
For Distribution to CPs

P R E S S  C O M P L A IN T S  C O M M IS S IO N

T h e M in u tes o f  th e 171®* O rdinary M e e tin g  o f  
T h e  P ress C om p la in ts C o m m iss io n  L im ited  h e ld  at 

H alton  H o u se , 2 0 /2 3  H o lb o m , L on d o n  E C  I N  2JD  on
W ed n esd a y  2 ”  ̂June 2 0 1 0

Present: B a ro n ess  B u sc o m b e
M atti A ld erso n  
John H o m e  R ob ertson  
A n th o n y  L o n g d en  
John M cL e lla n  
Ian N ic h o l  
E sth er R ob erton  
E v e  S a lo m o n  
S im o n  Sapper  
Ian W a ld en  
T in a  W ea v er  
P eter W righ t

C hairm an

In attendance: S tep h en  A b e ll D irector

A p o lo g ie s

A p o lo g ie s  w ere  r e c e iv e d  from  S im o n  R e y n o ld s , John W a in e , Ju lie  S p en ce , Ian  
M a cG regor  and L in d sa y  N ic h o lso n .

T h e  fo llo w in g  m em b ers o f  th e secretariat a tten d ed  th e m e etin g  as observers: 
E liza b eth  C ob b e, Jonathan C olle tt, C harlotte D ew ar, W ill  G ore, B e c k y  H a les , 
L isi K e, S co tt L an gh am , C atherine S p e ller  and S tep h en  W h eeler . A liso n  
H a stin g s, co n su lta n t to  th e PC C , a lso  a ttended  th e m e etin g  as an  observer.

M in u tes

T h e  m in u tes o f  th e m e e tin g  h e ld  o n  21®* A p ril w ere  ap p roved  as a correct 
record  o f  th e  m e e tin g  and fo r  p u b lica tion .

752

MODI 00035897



For Distribution to CPs

3. M atters a r is in g :

(i) C om p la in t N o s . 0 9 -5 8 9 7 /0 9 -5 8 9 8  A  W o m a n  v  P a is le y  D a ily  
E x p ress /T h e  G azette . R en frew sh ire

T h e  C o m m iss io n  h ad  d isc u sse d  th is c a se  at its  m e etin g  in  A p ril b u t had  
n o t h ad  su ff ic ie n t  in fo rm a tio n  to  m ak e a ru lin g . T h e  secretariat 
su b seq u en tly  o b ta in ed  ad d ition a l in form ation  from  th e Ju d icia l O ffic e  
fo r  S co tlan d , w h ic h  w a s  p resen ted  to  C o m m issio n ers.

F o llo w in g  further d isc u ss io n , th e  C o m m iss io n  c o n c lu d e d  that there w as  
n o  breach  o f  th e  E d ito rs’ C o d e  o f  P ractice  in  th is ca se . A s  such , the  
co m p la in t w a s n o t upheld;

Paisley Daily Express

A woman complained to the Press Complaints Commission that a court 
report o f October 2009, published in the Paisley Daily Express, had 
included her name and home address in breach o f Clause 3 (Privacy) o f 
the Editors’ Code o f Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a brief court report which stated that a man had 
appeared in Paisley Sheriff Court on petition charged with assaulting 
and threatening to kill the complainant. The article named the 
complainant. The coverage also reported the address o f the defendant 
which, in addition to being where the alleged offence took place, was 
also the complainant’s home. The complainant said that the court 
hearing was held in private and that her personal details and the 
specific charges against the defendant were not stated aloud in court.

The newspaper said that the article was an accurate account o f the 
court proceedings based on information from a reliable court source. 
While he was not present in court, the reporter had been given sight o f 
the petition document by an officer o f the court and had copied the 
details o f the case onto his laptop. There was no court order in place 
preventing the publication o f the details. Nonetheless, the newspaper 
said that it would not name the complainant in any future reporting of 
the case.

Adjudication

The Commission supports the principle that newspapers are generally 
entitled to report details that emerge in court cases, including the 
names and addresses o f the parties involved. This is because it is

753

MODI 00035898



For Distribution to CPs

im portant that the workings o f  the ju d ic ia l system  should be open and  
scrutinised.

H owever, the article under com plaint related to a hearing that had 
been held in private. The question fo r  the Commission was whether 
the publication  o f  m aterial in such circum stances was an intrusion into 
the com plainant’s priva te  life.

