
For Distribution to C P s

M r P a u l B u r r e ll  v  N e w s  o f  th e  W o rld

Clauses noted: 1

Mr Paul Burrell complained to the Press Complaints Commission, through David Price Solicitors, 
that an article published in the News of the World of 15th June 2008, headlined “Burrell: I had sex 
with Diana”, was in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Code.

The complaint was upheld.

The article reported the claim by Ron Cosgrove, the brother-in-law of former royal butler Paul 
Burrell, that Mr Burrell had once revealed he had had sex with Princess Diana.

The complainant strongly disputed the central allegation in the article. He said that the sole basis for 
the allegation was Mr Cosgrove’s claim that the complainant confided the secret to him in a pub in 
1993, and denied that such a conversation had occurred. He accepted that the PCC was not the 
appropriate body to determine whether or not the conversation had taken place, or whether the 
allegation was true, and restricted the complaint to two issues:

■ whether or not the newspaper had taken care not to publish inaccurate information, by 
investigating the claims properly, including putting them to the complainant for his comment before 
publication;

■ whether or not readers would have been misled by the lack of a denial from Mr Burrell.

The complainant argued that the claim by Mr Cosgrove was inherently improbable and likely to be 
motivated by the financial reward offered by the newspaper. This meant that there was a greater 
need for the newspaper to go to Mr Burrell for comment. He said that the article referred to the 
complainant and Mr Cosgrove discussing the Princess’s use of the phrase “her rock”, but said this 
phrase was not current in 1993. Mr Cosgrove had never previously shared his lurid claims with his 
wife or sister, and had waited fifteen years to raise them.

The newspaper argued that it had credible evidence to publish the story. It had three sources at the 
time of publication. The first was a confidential source, a former associate of Mr Burrell, who 
approached the newspaper several months before the story was published. He made detailed 
allegations on tape and in an affidavit. The newspaper did not publish anything at that time because 
there was no further corroboration. Months later, and entirely separately, Mr Cosgrove volunteered 
his account. His version of events was tested several times in interview, and he swore an affidavit in 
support of his position. This affidavit was then confirmed by his son Stephen (who signed and 
witnessed it prior to publication, and subsequently signed his own affidavit). Stephen Cosgrove 
indicated that he had heard the story himself from Mr Burrell at a later event. The newspaper 
provided the PCC with redacted versions of the two Cosgrove affidavits, but it did not supply the 
initial source’s affidavit because it wished to respect that source’s anonymity.

The newspaper said it did not seek to publish the complainant’s denial at the time, because he was 
a self-confessed and notorious liar. He had been branded a liar by the coroner at the Diana Inquest 
and had admitted -  in a video published by the Sun newspaper -  that he had not told the “whole 
truth” to the court. In any case his denials were widely carried in other media. The newspaper was 
also concerned that the complainant would -  if he had been made aware of the story -  have 
obtained an undeserved injunction from an emergency judge. It was willing to append the 
complainant’s denial to its online article as a means of resolving the complaint.

Adjudication

115

MODI 00039836



For Distribution to C P s

Given that, as the complainant had conceded, it was not possible for the Commission to make a 
finding of fact as to whether the alleged conversation had ever taken place, the principal task for the 
Commission was to consider whether the newspaper had taken care not to publish misleading 
information in the way it had presented the story. This boiled down to an assessment as to whether 
readers would have been misled by the omission of Mr Burrell’s position on the matter, which was 
that he strongly denied either having had the conversation with Mr Cosgrove or ever having a 
sexual relationship with Princess Diana.

The newspaper had argued that it was not necessary to go to the complainant for a comment before 
publication because his comments would have been worthless as he was a proven liar, and 
because it had three sources for the claim that he had boasted of a sexual relationship with his 
former employer.

The Commission has previously said that failure to contact the subjects of articles before publication 
— while not obligatory — may constitute a lack of care under Clause 1 in some circumstances. It has 
never said that people have no right ever to comment on a story, or to be offered a right of reply if 
they have misled people in another context. ’

The Commission was also aware of the newspaper’s concerns about an undeserved injunction 
being granted. However, it did not consider that this meant that the requirements of the Code did 
not apply. Given the nature of the story, and how the newspaper wished to present it, the inclusion 
of the complainant’s comments was necessary to avoid breaching the Code.

There were several reasons why the Commission considered that Mr Burrell’s denial of the 
allegations should have been made clear in the article. The claims about him were significant and 
substantial, and published with great prominence. The information came from the recollection of a 
fifteen-year-old conversation, and was not corroborated on the record by anyone outside Mr 
Cosgrove’s immediate family (as the earlier source remained anonymous). It was clear to the 
Commission in these circumstances that there was a strong likelihood that the omission of any 
denial from Mr Burrell may have misled readers into believing that he accepted Mr Cosgrove’s 
allegations. Given the startling nature of the claims, and the narrow basis for them, the newspaper 
should have contacted the complainant and published his position on the matter. Readers could 
then have made their own assessment as to the value of his comments in the context of the piece 
and in light of his reputation. But they were not given this opportunity. Another way of dealing with 
the problem would have been to offer Mr Burrell a prompt and proportionate right of reply 
immediately following publication. The offer to include the denial on the website, made at the end of 
the PCC investigation, was neither prompt nor proportionate.

It has never been an absolute requirement for newspapers to contact those who are about to 
feature in articles. This would be impractical for a number of reasons; often there will be no dispute 
about the facts, or the information will be innocuous; the volume of people mentioned in 
straightforward stories would make it impossible; and legitimate investigations might on some 
occasions be compromised by such a rule. However, in this case the newspaper made the wrong 
decision and the complaint was upheld.

Adjudication issued 18/11/2008

116

MODI 00039837


