
For Distribution to CPs

PRESS COMPLAINTS COMMISSION

The Minutes o f the 178* Ordinary Meeting o f 
The Press Complaints Commission Lim ited held at 

Halton House, 20/23 Holbom, London EC IN  2JD on 
Wednesday 13 A p ril 2011

Present: Baroness Buscombe
M atti Alderson 
John Home Robertson 
Anthony Longden 
Ian MacGregor 
John M cLellan 
Ian Nichol 
Lindsay Nicholson 
Simon Reynolds 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Julie Spence 
Ian Walden 
Peter W right

In attendance: Stephen Abell

Chairman

Deputy Chairman

Director

The follow ing members o f the secretariat attended the meeting as observers: Hannah 
Beveridge, Elizabeth Cobbe, Jonathan Collett, Charlotte Dewar, W ill Gore, Rebecca 
Hales, Scott Langham, Ben M illoy , Amber Mun, and Catherine Speller.

1. Apologies

Apologies were received from  Simon Sapper and Tina Weaver. 

The Chairman welcomed A lison Hastings, consultant to the PCC.

855

MODI 00036000



For Distribution to CPs

Minutes

The minutes o f the meeting held on 2"“* March were approved as a correct 
record o f the meeting and for publication.

Matters arising

(i) Complaint No. 11-0001 Amess v The Echo

The Chairman reported to Commissioners that this complaint, which 
had been discussed at the last meeting, had been subsequently resolved 
fo llow ing the publication o f an apology.

( ii)  Complaint No. 10-5964 A  Man v D aily M ail

Commissioners were also informed that the ruling in respect o f A  man 
V D aily M ail, which had also been discussed at the previous meeting, 
remained under dispute. The secretariat continued to await 
developments.

Complaints

(i) Complaint No. 11-0207 Liberal Democrat Party v The Daily 
Telegaph

Ian MacGregor took no part in  -  and was not present fo r -  the 
discussion o f this case. Peter W right declared an interest and also le ft 
the room.

A fter discussion o f this case. Commissioners concluded that the 
complaint should be upheld. It agreed the terms o f the follow ing 
adjudication:

M r Tim Farron MP, President o f the Liberal Democrat Party, 
complained to the Press Complaints Commission that a series o f 
articles in The Daily Telegraph on 21 December 2010, 22 December 
2010 and 23 December 2010 contained information which had been 
obtained using subterfuge in breach o f Clause 10 (Clandestine devices 
and subterfuge) o f the Editors’ Code o f Practice.

The complaint was upheld.

8 5 6

MODI 00036001



For Distribution to CPs

The articles quoted a number o f comments made by senior Liberal 
Democrat MPs in their constituency surgeries which had been secretly 
recorded by the newspaper’s journalists posing as constituents. The 
MPs featured included the Business Secretary, Vince Cable, in addition 
to Ed Davey, Steve Webb, Michael Moore, Norman Baker, Andrew 
Stunnell, David Heath and Paul Burstow.

The complainant -  who was form ally acting on behalf o f the MPs 
concerned, with their consent -  said that the newspaper had embarked 
on a ‘fishing expedition’ “ designed solely to entrap Members o f 
Parliament’’ which had no plausible public interest justification. While 
robust media scrutiny o f politicians was critical fo r  a vibrant 
democracy, the manner in which the newspaper had sought 
information in this case had ramifications fo r  the future: this would 
mean that MPs o f a ll parties would be constrained from  engaging in 
frank discussions with their constituents. He said that the practice 
threatened to undermine the privileged nature o f the relationship 
between MPs and their constituents.

The newspaper denied that it had undertaken a ‘fishing expedition’; 
rather, it  had acted upon specific information it  had received from  
parliamentarians and members o f the public. In private meetings at the 
Conservative party conference in 2010, the editor had been informed 
by Conservative ministers including a Cabinet minister (themselves 
informed by local party activists) that the public and private views o f 
some Liberal Democrat ministers were increasingly at odds, 
particularly on the issue o f Coalition policies which had been backed 
publicly. Similar concerns had also been expressed separately to senior 
reporters and the issue was raised with several MPs in the course o f 
various engagements. A consistent theme began to emerge o f growing 
Liberal Democrat private dissatisfaction. The newspaper said that the 
Conservative ministers were understandably reluctant to go on the 
record, or provide information or contacts in Liberal Democrat 
constituencies to back up their concerns.