The Commission sought advice from  the Judicial Office fo r  Scotland  
about the procedural position  fo r  such hearings. It informed the 
Com mission that, in general, when a person  appears on petition  
charged w ith an offence, the court is cleared  and the hearing is held in 
private. However, it a lso confirm ed that the m edia w ere entitled to 
receive the basic information relating to such a case: the name and 
age o f  the accused; b r ie f  deta ils o f  the charge; the locus o f  the offence; 
and the name o f  the victim. These details would be available to the 
p ress  should they request them, fo r  example, from  the Procurator 
Fiscal.

The new spaper appeared to have received the information from  a 
source other than the P rocurator Fiscal, but had only received -  and 
published  -  the basic information that w ould have been available 
through official channels. On that basis, and bearing in m ind that 
fu rther information about the case was likely to  be revealed a t later 
stages o f  the prosecution, the Commission could not conclude that the 
publication  o f  the article constitu ted an intrusion into the 
com plainant’s p rivacy in breach o f  Clause 3. G iven the com plainant’s 
concerns, however, the Com mission w elcom ed the undertaking from  
the n ew spaper not to identify her in any fu ture reporting.

The com plaint w as not upheld.

The Gazette

A wom an com plained to  the P ress Com plaints Commission that a court 
report o f  O ctober 2009, published  in The G azette (Renfrewshire), had  
included h er name and home address in breach o f  Clause 3  (Privacy) 
o f  the E d ito rs’ Code o f  Practice.

The com plaint w as not upheld.

The article was a b r ie f  court report which sta ted  that a man had  
appeared  in P a isley Sheriff Court on petition  charged with assaulting  
and threatening to kill the complainant. The article nam ed the

754

MODI 00035899



For Distribution to CPs

complainant. The coverage also reported the address o f the defendant 
which, in addition to being where the alleged offence took place, was 
also the complainant’s home. The complainant said that the court 
hearing was held in private and that her personal details and the 
specific charges against the defendant were not stated aloud in court.

The newspaper said that the article was an accurate account o f the 
court proceedings based on information from  a reliable court source. 
While he was not present in court, the reporter had been given sight o f 
the petition document by an officer o f the court and had copied the 
details o f the case onto his laptop. There was no court order in place 
preventing the publication o f the details. Nonetheless, the newspaper 
was w illing to exercise editorial discretion and not name the 
complainant in any future reporting o f the case.

Adjudication

The Commission supports the principle that newspapers are generally 
entitled to report details that emerge in court cases, including the 
names and addresses o f the parties involved. This is because it  is 
important that the workings o f the jud ic ia l system should be open and 
scrutinised.

However, the article under complaint related to a hearing that had 
been held in private. The question fo r  the Commission was whether 
the publication o f material in such circumstances was an intrusion into 
the complainant’s private life.

The Commission sought advice from  the Judicial Office fo r  Scotland 
about the procedural position fo r  such hearings. I t  informed the 
Commission that, in general, when a person appears on petition 
charged with an offence, the court is cleared and the hearing is held in 
private. However, it also confirmed that the media were entitled to 
receive the basic information relating to such a case: the name and 
age o f the accused; b rie f details o f the charge; the locus o f the offence; 
and the name o f  the victim. These details would be available to the 
press should they request them, fo r  example, from  the Procurator 
Fiscal.

The newspaper appeared to have received the information from a 
source other than the Procurator Fiscal, but had only received -  and 
published -  the basic information that would have been available 
through official channels. On that basis, and bearing in mind that 
further information about the case was likely to be revealed at later 
stages o f the prosecution, the Commission could not conclude that the 
publication o f the article constituted an intrusion into the 
complainant’s privacy in breach o f Clause 3. Given the complainant’s

7 5 5

MODI 00035900



For Distribution to CPs

concerns, however, the Commission welcomed the undertaking from  
the newspaper not to identify her in any future reporting.

The complaint was not upheld.

4. Complaints

(i) Complaint No. 10-1125 M ills  v The M ail on Sunday

Peter W right le ft the room and took no part in  the discussion o f this 
complaint.

