
For Distribution to CPs

P R IV A T E  A N D  C O N F ID E N T IA L PCC P A P E R  N O . 5183

PRESS C O M P LA IN TS  C O M M ISS IO N

The M inutes o f the 180* O rdinary M eeting o f 
The Press Com plaints Com m ission L im ited  held at 

H a lton  House, 20/23 H o lbom , London EC IN  2JD on 
W ednesday 6 Ju ly  2011

Present: Baroness Buscombe
M ichae l Grade 
John Hom e Robertson 
A n thony Longden 
Ian M acG regor 
John M cLe llan  
Ian N icho l 
Sim on Reynolds 
Esther Roberton 
Jeremy Roberts QC 
Sim on Sapper 
M ichae l Sm yth 
Ju lie  Spence 
Ian W alden 
T ina  W eaver 
Peter W rig h t

In  attendance: Stephen A b e ll

Chairm an

D eputy Chairm an

D irecto r

The fo llo w in g  members o f the secretariat attended the m eeting as observers: Haimah 
Beveridge, E lizabeth Cobbe, Jonathan C o lle tt, Charlotte Dewar, W ill Gore, Rebecca 
Hales, Scott Langham, Ben M illo y , A m ber M un, and Catherine Speller.

1. Apologies

Apologies were received from  Lindsay N icholson.

The Chairm an welcom ed Jeremy Roberts to  his firs t m eeting. The Chairman 
also welcom ed A liso n  Hastings, consultant to  the PCC.

881

MODI 00036026



For Distribution to CPs

O ral report from  the Phone Hacking Review Com m ittee

Ian W alden, on b e h a lf o f  the Phone H acking Review  Committee, updated 
Commissioners on the Com m ittee’ s recent w ork.

A  statement was agreed b y  Commissioners to be published after the meeting.

M inutes

The m inutes o f  the m eeting held on 25 M ay were approved as a correct record 
o f the m eeting and fo r publication.

M atters arising

(i)  Revised guidance note on reporting o f sexual offences (TCC Paper No. 
5149)

The Chairm an welcom ed fin a l comments on the amended Guidance Note 
on the R eporting o f Sexual Offences, w h ich  had also been shared w ith  the 
Secretary o f the Code Committee. Commissioners agreed the revised 
dra ft bu t suggested that the Code Com m ittee be asked to consider in  due 
course w hether changes to the Code its e lf m igh t be helpful.

( ii)  C om plaint No. 10-5964 A  man v  D a ily  M a il

The Chairm an in form ed Commissioners that the o ffice  had now reverted 
to the newspaper to ask fo r its  comments about one o f the articles under 
com plaint. The m atter w ould  be discussed again at the next meeting.

5. Com plaints

( i)  C om plaint N o. 11-1679 Rooney v  The Sunday Times fPCC Paper No. 
5143)

A fte r discussion the Commission ru led that there had been no breach o f 
the Code o f  Practice and as a result the com pla int was not upheld.

I t  issued the fo llo w in g  adjudication:

."Wf"
through Ian  M onk  Associates L td  that an artic le  headlined “ Top 
foo tba lle rs  dodge m illions in income tax: Rooney pays 2% on some 
earn ings” , pub lished in The Sunday Times on 16 January 2011, was 
inaccurate and m isleading in breach o f  Clause 1 (Accuracy) and that

882

MODI 00036027



For Distribution to CPs

he had been denied an opportunity in which to reply in breach o f  
Clause 2 (Opportunity to reply) o f  the Editors ’ Code o f  Practice.

The complaint was not upheld.

The front-page article claimed that “dozens o f  top footballers” -  
including the complainant — -were “avoiding millions o f  pounds in tax” 
using “complex tax avoidance schemes that legally allow them to pay  
as little as 2%  tax on some earnings”. It said that the complainant 
had saved nearly £600,000 by taking £1.6 million in loans over two 
years, rather than as income.

The complainant said that the headline was inaccurate and misleading: 
it was not true that he p a id  2% tax on any part o f  his earnings, 
something which was not possible fo r  any individual. A  separate 
article in the same edition o f  the newspaper had indicated that the 
loans made to the complainant from  his company’s profits had already 
been subject to corporation tax a t 28%. Moreover, the loans in 
question were all repaid the folio-wing year: the significance o f  this was 
that, upon their repayment, the profits o f  the company were paid  out as 
dividends, and therefore subject to income tax at the higher rate o f  
42.5%). The article did not mention that the loans had been repaid.

