For Distribution to CPs

Ms Keira McCormack v Sunday Life
Clauses noted: 12

Ms Keira McCormack complained to the Press Complaints Commission that an article headlined
“Tranny worked in rape centre”, published in the Sunday Life on 1 November 2009, was
discriminatory in breach of Clause 12 (Discrimination) of the editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article reported concerns that the complainant, a male-to-female transsexual, had worked as a
rape counsellor in Belfast. The article referred to the complainant as a ‘tranny’, both in the headline
and the main text, in addition to describing her as ‘strapping’ and ‘burly’. The complainant said the
term ‘tranny’ was deeply insulting.

The newspaper said that no offence had been intended in the use of the word ‘tranny’, which it
considered to be widely used in articles about transsexuals and transvestites. Additionally, while the
complainant may not have appreciated the adjectives to describe her build, these were relevant in
the context of the story.

The complainant said that there was a significant difference between transvestites and
transsexuals, arguing that the term tended to be used by the former and not the latter.

Adjudication

While the newspaper was entitled to publish a story about people’s concerns over the suitability of
the complainant’'s employment, her gender identity should not have been open to ridicule. Taking
into account the full context of the piece, the Commission considered that the use of the word
‘tranny’ - which was a needless abbreviation; held by many to be offensive - was pejorative. The
complaint was upheld on this point.

kkdededokdkedokdokdekkdokkdedodddodokdohdddkkkidokiokkokiodikdidiodikkikkkdkkkik kkikikkdkkihi s

The complainant made a number of other complaints, both about this article and a follow-up piece
headlined “Rape expert slams Keira appointment”, published on 8th November.

In particular, the complainant said that the coverage had ‘outed’ her as a transsexual, included a
photograph of her in a private place, and generally represented an unjustified intrusion into her
private life in breach of Clause 3 (Privacy). She further argued that publication of the articles
breached Clause 4 (Harassment) of the Code.

In terms of Clause 1 (Accuracy), the complainant said that some statements made by her ex-wife
were inaccurate, and that it was incorrect to state that she had legally changed her name in January
2008 (in fact, she had done so in 2005). The newspaper had not offered her an opportunity to reply
to either article.

The newspaper said that the articles highlighted the concerns of experienced rape crisis experts
about the suitability of employing a transsexual individual to counsel women who had suffered the
trauma of rape or other sexual abuse. It argued that this was a matter of genuine public interest
and, as such, it was justified in reporting the complainant’s gender reassignment. Moreover, the
photograph of the complainant had been taken from the street while she was on the open driveway
of a friend’s home in a large housing estate. She would have been visible to the public at the time.

The newspaper said that it had attempted to speak to the complainant at the time the photograph
was taken. However, a friend of the complainant had physically blocked access to her, making clear
that she did not wish to make any comment. The complainant disputed this, reiterating that she had

507

MOD100040228



For Distribution to CPs

not been approached by the newspaper. She had also been under the impression that the reporter
had been from a separate Sunday newspaper.

In regard to the accuracy points, the newspaper said that the comments from the complainant’s ex-
wife had been reported accurately. It accepted, however, that the reference to the name change
had been incorrect, and offered to publish a correction on the point.

The complainant did not accept that the article was in the public interest. She said she had worked
for Rape Crisis Centres for almost a decade, and that clients could opt not to speak to her if they did
not consider it to be appropriate.

Adjudication

The Commission understood that the complainant considered the publicity about her gender
reassignment to be unwelcome, but, as it has already noted, the newspaper was entitled to report
people’s concerns about her suitability as a rape counsellor. Accurate reporting of this story would
necessarily have involved a reference to her gender, and the process behind the reassignment. The
Commission considered that there was a public interest in the newspaper’s scrutiny of this area, in
light of her public role helping women who suffered trauma and the comments of some people in
response to it. There was no breach of Clause 3 of the Code as a result.

In terms of the photograph of the complainant, it appeared to have been taken in an outdoor
location where she would have been visible and identifiable from the street. The Commission
generally holds that people do not have a reasonable expectation of privacy - in the sense of the
Code of Practice - in such places. Clause 4 relates to physical harassment by journalists as part of
the newsgathering process, and not to a newspaper’s decision to publish a series of articles on one

topic.

Under Clause 1, the Commission considered that the alleged inaccuracies - such as whether the
complainant was a quantity surveyor when she met her former wife - were not generally matters of
significance. The newspaper had offered to correct the one point of greater significance - relating to
when she had changed her name - and there were therefore no matters for the Commission to
pursue under Clauses 1 or 2.

Adjudication issued 04/01/2010

508

MOD100040229



