon Wheel report that the ‘best scientific experts’ were consulted
before an important editorial decision was taken is used to demonstrate the lengths
that the BBC is prepared to go to in order to preserve impartiality. Yet when the BBC
is asked, quite reasonably, who these ‘best scientific experts’ were, the response is
silence and a report commissioned by the BBC Trust to review impartiality and
accuracy in just this area of the BBC's operations fails to address this very obvious
problem.

Now the SMC has cited the Jones Report in its witness statement when arguing that,
in science stories if nowhere else in journalism, giving both sides of a dispute can be

the cause of biased reporting. It would seem to us that this view has more to do with
scientism®® than with science or with the practice of responsible journalism.

CONCLUSION
67) At the end of Ms Fox’s oral evidence, Lord Justice Leveson said:
LORD JUSTICE LEVESON: | think it's a very interesting area because it seems so

easy to fix. ...
Fiona Fox Evidence, page 45, line 1 et seq

If the Inquiry were to rely only on the evidence presented by the SMC, then Lord
Leveson’s reaction would not be surprising.

68) In this submission we have attempted to draw attention to some of the very
complex forces and issues that apply to the reporting of climate research, a field of
science that has become heavily influenced by politics, and dogmatic convictions.

Statememt of Truth

| believe the facts stated in this witnhess statement are true.
Signed

Anthony George Foster Newbery 8 September 2012
| believe the facts stated in this witnhess statement are true.

Signed
S

Andrew William Montford 8 September 2012

¥ Oxford English Dictionary: 1. The habit and mode of expression of a man of science. 2. A term
applied (freq. in a derogatory manner) to a belief in the omnipotence of scientific knowledge and
techniques; also to the view that the methods of study appropriate to physical science can replace
those used in other fields such as philosophy and, esp., human behaviour and the social sciences.

40

MOD400004534