Additional enquiries with Liberal Democrat contacts had also led to 
claims o f a growing divide within the party between those who wished 
to support Nick Clegg, and the Coalition in general, and those who 
wished fo r  the party to assert its identity more clearly in public. 
Several people declined to go on the record. A t the same time there 
were claims o f Liberal Democrat tension over tuition fees with rumours 
o f ministers wishing to resign (which were strongly denied in public). 
The newspaper had also been contacted by several readers with the 
same concerns.

857

MODI 00036002



For Distribution to CPs

After editorial discussion where it was concluded that most o f the 
information gathered could not be used as it  might identify sources 
the newspaper began to consider the decision to go undercover to test 
the allegations. Previous newspaper investigations using extensive 
subterfuge were discussed, which had not been subject to censure by 
the PCC. The subterfuge had been kept to a minimum and was 
proportionate to the circumstances -  posing as members o f the public 
at constituency surgeries. The newspaper had been informed that the 
apparent dissatisfaction was, or potentially was, systemic (an 
impression strengthened after the firs t approaches). As such, a decision 
was taken to approach as many ministers as possible, especially in 
view o f the attempt to establish the weight o f its case. While it  had 
attempted to arrange interviews with the entire Liberal Democrat front 
bench, ten ministers had been visited in total.

The newspaper said that its enquiry was undertaken in the public 
interest: it  was predicated on the fact that there was “ a reasonable 
expectation that some legitimate public interest would be served” (a 
factor to which the Editors’ Codebook made reference), based on 
information received from multiple sources. Visiting constituency 
surgeries was the only way to do so without disproportionate effort. A ll 
the issues related to public policy under the responsibility o f the 
minister and nothing personal had been raised. The manner in which 
the reporters sought to test the allegations was shown in the transcripts 
o f the interviews which the newspaper provided as part o f its evidence.

In the event, most o f the ministers expressed opinions which were at 
odds with their public positions and statements: Ed Davey had publicly 
defended Coalition cuts in October 2010 yet, in the surgery, he had 
said that he was “ gobsmacked” by the announcement on child benefits 
which was “ dreamed up out o f the blue ”  and said that housing benefit 
cuts were “ deeply unacceptable”  as they were going to “ hit people 
while they are down” ; Vince Cable had spoken carefully in public 
about the News Corporation bid fo r  BSkyB owing to the legal process, 
yet had said to the reporters that he had “ declared war on M r 
Murdoch” ( “ I  have blocked it, using the powers that I  have got...his 
whole empire is now under attack” ); Michael Moore had, on the day o f 
the visit, told the BBC that the rise in tuition fees would prevent 
universities being “ starved o f the money they need to provide quality 
education” and -  while the issue was “d ifficu lt” there was no 
“ workable alternative” but, to reporters, his view was very different 
(the decision was “ ugly” , “horrific ” and “ a train wreck” and the 
party ’s reneging on their election pledge was “ the worst crime a 
politician can commit” ); and Paul Bur stow had subsequently publicly 
acknowledged his embarrassment that he had said “ I  don’t want you to 
trust David Cameron ” .

858

MODI 00036003



For Distribution to CPs

The newspaper said that its investigation had proved that the Liberal 
Democrat members o f the Government were not consistent in their 
private and public statements, which it rightly brought to the attention 
o f its readers and the wider public. The newspaper argued that a 
constituency surgery was not a private forum: while MPs had a duty o f 
confidentiality to their constituents, constituents did not have such a 
duty fo r  their MPs.

The complainant said that it  was the public statements and comments 
o f ministers which were the basis o f collective ministerial 
responsibility, regardless o f what other views they might hold, and 
which formed the basis on which politicians were judged by the 
electorate.

Adjudication

Clause 10 o f the Code states that newspapers “ must not seek to obtain 
or publish material acquired by using hidden cameras or clandestine 
listening devices” . I t  also makes clear that “ engaging in 
misrepresentation or subterfuge...can generally be justified only in the 
public interest and then only when the material cannot be obtained by 
other means” . The Commission has consistently ruled that so-called 
‘fishing expeditions’ -  where newspapers employ subterfuge and use 
clandestine devices without sufficient justification -  are unacceptable.