A fter discussion, Commissioners decided not to uphold Ms M ills ’ 
complaint and agreed the follow ing wording fo r the adjudication;

Ms Heather M ills complained to the Press Complaints Commission 
through her representative, David Law, that an article published in The 
M ail on Sunday on March 2010, headlined 'The 100 British 
celebrities who really matter’, was inaccurate in breach o f Clause 1 
(Accuracy) o f the Editors’ Code o f Practice.

The complaint was not upheld.

The article was a celebrity top-100 list, compiled by Piers Morgan, with 
a short piece about each individual featured. Heather M ills appeared in 
the list at number 100 and was the subject o f considerable criticism by 
M r Morgan, who described how he fe lt “ eternal shame” at having 
“ introduced [Ms M ills ] to Paul [McCartney]” , her former husband.

Ms M ills  said that this claim, which had been made on numerous 
occasions over the years, was incorrect. In fact. Sir Paul had seen his 
future wife speak at the Daily M irro r Pride o f Britain Awards and had 
contacted her afterwards. They had not met during the event itself, let 
alone been physically introduced by Piers Morgan.

Ms M ills  also said the piece was inaccurate in stating that she was the 
writer o f “nothing but bleating letters o f complaint to newspapers and 
divorce lawyers” (which, claimed M r Morgan, was in contrast to Sir 
Paul McCartney, “ the brilliantly talented writer o f Yesterday and Hey 
Jude ” ). She had, in fact, “ written at least three books and is currently 
working on another” .

The newspaper said that, in 1999, M r Morgan -  who was then editor o f 
the Daily M irro r -  had invited both Heather M ills and Sir Paul 
McCartney to his newspaper’s Pride o f Britain Awards. During the

7 5 6

MODI 00035901



For Distribution to CPs

event, at which Ms M ills made a speech, Sir Paul and M r Morgan had 
been seated next to one another. M r Morgan told Sir Paul a ll about Ms 
M ills and why he had invited her to the awards.

M r Morgan’s recollection was that he had physically introduced the 
pa ir to one another as guests mingled after the awards ceremony. But, 
in any case, it  was not in dispute that, at M r Morgan’s specific 
suggestion. Sir Paul called Heather M ills  after the event and offered to 
make a substantial donation to her charity. The couple began dating 
soon afterwards and it  could not be doubted that M r Morgan was the 
conduit fo r  their getting together.

The newspaper noted that Piers Morgan had made the disputed claim 
many times in the past and it had never before been called into question 
by either Ms M ills or Sir Paul.

Adjudication

The central dispute related to Piers Morgan’s claim that he had 
“ introduced” Heather M ills to Sir Paul McCartney. Ms M ills said M r 
Morgan had not physically introduced the couple; M r Morgan said his 
recollection was that he had indeed done just that, during a Pride o f 
Britain Awards event in 1999.

The Commission was not in a position to reconcile these conflicting 
recollections, especially given the passage o f time (indeed, it noted that 
no complaint about this matter had been made in the past, despite M r 
Morgan having made the claim on numerous occasions). However, it 
was not in dispute that it was at an event organised by M r Morgan’s 
newspaper that Sir Paul had seen Ms M ills fo r  the firs t time, that he 
contacted her shortly afterwards (apparently at M r Morgan’s 
suggestion) and that he and Ms M ills subsequently began dating. Given 
that M r Morgan had invited both guests to the event, the Commission 
did not consider that it was misleading to suggest that he had effectively 
been the means to their introduction. I t  did not consider, therefore, that 
there had been a breach o f Clause 1 (Accuracy) o f the Editors’ Code o f 
Practice.

With regard to the other point o f complaint, relating to M r Morgan’s 
claim that Ms M ills  was the “writer o f nothing but bleating letters o f 
complaint to newspapers and divorce lawyers” , the Commission 
acknowledged that Ms M ills had written a number o f books. However, 
in the context o f a comment piece, the Commission considered that 
readers would generally have recognised that M r Morgan was making 
a rhetorical point about the relative merits or memorability (in his 
personal view) o f Sir Paul McCartney’s written work and Ms M ills ’ 
written work. There was no breach o f the Editors ’ Code in relation to 
this part o f the complaint either.

7 5 7

MODI 00035902



For Distribution to CPs

( ii)  Complaint No. 10-1036 Salmond v The M ail on Sunday

Peter W right stayed outside the room and took no part in  the discussion 
o f this complaint.

