
For Distribution to CPs

Press Compiaints Commist

Source:
Edition:

Herne Bay Times {Main}

Country: UK
Date; Thursday 23, September 2010
Page: 46
Area: 218 sq. cm
Circulation: 1521 Weekly
BFiAD info; page rate £709.92, see rate £2.61
Phone: 01227 771 515
Keyword: Press Complaints Commission

durrants

P r e s s  C o m p l a i n t s  C o m m i s s i o n  

u p h o l d s  c o m p l a i n t  a b o u t  s t o r y
MR EDWARD Clark complaineci 
to the Press Corr^plaints 
Commissiort that an article 
headlined “Storm  over “drug 
addict’ accusation” published 
in th is newspaper on April 30  
was inaccurate and misleading 
in breach of Clause 1 
(accuracy) of the Editor’s Code 
of Practice.

The complaint was upheld.
The article ref»rted an 

allegation, sent in an 
anonymous email to the 
newspaper, that the 
complainant -  who had been 
awarded the lead role In his 
Icv-’ l operatic society’s  latest 
f iction -  w as an “ex-heroin 
us,.,.'.

The complainant said this 
was incorrect: he had never 
used heroin in his life.

He had made clear his 
absolute denial of the claim to 
die newspaper before 
publication and th is had been 
included in the article.

He said the newspaper

should not have published the 
story based on the 
unsubstantiated claim s of a 
single anonymous source.

The newspaper said that 
deciding to run the article was 
a “difficult ca ll”. However, the 
anonymous email Contained a 
serious allegation about the 
complainant and it had 
decided to investigate 
contacting the complainant 
and the chairman of the 
operatic society for their 
comments.

The article gave the 
complainant the opportunily to 
deny the allegation.

Following the complaint, the 
newspaper removed the online 
version of the article; 
published letters of rebuttal 
from the complainant’s  mother 
and the chairman of the 
operatic societt' and published 
an a p o lo ^  to ttie complainant 
for any distress called.

A c liu d ic a tio n

The Comm ission accepts 
that new spaj^rs often receive 
anonymous tt>offs w?hich, 
after further investigation, 
lead to published stories.

Hovrever, it is  important that 
newspapers ate able to 
demonstrate that they have

taken care to ensure the 
accuracy of the material in 
accordance with the terms of 
Clause 1 of the Editor’s Code.

In this instance, the 
newspaper had reported a 
serious allegation of drug use 
which had been made by an 
uncorroborated, anonymous 
source.

A lthou ^ the complainant’s 
denial had been obtained (and 
was reported) there was no 
su ^ e stio n s that the 
newspaper had made other 
efforts to ascertain whether 
the original claim  had any 
b asis in fact. This, in the 
Com m ission's view, 
constituted a clear editorial

lapse.
The fact that the 

complainant’s denial had been 
published did not absolve the 
newspaper of its own 
responsibility for care overtiie 
accuracy of tiie claim  against 
him. The Commission was 
surprised that the newspaper 
had assum ed the contrary.

While the Commission 
welcomed the subsequent 
attempts made to resolve the 
complaint, it concluded that 
the newspaper had failed to 
take care not to publish 
inaccurate informatton in 
breach of the Code. The 
complaint was upheld.

The Commission also 
wished to record Its concerns 
about the length of time the 
newspaper had taken to 
respond to its enquiries.

Reproduced by Durrants under licence from the NLft (newspapers), CLft (magazines), FT (Financial Times/ft.com) or other copyright owner. No furthei 
copying (including printing of digital cuttings), digital reproduction/forwarding of the cutting is permitted except under licence from the copyright j
owner. All FT content is copyright The Financial Times Ltd. i itHByPack Page 18 of 25 Article Page 1 *

162899890 - RICBOW - B8715-2

MODI 00037565