In determining whether a newspaper has embarked on a ‘fishing 
expedition’, the Commission must have regard fo r  the circumstances 
which led to the decision to employ subterfuge. The questions fo r  the 
Commission in this case were, ultimately, as follows: had the 
newspaper demonstrated that it had sufficient prima facie grounds fo r  
investigation before its reporters were asked to go undercover, such 
that would justify the recording o f numerous MPs at their surgeries 
without their knowledge; and was such an investigation (using hidden 
listening devices) justified in the public interest?

There was a fine balance to be struck here. The Commission accepted 
from  the outset that there was a broad public interest in the area the 
newspaper had chosen to investigate: the unity o f a Coalition 
government, which was something o f a new political departure in 
Westminster. The Code’s definition o f what is in the public interest 
includes “preventing the public from  being misled by an action or 
statement o f an individual or organisation”  and the newspaper was 
seeking to highlight an apparent disparity between comments made by 
MPs on Coalition policies in public and comments made privately. The 
newspaper had said that it  had acted on information from  various 
sources, who had been unwilling to go on the record.

8 5 9

MODI 00036004



For Distribution to CPs

There were some grounds, therefore, fo r  the newspaper’s interest in 
this matter, and fo r  it to devote resources to exploring how the 
Coalition was working in practice. In the Commission’s view, the 
newspaper had not sought to discount the terms o f the Code or the 
need fo r  adherence to it. However, it fe lt that, nonetheless, the 
newspaper had reached the wrong decision in deciding to pursue 
subterfuge on this occasion fo r  the following reasons.

First, the evidence on which the newspaper was acting (such as the 
Commission could see) was o f a general nature. The newspaper did 
not appear to have any specific information (the significance o f which 
could be established in advance) that the ministers in question had 
expressed private views at odds with Coalition policy. Rather, it was 
responding to broad assertions o f party-wide disquiet, which perhaps 
could have been reported on an unattributed basis. I t  did so by 
focussing what amounted to disproportionately intrusive attention on a 
number o f MPs (who had been selected purely on the basis o f their 
ministerial position). This was demonstrated by the fact that -  as the 
transcripts made clear -  each minister had been asked to respond, in 
effect, to the same lines o f questioning.

The Commission considered that there was an important dislocation 
here between the prima facie evidence and the method used to test it. It 
was notable, fo r  example, that the newspaper was relying upon off-the- 
record comments from  Conservative ministers on the subject o f the 
Coalition to justify covert recordings o f Liberal Democrats on the same 
subject. Those Ministers were being asked, in the Commission’s view, 
to comment on a series o f policy issues with the evident intent o f 
establishing on which subject they might say something newsworthy.

Certainly, the level o f subterfuge was -  contrary to the newspaper’s 
assertion -  high. The Commission wished to make it clear that 
recording individuals using clandestine listening devices without their 
knowledge was particularly serious and intrusive, requiring a strong 
public interest defence. Secretly recording a public servant pursuing 
legitimate public business was without question a serious matter.

On this occasion, the Commission was not convinced that the public 
interest was such as to justify proportionately this level o f subterfuge. 
The newspaper had provided some supporting material to establish the 
claim in advance that there were differences o f opinion and philosophy 
within the Coalition government. This was, in the context o f debate 
about politics in the UK, significant. But the Commission did not 
consider that it  was enough to warrant the use o f undercover reporters 
taping MPs as they went about their constituency work. The 
Commission had to have regard fo r  the importance o f the democratic 
process (which it  was in the public interest to preserve), which could 
be threatened i f  journalists were to be allowed to use hidden devices to

860

MODI 00036005



For Distribution to CPs

record MPs ’ views, expressed within the confines o f their constituency 
surgeries, in order to test broad claims about policy matters. This was 
particularly the case in regard to Ministers who were required to act in 
accordance with the principle o f collective responsibility when 
commenting in public.

For the Commission to have sanctioned this method, it would have had 
to be convinced that a high level o f public interest could reasonably 
have been postulated in advance. I t  did not believe that the Telegraph 
-  although acting no doubt with legitimate intent -  had sufficient 
grounds, on a prima facie basis, to justify their decision to send the 
reporters in. The complaint was therefore upheld.