The newspaper d id  not accept that the article was inaccurate, or that it 
gave a misleading or distorted picture o f  the complainant’s complex 
tax affairs. The article focused  on a H er M ajesty’s Revenue and 
Customs investigation o f  the manner in which footballers employed a 
range o f  (legal) tax mitigation devices to reduce significantly some o f  
their income tax liabilities. One o f  these devices was the use o f  
personal loans fro m  a limited company. Under current legislation, 
these loans were classified as a benefit in kind and incurred a rate o f  
only 2%  income tax on the total sum o f  the loan. The complainant had 
used such a strategy by structuring some o f  his finances through a 
limited company. I t was this company (which had three directors, 
including the complainant), rather than solely the complainant himself, 
which p a id  the corporation tax.

The 2%  figure  in the headline could not explain the complexity o f  the 
com plainant’s tax affairs: any reasonable person reading the headline 
would understand that the arrangement was explained in the fu ll  story. 
Whether or not the loans were repaid was immaterial, in the 
newspaper’s -view: the complainant had had access to large sums o f  
money which had only attracted a tax rate o f  2% fo r  the period o f  the 
loans. Nonetheless, the newspaper was willing to publish a 
clarification outlining that the complainant p a id  a ll his taxes a t the 
legally required rate.

8 8 3

MODI 00036028



For Distribution to CPs

The complainant wished fo r  any clarification to accept that the article 
was inaccurate when it claimed that he paid  only 2% tax on some 
earnings. The newspaper was not prepared to agree to this.

Adjudication

Headlines are often the subject o f  complaints to the Commission under 
the terms o f  Clause 1 (Accuracy) o f  the Code, which states that 
newspapers must take care not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information. The Commission recognises that headlines are, 
by their nature, reductive, attempting to summarise complex issues 
succinctly, and must be read along with the accompanying articles. 
However, it has in the past ruled that too great a disparity between the 
headline and the text o f  the article can raise a breach o f  the Code.

The Commission did not consider that there was such a disparity on 
this occasion. I t was accepted that the complainant employed, legally, 
a complicated system by which he pa id  2% tax on loans from  his own 
company. In that context, the reference to him paying “2% on some 
earnings ” was not, in the Commission’s view, inaccurate, even i f  it was 
not the fu ll  position. The headline clearly required further explanation 
which the Commission considered was contained in the articles 
themselves. These made clear that, by this arrangement, the money, 
which had already been subject to corporation tax a t 28%, was a 
“director’s loan ”, in respect o f  which tax was paid, and it was likely 
that the loan would have to be repaid. They also made clear that the 
arrangement was legal.

Taking this into account, the Commission believed that readers o f  the 
coverage as a whole would not be misled as to the specific structure o f  
the tax arrangements o f  the complainant. In the circumstances, the 
Commission ruled that Clause I  (Accuracy) o f  the Code had not been 
breached.

However, the Commission did note that the complainant had made 
clear that the loans in question had been repaid, and that the requisite 
tax had been p a id  on them. I t fe lt that readers should be made aware 
o f  this and noted that the newspaper was willing to publish a 
clarification, stating that it accepted the complainant’s assurance that 
he “pays all his taxes a t the fu ll legally required ra tes”. This was a 
sensible, and proportionate, response to the complaint, and there were 
no further issues to pursue under Clause 2 o f  the Code.

The complaint was not upheld.

884

MODI 00036029



For Distribution to CPs

(ii) Com plaint N o . 11-1683 Stamp v  E ssex Chronicle (PCC Paper No. 
5147)

After d iscussion  the C om m ission decided that the actions o f  the 
newspaper’s reporter constituted a breach o f  the Editors’ Code. It 
upheld the com plaint in the fo llow ing terms;

M alcolm Stamp CBE, C hief Executive o f  M id  Essex Hospital Services 
NHS Trust, complained to the Press Complaints Commission that an 
article headlined "Victim o f  attacker ‘lucky to be alive' after coma 
ordeal", published in the Essex Chronicle on 3 February 2011, 
contained material that had been obtained in breach o f  Clause 8 
(Hospitals) o f  the Editors' Code o f  Practice.