A fter discussion, the Commission concluded it  should not uphold the 
complaint and agreed the wording below fo r the adjudication;

M r Alex Salmond MP, the First Minister o f Scotland, complained to 
the Press Complaints Commission through Levy & McRae Solicitors o f 
Glasgow that two articles headlined “Salmond and the asylum 
fug itive”  and “Salmond faces probe over case o f illegal immigrant” , 
published in the Scottish M a il on Sunday on 17‘  ̂ and 24‘  ̂ January 
2010, were inaccurate and misleading in breach o f Clause 1 
(Accuracy) o f the Editors’ Code o f Practice.

The complaint was not upheld.

The f irs t article reported that M r Salmond was at the centre o f an 
“ immigration scandal” after “ lobbying fo r  an illegal immigrant facing 
drugs charges to be allowed to stay in Scotland” . A further article the 
following week said that M r Salmond was “facing a Westminster 
investigation” as a result o f his support fo r  the application.

The complainant’s solicitors said that M r Salmond had been invited by 
the owner o f a restaurant to support the application o f one o f his 
employees to remain in the United Kingdom and had therefore written 
to the Home Ojfice on his behalf. A t the time o f writing, both he and 
his constituent were unaware o f the employee’s background or the 
existence o f an outstanding criminal warrant.

The complainant said that the coverage had incorrectly suggested 
(primarily in a quote from  an MP) that — in writing to the Home 
Secretary -  he had stepped outside the normal procedures. In addition, 
at the time o f publication o f the second article, no complaint had been 
lodged with the Parliamentary Commissioner fo r  Standards. A 
complaint was only received on February. I t  was untrue,
therefore, to claim on 24*  ̂January that the complainant was “facing” 
a “probe ” into his conduct.

The newspaper said that -  while the article referred to the matter as a 
“ scandal” — it did not accuse the complainant o f breaking any rules. 
Its article had reported the position correctly: that M r Salmond had 
been unaware o f the individual’s background when he wrote the letter. 
I t  had also quoted opposition MPs who were o f  the view that the 
matter was an embarrassment fo r  the complainant. These opinions

758

MODI 00035903



For Distribution to CPs

were attributed clearly. M r Salmond had been given an opportunity to 
respond and his spokesman’s comments had been reported.

Moreover, it  was the case that M r Salmond was “facing” an 
investigation by the Parliamentary Commissioner fo r  Standards. The 
newspaper had been informed on January that a member o f the 
public had sent a complaint to him requesting that the matter be 
investigated, and been sent a copy o f this. I t  did not know why the 
complaint had not been received until February. The article had 
made clear that the Standards Commissioner would “now consider i f  
there is enough evidence to justify a preliminary inquiry” . M r 
Salmond’s spokesman had denied any wrongdoing and stated that he 
would vigorously contest this.

As it  turned out, the Parliamentary Commissioner fo r  Standards had 
considered the matter and decided that it fe ll outside his remit. The 
newspaper had reported this in a follow-up article on 7‘  ̂March. The 
newspaper made two offers to resolve the complaint: the publication o f 
a letter so that the complainant could clarify his position further; or 
the publication o f a clarification reiterating that the Parliamentary 
Commissioner fo r  Standards had decided that the matter fe ll outside 
his remit.

Adjudication

In the Commission’s view, the essential facts o f the original story were 
not disputed. I t  was accepted that the complainant had written to the 
Home Secretary on behalf o f  a Chinese national, who -  unbeknownst 
to the complainant -  was subsequently found to be illegally resident, 
with an outstanding warrant fo r  arrest. This position had been 
accurately reflected in the articles under complaint.

The newspaper had also carried comments about the situation from  
named opposition MPs. While the complainant denied the validity o f 
the criticism, readers would recognise that they represented the 
partisan comment o f rival politicians. The complainant’s own position 
in response, and that o f the constituent who asked him to write the 
letter, had been made clear. The newspaper itself had not asserted that 
the complainant was guilty o f wrongdoing. The Commission 
considered that the criticisms were distinguished as comment in 
accordance with the terms o f the Code.

The newspaper had also referred to the matter as an “ immigration 
scandal” , and the Commission believed it was entitled to do so, given 
the circumstances o f the case and the existence o f this criticism. I t  was 
clear that some regarded the situation as a scandal, even i f  the 
complainant d id not. The conflicting points o f view on the subject were 
recorded in the articles.

