
For Distribution to CPs

M r R A  P re e c e  v  D e rb y  T e le g ra p h

Clauses noted: 1, 3, 9

Mr R A Preece of Chesterfield complained to the Press Complaints Commission, with the signed 
authorisation of his partner Jane Needham, that an article headlined “Woman is jailed for theft of 
firm’s £68,000”, published in the Derby Evening Telegraph on 23 April 2005, contained inaccuracies 
in breach of Clause 1 (Accuracy) and contained a photograph which intruded into his partner’s 
privacy in breach of Clause 3 (Privacy) of the Code of Practice. The complainant was also 
concerned that a further article headlined “Thief’s shock after ruling”, published on 28 April 2005, 
identified him in breach of Clause 9 (Reporting of crime) of the Code.

The complaint was not upheld.

The first article reported the imprisonment of the complainant’s partner, Ms Needham, for theft. The 
complainant said that it was inaccurate in stating that she had taken “up to £6 8 ,0 0 0 ” from her former 
company and had accumulated debts of £29,000. The figures given in court had been slightly 
smaller. He also objected to the fact that the article referred to his address, where Needham lived at 
the time of the trial, rather than the one she lived at when the offences were committed. Finally, he 
complained that the publication of a photograph of his partner, taken at an office Christmas party, 
intruded into her privacy in breach of Clause 3.

After publication of the first article, the complainant had contacted the newspaper to ask for a 
correction regarding the address. The newspaper therefore published a further item which clarified 
that Ms Needham had lived elsewhere at the time of the offences, but which named the complainant 
and published his partial address. The complainant said that he had not given consent for this 
information to appear, and that the result was a breach of Clause 9 as he had been identified as a 
friend of someone convicted of crime.

In reply, the newspaper said that its reporter had attended the court hearing and had a note which 
confirmed the broad accuracy of the figures for the amount stolen and the amount of debt. The 
complainant’s address was given in court, which is why the newspaper used it in its report, and the 
newspaper’s decision to publish the follow-up article making clear that Needham lived elsewhere at 
the time of the offences had been a gesture of goodwill. The complainant had not said that he did 
not want his name to appear in that article.

Finally, the newspaper said that the photograph of Needham had been provided by one of her 
former colleagues. It revealed nothing about her private life and there was nothing to suggest that 
she did not consent to its taking. The newspaper contended that the picture was genuinely relevant 
as it helped to identify a woman who had been convicted of serious offences.

Adjudication

The Commission did not consider that it was misleading in breach of Clause 1 for the original article 
to have referred to the complainant’s address. It seemed to be a matter of fact that Ms Needham 
was living there at the time of the trial, and the address had been referred to in court and in court 
papers. The article did not say that Needham was living at the address when the offences were 
committed. Neither did the Commission consider that any discrepancies in the theft and debt figures 
were so significant as to mislead readers or raise a breach of the Code. There was no breach of 
Clause 1.

Turning to the complaint about the second article -  that the article published to clarify Needham’s 
address at the time of the offences identified him as a friend of someone convicted of crime -  the 
Commission found no breach of Clause 9 for a number of reasons. The complainant had contacted 
the newspaper himself in order to obtain a correction, and had not apparently specifically indicated

60

MODI 00039781



For Distribution to CPs

that he did not wish to be identified. It was also a matter of fact that Ms Needham -  who had just 
been convicted of theft -  was his partner and lived at his house, and that his address had been 
given in court. He appeared to be representing her in a complaint to the newspaper about the 
original article. In these circumstances it seemed to the Commission that the complainant was 
genuinely relevant to the second story. There was therefore no breach of Clause 9.

The Commission finally considered whether the publication of the photograph of Ms Needham at an 
office Christmas party intruded into her privacy in breach of Clause 3. It concluded that it did not, for 
two main reasons. First, the photograph had not been taken surreptitiously by the newspaper when 
she was in a private place, but was a posed shot that had been supplied to the paper by the person 
who owned it. Second, the photograph conveyed no private information about the complainant, nor 
would it have been likely to have humiliated or embarrassed her gratuitously. It was an innocuous 
photograph that simply illustrated what she looked like.

The Commission did not therefore consider that publication of the photograph showed a lack of 
respect for Ms Needham’s private life, and there was therefore no breach of Clause 3.

Relevant ruling
Gbonda v Evening Standard 2004 

Adjudication issued 2005

61

MODI 00039782