The Commission did feel that the newspaper had uncovered material in 
the public interest regarding the remarks made by Vince Cable about 
the News Corporation bid fo r  BSkyB, which had led to him being 
divested o f his role in that decision. However, there had been no 
suggestion that the intention o f the newspaper had been to explore how 
he had been handling the bid (it made clear in its coverage that M r 
Cable had spoken “despite not being asked about the issue"), and the 
newspaper itself had chosen not to make it  a focus o f its f irs t day’s 
coverage. The test fo r  the Commission was whether there were 
grounds in the firs t place to justify the subterfuge: the Cable 
disclosures about Sky were not relevant to that.

Other published material did reveal discrepancies between what 
Ministers had said representing the Government and what they said to 
the reporters, and was related to the policy areas highlighted by the 
reporters (views on particular policies such as, fo r  example, child 
benefits and tuition fees). The Commission had due regard to the 
public interest in revealing this information. But, in the end, it did not 
feel that the public interest was sufficient to provide justification fo r  the 
subterfuge.

The Commission recognised that the issue o f how journalists make use 
o f subterfuge deserved scrutiny, and went much wider than the 
Telegraph’s actions on this occasion. I t  has undertaken to issue 
further guidance on the subject with a view to ensuring high standards 
across the industry.

Relevant rulinss

Ryle V News o f the World, Report 53
Munro <6 Bancroft v Evening Standard, Report 54
Monckton v Evening Standard, Report 64

861

MODI 00036006



For Distribution to CPs

( ii)  Complaint No. 10-3867 Heming v Pick Me Up

Ian MacGregor and Peter W right returned to the meeting.

Commissioners considered each aspect o f this complaint and ruled that 
it should be upheld in  part. They concluded that there had been a 
breach o f Clause 16 (Payment to crim inals) but no breach o f Clause 1 
(Accuracy) or Clause 5 (Intrusion into grie f or shock) o f the Code.

These conclusions were set out in the fo llow ing adjudication:

Mrs Donna Fleming complained to the Press Complaints Commission 
that Pick Me Up had paid an associate o f a convicted criminal fo r  an 
article o f 8 July 2010 headlined “Forensics tore my fla t apart”  in 
breach o f Clause 16 (Payment to criminals) o f the Editors’ Code o f 
Practice.

The complaint was upheld.

The article was a firs t person account o f a woman (Emma Cooke) who 
had discovered she had slept with a man (Scott Riley) on the night he 
had killed the complainant’s mother. The complainant said that Emma 
Cooke’s association with Scott Riley was not merely a fleeting one, but 
that they were longer standing acquaintances who shared the same 
friends. She saw no purpose to the article other than financial gain fo r  
both the magazine and Ms Cooke at the expense o f her mother’s death.

The magazine did not consider that Emma Cooke amounted to an 
“associate” o f Scott Riley in the context o f Clause 16 o f the Code. It 
did not believe that the term encompassed passing acquaintances. By 
having a one night stand with an individual she later found out to be a 
killer, the magazine maintained that Emma Cooke was also a victim o f 
Scott Riley and entitled to tell her story.

Adjudication

Freedom o f expression dictates that individuals are generally entitled 
to tell their stories -  regardless o f their involvement or association 
with crimes -  and magazines and newspapers are permitted to publish 
such stories. However, the Editors ’ Code places certain restrictions on 
whether newspapers and magazines are entitled to offer payment fo r  
them. Clause 16 (Payment to criminals) prohibits payment to 
“ convicted or confessed criminals or to their associates -  who may 
include family, friends and colleagues” fo r  stories which “seek to 
exploit a particular crime ” .

862

MODI 00036007



For Distribution to CPs

I t  was the Commission’s view that the sexual relationship between Ms 
Cooke and M r Riley placed Ms Cooke within the reasonable definition 
o f the term “associate There was also some suggestion o f a pre­
existing acquaintance between the two.

The article was focused entirely on Ms Cooke’s association with a 
murderer immediately after he had committed the crime. In the 
Commission’s opinion, there could be no doubt that the story, 
therefore, exploited the existence o f that crime. While Ms Cooke had a 
right to discuss her experiences, the Commission did not consider that 
payment fo r  the story was justified in this instance.

The complaint was upheld.