759

MODI 00035904



For Distribution to CPs

The other issue raised in this case rested on the complaint to the 
Parliamentary Standards Commissioner. Both parties accepted that a 
complaint -  which the Commissioner was bound to consider -  had 
been lodged by 1^^ February. The article o f 24‘  ̂ January stated that 
the complainant was “facing ”  a “probe ”  or investigation, and that the 
Commissioner “w ill now consider i f  there is enough evidence to justify 
a preliminary inquiry” . I t  had not suggested that proceedings were 
already underway at the time o f the article, nor did it  speculate as to 
the outcome o f the Commissioner’s considerations. Readers o f the 24*  ̂
January story would be aware that one such outcome might be that no 
such inquiry would be forthcoming.

Having referred to the existence o f the complaint to the Commissioner, 
the newspaper was obliged to report the subsequent outcome. I t  had 
done so in the article o f March, making readers aware that the 
matter was not eventually pursued and that the complainant had not 
been subject to any disciplinary action. This clarified the position 
appropriately. Nonetheless, the Commission welcomed the offer o f 
further clarification on the part o f the newspaper.

Taking into consideration the coverage as a whole, the Commission 
did not find  a breach o f Clause 1 o f the Editors’ Code.

Relevant rulins

Foulkes V Sunday Herald Report 79

( iii)  Complaint No. 10-0588 Powell against The Sunday Telegraph

Commissioners discussed the complaint from  Ms Powell and reached a 
decision on her case. Since the adjudication was communicated to the 
complainant, she has raised a number o f issues which are s till under 
consideration. The fina l outcome o f the complaint w ill be made public 
in  due course.

Update (15.12.10): the adjudication has now been published and is 
available to read online at
http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NigONw==.

(iv) Complaint No. 10-0369 MacLachlan v D aily Record

This complaint had been previously resolved follow ing the publication 
o f a correction. The Commission noted that a delay had taken place in 
the progress o f the complaint partly due to the fact that the complainant

760

MODI 00035905

http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NigONw


For Distribution to CPs

10

had published his correspondence w ith the PCC and the newspaper on 
his blog.

A fter discussion, Commission members agreed that the system 
required good faith on the part o f everyone involved in  the case. As 
such, it  was agreed that standard PCC correspondence would be 
amended to make clear to both complainants and newspapers that they 
should not publish details o f correspondence during the course o f an 
investigation.

The Commission also agreed that the Chairman should write to the 
editor o f the newspaper, expressing its concerns over the newspaper’s 
part in  the delays in  the case.

(v) The Commission form ally approved (subject to individual queries on 
specific complaints raised w ith the office) the follow ing PCC Papers, 
which had contained draft adjudications fo r Commissioners’ ratification 
or otherwise; 4772, 4774, 4775, 4776, 4777, 4778, 4779, 4780, 4781, 
4782, 4783, 4784, 4785, 4786, 4787, 4788, 4789, 4790, 4791, 4792, 
4793, 4794, 4795, 4796, 4797, 4798, 4799, 4800. A ll papers had been 
circulated since the previous Commission meeting.

PCC Advertising

Commissioners considered and approved designs fo r new PCC advertisements. 
It was agreed that fina l development o f the adverts should continue as sw iftly 
as possible.

Chairman and D irector’s meetings

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and Director.

Any other business

In light o f several recent examples o f newspapers using material obtained using 
subterfuge. Commissioners discussed issues related to Clause 10 (Clandestine 
devices and subterfuge). I t  was agreed that investigating complaints without 
the consent o f individuals involved was problematic but that the PCC should 
consider issuing guidance on the subject in due course. I t  was also agreed that, 
where appropriate, the Commission should contact affected parties and advise 
them o f the possibilities o f complaining to the PCC.

761

MODI 00035906



For Distribution to CPs

11

The Chairman reported that the 2009 Annual Review had received a largely 
positive response. A ll Members o f Parliament had received copies.

The Chairman also reported that the secretariat had made in itia l plans to host a 
Parhamentary reception in the autumn. Commissioners welcomed the proposal 
and asked the office to provide updates on politica l issues affecting the 
Commission.

8. Date o f next meeting

2.00pm on Wednesday, 14* Ju ly 2010 at Halton House, 20/23 Holbom, 
London E C l.

762

MODI 00035907


