For Distribution to CPs

Mrs G M Woolley v Pick Me Up
Clauses noted: 1

Mrs G M Woolley of Northumberland complained to the Press Complaints Commission that an
article headlined “Sins of the cloth” published in Pick Me Up magazine on 17 February 2005
contained inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code of Practice.

The complaint was upheld.

The article was an account of her relationship with the vicar who had conducted her son’s funeral.
The complainant said that there were numerous inaccuracies in the piece and that the time-scale of
the story had been presented in a misleading manner. '

The magazine provided copies of its reporter’s notes and argued that the published story was told in
the same order as the complainant’s verbal account. It said that articles of this type were often not
time-specific. Moreover, the final edited version of the story was read back to the complainant
before publication, although the complainant disputed this and said that she had been read a
different version.

Adjudication

The two parties to the complaint disagreed about whether the magazine had put the correct version
of the article to the complainant in advance of publication. However, there was other evidence in the
form of the reporter’s notes. While they broadly confirmed the gist of the story, they did not entirely
support the magazine’s position. In particular, the notes made no reference to the complainant
starting a relationship with the vicar before her estranged husband had died. The problem appeared
to have arisen because the magazine had substantially condensed the time-scale during which the
events took place. While this approach to editing real life stories would not normally lead to a breach
of the Code, in this case the result was that a significant inaccuracy had been published. It had not
been corrected, resulting in a breach of Clause 1.

stesesdedede dedededededededede dedede dede dedededededdodedededededededededededokedekedede dedededededededededeicedeiedododedok etk dode e dede ek

The complainant also raised concerns about the use of photographs to illustrate the piece. Although
her name had been changed as requested, she said that assurances that her face would be
pixelated had not been honoured. In addition, pictures of her family supplied to the magazine had
been used without permission.

The magazine said that it would not run a story without photographs unless there are legal reasons
for doing so. The complainant had posed for a photo shoot and no assurance was made that her
face would be pixelated. The photographs of her family had been given willingly.

The Commission was not in a position to determine whether or not the complainant had been
assured that the photographs — which had been taken with her consent — would either be pixelated
or not used. It made no finding on this point. However, as the complainant appeared to have given
the journalist photographs of her family, there was no breach of the Code in publishing them.

Adjudication issued 2005

70

MOD100039791