Mrs Fleming also complained that the article included a number o f 
inaccuracies in breach o f Clause I  (Accuracy) and represented an 
intrusion into her fam ily ’s g rie f in breach o f Clause 5 (Intrusion into 
grie f or shock) o f the Editors’ Code.

The complaint was not upheld.

The complainant considered that the publication o f the article showed 
a lack o f compassion fo r  the fam ily at an extremely distressing time. 
She found the images used to illustrate the article highly distasteful, 
especially given that she and her family had been unaware o f the type 
o f knife used by Scott Riley. She also pointed out a number o f 
inaccuracies: that the image o f the car in the article was the wrong 
colour; that Emma Cooke had not met up with Scott Riley at 3am, but 
rather some time later; and that Scott Riley had been arrested by 
police five days after the crime (not three) and was not charged until 
several months later (not at the time o f arrest).

The magazine stated that it had taken care not to include gratuitous 
details or details which did not already exist in the public domain 
about the death o f the complainant’s mother. Attempts had been made 
to contact the fam ily through the police without success. The images o f 
the car and knife used were generic and intended to support the story 
visually. The magazine pointed out the article had stated that Emma 
Cooke had left the nightclub at 3am and subsequently seen Scott Riley 
rather than seeing him at 3am.

863

MODI 00036008



For Distribution to CPs

10

Adjudication

The publication o f a story relating to the death o f her mother would 
naturally be distressing fo r  the complainant and her family. However, 
Ms Cooke was entitled to tell her story regarding her involvement with 
Scott Riley. In the Commission’s view, the article did not include 
information that was gratuitously graphic or out o f proportion to what 
was already in the public domain. While the accompanying image o f a 
knife may have been distasteful, the Commission did not consider that 
the article was in breach o f Clause 5 (Intrusion into g rie f or shock) o f 
the Code.

The complainant had highlighted a number o f minor inaccuracies in 
the article. I t  is important that newspapers and magazines take care at 
all times that information they publish is correct. That said, the 
Commission had regard fo r  the nature o f the article, which was Emma 
Cooke’s own account o f her personal experience o f the incident and 
the aftermath. Readers would be aware that the article reflected her 
own memory and interpretation o f the events, rather than necessarily 
being simply a factual report. The discrepancies highlighted by the 
complainant would not significantly impact upon readers’ 
understanding o f the crime and the outcome. The Commission 
acknowledged the areas o f dispute, but found that there was no breach 
o f Clause I  (Accuracy) o f the Code.

( iii)  rnm pla int No. 11-0328 A  woman v Courier &  Advertiser
(iv ) rnm plaint No. 11-0329 A  woman v Courier &  Advertiser

The Commission considered these two complaints together as they 
related to the same article and raised almost identical concerns. 
Following discussion both complaints were upheld. The Commission 
also agreed that it  was necessary to issue guidance to the industry on 
the subject o f reporting issues involving victim s o f sexual abuse. This 
would be discussed substantively at the next meeting.

The terms o f the adjudication below were agreed:

Two women complained separately to the Press Complaints 
Commission that an article published in the Courier and Advertiser 
(Dundee) in January 2011 contained material that had identified their 
daughters as victims o f sexual assault in breach o f Clause 3 (Privacy), 
Clause 7 (Children in sex cases) and Clause I I  (Victims o f sexual 
assault) o f the Editors’ Code.

The complaint was upheld.

864

MODI 00036009



For Distribution to CPs

11

The article reported a court hearing in which a man had admitted 
sexual offences against two girls, both o f whom were under the age o f 
sixteen at the time the crimes occurred. The report made reference to 
the locations where the offences had taken place, including the names 
o f the streets -  two o f which were the streets on which the victims lived. 
The article also stated the ages o f the girls at the time o f the offences.

The complainants both said their daughters’ right to anonymity had 
been compromised by the inclusion o f this information. Complainant A 
said that she and her daughter lived in a rural area with only twelve 
houses on their street. I t  was easy fo r neighbours and others in the 
local community to identify her daughter as a result o f the article. 
Complainant A added that the level o f detail included about the 
offences was unnecessary.

Complainant B said her daughter was the only female child o f the 
reported age who lived on the other named street. Neighbours, 
classmates and other acquaintances had, as a consequence, been made 
aware o f her identity and the graphic nature o f the offences to which 
she was subjected. This in turn had led to the g irl being extremely 
distressed.

