
For Distribution to CPs

M r S a m ir  E l-A ta r, M a n ag in g  D ire c to r  o f  D a r A i-T a q w a  b o o k s h o p  v  E v e n in g  S ta n d a rd

Clauses noted: 1, 2

Mr Samir El-Atar, Managing Director of Dar Al-Taqwa bookshop, complained to the Press 
Complaints Commission that an article headlined “Terror and hatred for sale just yards from Baker 
Street”, published in the Evening Standard on 28 July 2005, was inaccurate and misleading in 
breach of Clause 1 (Accuracy) and that he had been denied an opportunity to reply under Clause 2 
(Opportunity to reply) of the Code.

The complaint was upheld.

The article focused on allegedly extremist literature which was on sale in Islamic bookshops in the 
aftermath of the London bombings. The complainant’s bookshop featured prominently in a 
photograph, alongside pictures of three of the titles that the newspaper said advocated terrorism 
and which were said to be sold at premises “such as Dar Al-Taqwa”. The complainant made clear 
that the shop had never stocked the books or the DVD pictured. The article was therefore 
misleading since it led people to believe that the shop sought to promote and incite terrorism. 
Moreover, the newspaper had quoted selectively from a pamphlet on jihad which was on sale in the 
bookshop. The complainant said that this pamphlet did not incite terror or hatred as the article 
alleged. As a result of the article, abuse and threats of violence had been made against staff and it 
had been necessary to invoke police protection.

The newspaper referred to an earlier article in The Times, in which the bookshop was said to be 
selling extremist literature. Its own article had quoted the shop’s manager making clear his position 
that the shop sold mainstream literature. It had also subsequently published a clarification -  without 
the complainant’s approval -  which outlined that the books and DVDs pictured had never been for 
sale at Dar Al-Taqwa. The newspaper also offered to publish an abridged letter from the 
complainant or his representative together with an editorial footnote which apologised for any 
misunderstanding. The complainant was unhappy with the remedial action both taken and offered 
by the newspaper.

Adjudication

Clause 1 requires newspapers to ‘take care not to publish inaccurate, misleading, or distorted 
information’. In this case -  given the seriousness of the allegations and the sensitive time at which 
they were published, shortly after the terrorist attacks -  there was an over-riding need to ensure that 
the information gathered by the paper was accurately presented.

While the newspaper was doubtless acting in the public interest when researching the article, it had 
subsequently conceded that the books and DVDs pictured prominently in the piece were not sold in 
the shop. Although there was no dispute that the pamphlet quoted in the article was sold by the 
bookshop, the Commission concluded that the pamphlet provided insufficient corroboration to 
support the extremely serious claims contained in the headline. Sufficient care had not therefore 
been taken by the newspaper over the accuracy of the story. In upholding the complaint the 
Commission was mindful that, in the climate of anxiety following the attacks, the consequences of 
the misleading allegations -  particularly given the fact that the shop’s contact details had been 
prominently displayed -  could have been extremely serious for the complainant. It did not in these 
circumstances consider that the offered remedies were adequate to resolve what was a clear 
breach of Clause 1. There was also therefore a breach of Clause 2 of the Code.

The complainant also had objected to the publication of the photograph of the shop in which its 
telephone and fax number were clearly displayed. He considered that this was intrusive in breach of

67

MODI 00039788



For Distribution to CPs

Clause 3 of the Code. As previously stated, the Commission decided that publication of the shop’s 
telephone number in the context of the piece was likely to cause serious difficulties. The 
Commission, however, did not consider that the publication of a shop-front represented a failure to 
respect the private life of the complainant. The photographs did not contain private information and 
there was therefore no breach of Clause 3 on this point.

Adjudication issued 2005

68

MODI 00039789