The complaint was upheld.

The article reported on the condition and treatment o f  a patient in 
hospital who was recovering from  an assault which had left him with 
serious head injuries. It was based on an interview with him and his 
parents, conducted in the hospital's stroke unit. The reporter had 
visited the hospital in the company o f  the parents. The Commission has 
not received any complaint from  the patient or his fam ily  in relation to 
the article.

The complainant said that that the reporter had not notified the Trust, 
nor any o f  its staff, o f  his identity as a Journalist or the purpose o f  his 
visit before publication, in breach o f  Clause 8 o f  the Code. The Trust's 
policy was that stories should be requested through the 
communications team and should be pre-arranged, particularly in 
relation to vulnerable patients. The Health Care Support Worker who 
had supervised the visit said that she had asked the reporter who he 
was and the patient's fa ther had replied that he was "from the Court". 
A t no point, she said, did she fe e l that any interview was in progress 
(she had not seen any notepad or recording equipment, fo r  example); 
the reporter had simply asked how the patient was. The Senior Ward 
Sister sta ted  that the patient had been unaware that he had spoken to a 
journalist and had been "upset and angry" when alerted to the article 
by s ta ff  a t the hospital.

The newspaper denied that its reporter had breached the terms o f  
Clause 8: he had been invited to see the patient in hospital by his 
parents who were keen fo r  an article to be published about the effects 
o f  drunken violence. I t believed that the patient had provided his 
consent. The newspaper denied that the journalist had introduced 
h im self as "from the Court": he had made clear to nursing s ta ff his

885

MODI 00036030



For Distribution to CPs

status as a journalist and identified the publication he worked for. The 
newspaper disputed the veracity o f  the statements provided by the staff, 
making clear that the reporter had conducted a relaxed interview with 
the patient and had indeed carried a camera (which he had not used) 
in addition to using a notepad. A  nurse had been present throughout 
the time he had spent with the patient, and another member o f  s ta ff had 
given advice to the reporter on how the case should be reported. In the 
view o f  the newspaper, ward nurses were "responsible executives" o f  
the hospital: they were in charge o f  managing day-to-day matters on 
the ward. The newspaper offered an assurance that it would coordinate 
future visits through the hospital’s  communications department.

Adjudication

The Commission had not received a complaint from  the patient in 
relation to the publication o f  the article. I t  noted that the reporter had 
been present not only with the consent, but actually a t the request of, 
the patient's parents. There was clearly a public interest, albeit a 
general one, in publishing information about the consequences o f  
violence.

However, Clause 8 states that "journalists must identify themselves and 
obtain permission from  a responsible executive before entering non­
public areas o f  hospitals or similar institutions to pursue enquiries". In 
this case, the Commission considered that the stroke unit was a "non­
public area" because it was an area where patients would have a 
reasonable expectation o f  being treated without interference. There 
was clearly a significant dispute over what had occurred during the 
visit to the hospital, and the Commission was not in a position entirely 
to resolve this conflict o f  accounts. However, it was nonetheless able to 
establish a breach o f  the Editors' Code on this occasion.

I t  is the responsibility o f  newspapers to demonstrate that they have 
abided by the terms o f  the Editors' Code. In the view o f  the 
Commission, the reporter could have acted to ensure that there was no 
uncertainty about his identification, and that the necessary permission 
had been obtained fro m  a "responsible executive ", before entering the 
unit where the pa tien t was being treated. This could have been 
achieved, fo r  example, by asking at reception at the beginning o f  the 
visit to speak to a relevant executive, or approaching the hospital in 
advance. Bearing in mind that the patient was in an especially 
vulnerable condition, the onus was on the reporter to ensure that he

As it was, the conversation in which the journalist had allegedly 
identified h im self had been with s ta ff in the unit; he appeared, 
therefore, to have already entered a non-public area. Under the terms 
o f  Clause 8, appropriate permission should have been sought well

886

MODI 00036031



For Distribution to CPs

before entering this area. The Commission did not believe a reporter 
speaking to medical s ta ff (whom he was not able to identify by name or 
position), while already in the unit, was adequate in light o f  the 
requirements o f  Clause 8.

The Commission did not consider that the general public interest in 
this case was sufficient to justify  the manner in which the material had 
been obtained. The complaint was therefore upheld.