Although it did not in itially accept that it  had published sufficient 
information to identify the victims, the newspaper admitted that its 
practice o f only publishing outline details o f cases o f this nature had 
not been properly followed I t  removed the partial addresses from its 
electronic archive and excluded similar references in a subsequent 
report about sentencing. In addition, the editor circulated a message to 
a ll staff reminding them o f their obligations to protect children under 
the Editors ’ Code, and sent a letter o f apology and explanation to the 
complainants.

Adjudication

The terms o f Clause 7 (Children in sex cases) o f the Editors’ Code are 
very clear: “ the press must not...identify children under 16 who are 
victims in cases involving sex offences” . Clause I I  (Victims o f sexual 
assault) adds that the press “must not publish material likely to 
contribute to [the] identification” o f victims o f sexual assault. I f  in 
doubt, newspapers should always err on the side o f caution when 
considering what details to publish in relation to such cases.

In this instance, the inclusion o f the g irls ’ ages and o f their partial 
addresses clearly had the potential to contribute to their identification. 
Indeed, given the relatively small number o f houses on the streets in 
question, identification was always going to be a strong possibility.

8 6 5

MOD100036010



For Distribution to CPs

12

This was a bad mistake by the newspaper, which had acknowledged 
that its practice o f publishing only outline details o f cases such as these 
had not been followed. The Code affords particular protection to those 
who are vulnerable -  and it  is hard to imagine anyone more vulnerable 
than a child victim o f sexual crimes. The failure o f the newspaper 
properly to consider the likely consequences o f publishing the 
information in the report, especially the references to the g irls ’ partial 
addresses, was a serious one.

While the Commission welcomed the steps taken by the editor to ensure 
that the Editors’ Code was adhered to in the future (and while it noted 
that he had apologised to the victims via their parents), it  did not 
hesitate to uphold these complaints.

(v) Complaint No. 11-0785 A  man v Staffordshire Newsletter

Commissioners next examined this case, which also related to the 
identification o f a victim  o f sexual offences, and concluded again that 
there had been a breach o f the Code. The follow ing adjudication was 
agreed;

A man complained to the Press Complaints Commission that an article 
published in the Staffordshire Newsletter identified a child victim o f sex 
abuse in breach o f Clause 7 (Children in sex cases) and Clause 11 
(Victims o f sexual assault) o f the Editors’ Code o f Practice.

The complaint was upheld on the basis that details o f the article had 
the potential to imply the connection between the accused and his 
victim. This adjudication is written in broad terms to avoid repeating 
any o f the identifying information.

The article reported that a man had been ja iled after admitting charges 
o f sexual activity with a child. The article named the man and included 
a photograph o f him. The article also referred to the gender o f the 
child, the child ’s age when the abuse began and the period o f time in 
which the abuse was carried out. The grandfather o f the victim, 
complaining on behalf and with the consent o f the victim ’s mother, 
contended that the article had effectively identified his grandchild.

The complainant was prim arily concerned about the newspaper’s use 
o f a photograph o f the convicted man. Nonetheless, he also confirmed 
that the other details in the report were very likely to point to his 
grandchild as the victim o f the offences. Consequently, within the 
child ’s school and in the local community, the victim ’s identity was 
now common knowledge.

866

MOD100036011



For Distribution to CPs

13

The newspaper said it was at liberty to publish the name and 
photograph o f the convicted man. The victim had not been identified, 
in accordance with the reporting restrictions that were in place. The 
newspaper added that it  had not been privy to information about the 
connection between the victim and the abuser (as the copy had been 
supplied by a reliable outside agency).

Adjudication

In addition to the general requirement not to identify victims o f sexual 
assault set out in Clause 11, Clause 7 o f the Code states that the press 
“ must not, even i f  legally free to do so, identify children under 16 who 
are victims or witnesses in cases involving sex offences” . The Code 
then makes clear how this obligation can be met, including the 
following: “ care must be taken that nothing in the report implies the 
relationship between the accused and the child” . This places a 
considerable onus on editors to consider how the information they 
publish might enable those who know the accused to work out the 
identity o f the victim.

