For Distribution to CPs

Ms Angela Foran v Sunday World
Clauses noted: 1

Ms Angela Foran complained to the Press Complaints Commission that two articles headlined “Sinn
Fein MLA dumps wife for Brit army general’s daughter” and “Love rat McHugh dumped by Brit
lover”, published in the Sunday World on 27 January 2008 and 10 August 2008 respectively,
contained inaccuracies in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice.

The complaint was upheld.

The articles claimed that the complainant — said to be the daughter of a British army general who
had links to the intelligence services — had conducted an affair with Sinn Fein MLA Gerry McHugh.
The affair, it was suggested, led to the breakdown of his marriage and resignation from the party.

The complainant said that Mr McHugh had not left his wife to “shack up” with her. She denied
causing the breakdown of the marriage, as the relationship had occurred long after Mr McHugh and
his wife had separated. In addition — while her father had carried out national service in the army —
he had not attained the rank of general or worked in the security services.

The newspaper stood by the accuracy of the central allegation of the affair. The information in
regard to the complainant’s father had stemmed from the complainant herself as part of an earlier
story, together with its own security sources. The complainant said that she had never mentioned
her father when speaking previously to the newspaper.

Adjudication

Although the complainant had not denied having a relationship with Mr McHugh, she had denied
two significant aspects of the coverage: the claim that Mr McHugh had left his wife for her, and the
assertion that her father had been a general in the British army who worked in the intelligence
services. Neither of these points had been satisfactorily corroborated, and the paper had not offered
to publish a correction. There was therefore a breach of Clause 1 of the Code, and this part of the
complaint was upheld.

sdededededededede dededede dedede dede dede dededededodedededodedodededodedodedededededededekede dedededeke deddededeledededoiclokdoledokdoke ok dodededede

The complainant had also raised concerns that photographs of her — for which she had voluntarily
posed for a previous article — had been edited misleadingly. However, the Commission did not
conclude that cropping the images in this way would have misled readers in breach of Clause 1 of
the Code.

The complainant also complained that the articles had intruded into her private life in breach of
Clause 3 (Privacy). In the context of a story which connected her relationship to the resignation of
Mr McHugh, the Commission did not consider that referring to the existence of the relationship —
which appeared to have been made public by the pair attending a number of events together —
raised a breach of the Code, particularly when there were no private details about anything that
happened within the relationship.

Adjudication issued 12/03/2009

129

MOD100039850



