For Distribution to CPs

Ms Carolyn Cunningham and Mr Paul John Ferris v Daily Record
Clauses noted: 1, 3, 4,6

Ms Carolyn Cunningham and Mr Paul John Ferris complained to the Press Complaints Commission
that two articles published by the Daily Record on 5 September 2007 headlined ‘Child No. 3 for
Ferris’ and ‘Baby girl for Ferris’ contained inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) and were
intrusive in breach of Clause 3 (Privacy) and Clause 6 (Children). They also raised concerns under
Clause 4 (Harassment) of the Code of Practice.

The complaint was not upheld. On one point, the Commission considered that sufficient remedial
action had been offered to remedy any breach of the Code. The other complaints did not raise a
breach of the Code.

The articles reported the birth of the complainants’ daughter, identified her by name, and quoted an
‘underworld source’ saying that Mr Ferris (described in the paper as a ‘gangster’) wanted to keep
the birth secret to protect his family from revenge attacks. The complainants said they had not
sought to keep the birth secret, and were confident that the quoted source — and therefore the threat
of reprisals — did not exist.

They said their daughter’s identity had been ‘stolen’, and complained that her whereabouts had
been made public. They argued that the newspaper had used the fame of Paul Ferris as sole
justification for publishing details of his daughter’s private life in breach of Clause 6 of the Code.
Finally, they said their parents had been alarmed by approaches from reporters, and complained
that journalists had remained outside Ms Cunningham’s former home for three days and had sought
information about her son. They had only left when asked to do so by neighbours.

While standing by its source, the paper apologised for failing to contact the complainants prior to
publication, and offered them the opportunity to respond to the article in a published letter or follow
up piece. However, it did not accept that it had stolen the complainants’ daughter’s identity by
revealing her name and her geographical location. The question of intrusion was not relevant as the
child was only six months old.

The newspaper denied harassing anyone. It had not sought information about Ms Cunningham’s
son, and had not been asked to leave by any former neighbour.

Adjudication

The claim that Mr Ferris was eager to keep the birth of their daughter a secret was attributed in the
article to an ‘underworld source’. The complainants doubted whether such a source existed: their
announcement of the news to family and friends showed that they had not tried to keep it secret.
But the Code requires journalists to protect confidential sources of information, and as such the
Commission could not test the reliability of the newspaper's source in this case. In such
circumstances, and particularly when the complainants had not been given the chance to be quoted
in the article, it was right for the newspaper to offer them the opportunity to record their position
publicly. The Commission considered that the offer of a letter or further article would have enabled
them adequately to dispute the claims of secrecy. Although this was not welcomed by the
complainants, it was a sufficient response in terms of the newspaper’s obligations under the Code
to this part of the complaint.

There was no breach of Clauses 3 (Privacy) or 6 (Children) of the Code in relation to the publication
of the infant’s full name and the county in which she and her parents lived. The subject matter of the
article chiefly concerned the fact of the birth and the (disputed) claim that the child’s parents had
tried to keep it secret through fear of revenge attacks. The information about the child — her name,
the fact she had been born, and the county in which she lived — was superficial, and, in relation to

99

MOD100039820



For Distribution to CPs

her name and birth, a matter of public record by virtue of their inclusion on her birth certificate.
Stating the vague whereabouts of the family home was not intrusive into the family’s home life in
breach of Clause 3. In any case, in light of the child’s age, the impact on her of publication would
have been negligible.

Turning to the complaint of harassment, it was important for the Commission to point out that
Clause 4 does not amount to a general prohibition on journalists asking questions. Rather, it says
that they must not persist in their attentions, once asked to desist. While there was a dispute as to
what had happened on this occasion, the Commission saw no evidence that journalists had
continued questioning or pursuing anyone having been asked to desist. It also noted that none of
the subjects of the alleged harassment had themselves complained. There were therefore no
matters to pursue under this part of the Code.

Adjudication issued 15/12/2007

100

MOD100039821