In this case, it was important firs t to recognise that the newspaper was 
fu lly  entitled to identify the convicted man. In accordance with the 
principle o f open justice, those convicted o f serious criminal acts such 
as this should be identified to the wider public. The Code makes this 
specifically clear. Such identification can include the publication o f a 
photograph o f the convicted individual. There was no breach o f the 
Code raised by the photograph on this occasion.

The Commission also had to have regard, however, fo r  the additional 
information contained in the report, which included references to the 
child and the abuse as well as comments made by prosecution counsel 
and the judge. While each o f the details (which it would not be 
appropriate to repeat here) might have seemed relatively insignificant, 
it was clear to the Commission that they had the potential to imply the 
connection between the accused and his victim.

Overall, the Commission did not agree that the newspaper had taken 
sufficient care to avoid this implication. While it  may not have known 
the fu ll facts about the case, it  was the newspaper’s responsibility -  not 
the court’s or the police’s o r an outside agency’s -  to take every 
possible step to avoid identification. This it  had failed to do and the 
result was a serious, albeit inadvertent, error.

The Commission upheld the complaint.

867

MOD100036012



For Distribution to CPs

14

(vi) The Commission form ally approved (subject to individual queries on 
specific complaints raised w ith the office) the follow ing PCC Papers, 
which had contained draft adjudications fo r Commissioners’ 
ratification or otherwise; 5042, 5043, 5044, 5045, 5046, 5047, 5048, 
5049, 5050, 5051, 5052, 5053, 5054, 5055, 5056, 5057, 5058, 5059, 
5060, 5061, 5063, 5064, 5065, 5066, 5068, 5069, 5070, 5071. A ll 
papers had been circulated since the previous Commission meeting.

Nominations Committee Report

The Chairman presented a report to Commissioners about the nomination o f 
new public Commission members. She noted that there had been almost 3,000 
applicants and that, w ith the assistance o f Lucinda Bolton, the independent 
assessor, the Nominations Committee (Baroness Buscombe, Ian Nichol and 
Prof Ian Walden) was now in a position to put forward its preferred candidates 
for the Commission’s ratification.

A fter discussion, the follow ing candidates were approved for membership o f 
the Press Complaints Commission;

Lord Grade o f Yarmouth CBE
Michael Smyth CBE
His Hon Judge Jeremy Roberts QC

It was agreed that two further candidates would be approved to f i l l  vacancies in 
the next twelve months. It was suggested that a further candidate should be 
approached to sit on the newly-formed Review Committee, charged with 
conducting an annual audit fo r the PCC’s work.

Editors’ Code Committee Meeting Report

The Director reported on the latest meeting o f the Editors’ Code o f Practice 
Committee, which he had attended.

Chairman and Director’s meetings

Commissioners received an update on appointments undertaken by the 
Chairman and Director.

868

MOD100036013



For Distribution to CPs

15

Any other business

(i) Phone hacking -  Commissioners received a brie f report from Professor 
Ian Walden about the work o f the Phone Hacking Review Committee 
looking into this issue.

( ii)  Northern &  Shell -  The Chairman reported that she understood there 
were further industry efforts underway to bring N&S titles back into the 
system o f self-regulation.

( iii)  Chris Jefferies -  Follow ing previous consideration o f the issue, 
Commissioners discussed the manner in which newspapers and other 
media had reported on M r Jefferies during the investigation o f the 
murder o f Joanna Yeates. The Commission has been in contact w ith the 
Attorney General on the matter, and w ill continue to consider the right 
manner in which to work to raise standards in this area. It was agreed 
that the Director would arrange a meeting w ith a representative o f 
OFCOM, to discuss how broadcast regulation is dealing w ith issues 
relating to the reporting o f crime.

(iv) PCC &  Race for L ife  -  Commissioners were pleased to learn that 
female members o f the secretariat were to take part once again in the 
annual Race for L ife  to raise money for Cancer Research UK.

(v) Eve Salomon’s last meeting -  The Chairman was sad to announce that 
this was Eve Salomon’ s fina l meeting as a Commissioner, having 
served on the PCC’s board since 2003. She expressed her thanks on 
behalf o f the PCC for the enormous contribution Eve had made during 
her membership.

9. Date o f next meeting

2.00pm on Wednesday, 25 M ay 2011 at Halton House, 20/23 Holbom, 
London EC 1.

869

MOD100036014