R elevant rulings:
Croft V D aily Mail, Report 74 
O ’Sullivan v  Daily Mirror, Report 54

(iii) Com plaint N o. 11-1788 Pitt v  Cambrian N ew s fPCC Paper N o. 5148^

F ollow in g discussion o f  this case the Com m ission ruled that there had 
been a breach o f  the Code. It m ade the fo llow ing adjudication:

M ark and Jo-anne P itt complained to the Press Complaints 
Commission that an article headlined "Anger at council's changes to 
pupils ' disabled taxi service", published in the Cambrian News on 31 
March 2011, had intruded into their son's privacy in breach o f  Clause 
3 (Privacy) and Clause 6 (Children) o f  the Editors' Code o f  Practice.

The complaint was upheld.

The article reported criticism o f  a council decision to p u t out to tender 
the contracts fo r  a school taxi service fo r  disabled children. I t stated 
that the complainants were "furious" a t the decision, which affected 
their son. The article included a photograph o f  the child, in addition to 
his name, age, and details o f  his medical condition. The complainants 
said that they had consented to the publication o f  the photograph o f  
their son on the condition that his name (and their own details) would 
not be published. They had not provided any information about their 
son's medical condition, nor consented to the publication o f  any details 
about it.

The newspaper said that the information had been provided by the 
current driver o f  the taxi service, and it had understood that she was 
acting on the complainants' behalf, with their consent. This 
understanding had been supported by the presence o f  one o f  the 
complainants when the photograph was taken; the photographer said 
that he had not been informed that personal details should not be used 
in the article. Nonetheless, the newspaper accepted that it should have 
obtained the complainants' consent fo r  the publication o f  information 
about the child, and it apologised fo r  not having done so. I t marked its 
records to ensure that the details would not be used in the future, and

887

MODI 00036032



For Distribution to CPs

was willing to write to the complainants to apologise fo r  what 
appeared to have been a misunderstanding.

The complainants asked that the newspaper apologise publicly, offer 
an assurance that it would obtain appropriate parental consent in 
future, and accept that the issue had not been caused by a 
‘misunderstanding’.

Adjudication

The publication o f  private medical details about an individual (o f any 
age) without consent plainly raises significant issues under Clause 3 o f  
the Editors’ Code, which states that everyone is entitled to respect fo r  
their health, and that editors will be expected to justify  intrusions 
without consent. In cases involving children, the requirements o f  
Clause 6  also apply. Clause 6 states that "young people should be free  
to complete their time at school without unnecessary intrusion".

In this case, the information about the complainants’ child’s medical 
condition had been provided by a third party. It was the newspaper’s 
responsibility to obtain the complainants’ consent fo r  the publication o f  
this information and other personal details. It appeared that the 
newspaper had not taken any steps to verify independently that consent 
had been given. This was inadequate in light o f  the requirements o f  
both Clause 3 and Clause 6 o f  the Code.

The complaint was upheld.

R elevant rulings:
A  man v Dorset Echo, Report 77 
A  woman v Kent Messenger, Report 70

(iv ) Com plaint N o. 11-1777 A  w om an v  C levedon People (PCC Paper N o. 
5146^

A fter discussion, the C om m ission agreed an adjudication on  this case, 
w h ich  w as sent to the parties. H owever, fo llow ing subsequent 
subm issions b y  the complainant, the Com m ission has been asked to 
reconsider the matter.

888

MODI 00036033



For Distribution to CPs

(v) The C om m ission form ally approved (subject to individual queries on 
specific  com plaints raised w ith  the o ffice) the fo llow ing PCC Papers, 
w hich  had contained draft adjudications for Commissioners’ 
ratification or otherw ise 5115 , 5116, 5117, 5119, 5120, 5121, 5122, 
5123 , 5124 , 5125, 5126, 5127 , 5128, 5129, 5130, 5131, 5132, 5134, 
5135 , 5136 , 5137, 5139, 5140 , 5141, 5142. A ll papers had been  
circulated sin ce the previous C om m ission m eeting.

Libel and Privacy: H ow  the PCC is  affected (PCC Paper N o. 5138)

The C om m ission received  and d iscussed  a paper b y  the Director about current 
debates concerning libel reform and privacy law s.

Oral report from Chainnan o f  A udit Com m ittee

The first m eeting o f  the Audit C om m ittee had been  held prior to the Ordinary 
M eeting o f  the PCC. Its Chairman, Ian N ichol, provided the Com m ission with  
an update about its work, noting that he and the other Com m ittee members 
(Jeremy Roberts and Esther Roberton) had exam ined the six-m onthly finances 
o f  the PCC and had also discussed the proposed terms o f  reference for the new  
R eview  Panel (to b e  chaired b y  Sir M ichael W ilcocks).

Chairman and D irector’s m eetings

C om m issioners received  an update on  appointments undertaken by the 
Chairman and Director.

A n y other business  

Johann H ari
The Chairman w as asked w hether any com plaints had been received about 
articles b y  Johan Hari in  the w ake o f  revelations about his working mediods. 
She confirm ed that no com plaints had been  received  but Commissioners agreed 
that it w ou ld  b e  helpfu l to find out what action was being taken by  the 
Independent. It w as agreed the Chairman w ou ld  write to the newspaper’s 
editor, and the matter w ou ld  then revert to the C om m ission.

889

MODI 00036034



For Distribution to CPs

10

10. Annual General M eeting

The Chairman declared the ordinary m eeting closed.

The Chairman declared the AG M  open.

(i) Com m issioners received the accoxmts for the year ending 2010  — a copy  
o f  w hich had been circulated to members; and

(ii) agreed to reappoint Saffery Champness as the C om m ission’s auditors 
for a further year.

The Chairman declared the AG M  closed.

11. Date o f  next m eeting

2 .00p m  on W ednesday, 7  Septem ber 2011 at Halton H ouse, 20/23 H olbom , 
London E C l.

890

MODI 00036035



For Distribution to CPs

PRESS COM PLAINTS COM M ISSION

The Minutes o f  the 180* Ordinary M eeting o f  
The Press Complaints Com m ission Limited held at 

Halton House, 20/23 H olbom , London EC IN  2JD on 
W ednesday 6 July 2 0 1 1

Present: Baroness Buscom be
M ichael Grade 
John H om e Robertson 
Anthony Longden 
Ian MacGregor 
John M cLellan 
Ian N ichol 
Esther Roberton 
Jeremy Roberts QC 
Sim on Sapper 
M ichael Smyth 
Julie Spence 
Ian W alden 
Tina W eaver 
Peter Wright

In attendance: Stephen Abell

Chairman

Deputy Chairman

Director

The follow ing members o f  the secretariat attended the m eeting as observers: Hannah 
Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, W ill Gore, Rebecca  
Hales, Scott Langham, B en M illoy, Amber Mim, and Catherine Speller.

I. A pologies

A pologies were received from Lindsay Nicholson.

The Chairman w elcom ed Jeremy Roberts to his first meeting, 
also welcom ed A lison Hastings, consultant to the PCC.

The Chairman

891

MODI 00036036



For Distribution to CPs

892

MODI 00036037



For Distribution to CPs

The Leveson Inquiry

Com m issioners discussed h ow  best to seek to engage w ith the Leveson  
inquiry. It agreed to establish a standing com m ittee o f  Commissioners to 
frame the response. This w as to be chaired b y  M ichael Smyth.

Strategy for regulatory reform

The C onunission agreed that reform fell into the follow ing five areas; 
Independence; Powers; Remit; Funding; M embership.

It agreed that reform w ou ld  be led  b y  the Standing Committee, but all 
decisions w ou ld  be taken b y  the PCC as a w hole.

Future remit and work o f  the Phone H acking R eview  Committee

It w as agreed that one m ajor area o f  w ork (as previously discussed) was to 
establish current practices across the industry w ith  regard to the access o f  
personal information. This w ould lead to the establishment o f  a protocol o f  
best practice. It had already been d iscussed  b y  the Chairman and Director o f  
the PCC w ith proprietors.

The Director xmdertook to write to editors and publishers w ith a series o f  
questions on  beh alf o f  the Com m ittee.

A n y  other business

Baroness B uscom be announced her intention to stand dow n as Chairman. After 
discussion, it w as agreed that this should be announced shortly to enable a 
successor to be found in  tim e for the L eveson  inquiry.

893

MODI 00036038



For Distribution to CPs

894

MODI 00036039


