
For Distribution to CPs

K en L iv ingstone  v  D a iiy  M a ii

Clauses noted: 1

Mr Ken Livingstone of London complained to the Press Complaints Commission that three articles, 
headlined “Ken escapes fine for rail fare ‘dodge’”, “Fare cop, but Ken gets expenses” and “Don’t pay 
your rail fare fines, says Ken”, published in the Daily Mail on 18 March, 19 March and 23 March 
2009 were inaccurate and misleading in breach of Clause 1 (Accuracy) of the editors’ Code of 
Practice.

The complaint was not upheld.

The articles concerned an allegation that, despite not having a ticket for a train journey from London 
Paddington to Slough, the complainant was not given a penalty fare. The newspaper contrasted this 
with the complainant’s ‘zero tolerance’ policy on fare dodging when he was Mayor of London.

The complainant said that the paper’s failure to contact him before publishing the articles led to the 
omission of some key facts: that a suicide on the Jubilee tube line had delayed his journey, meaning 
that he had arrived at the station just two minutes before the train’s departure and with no time to 
buy a ticket; that the ticket collector on the train had not reached him before he arrived at Slough, 
meaning that he could not buy a ticket on board; and that he himself had approached station staff to 
say that he needed to purchase an extension ticket. It was inaccurate to suggest that he had 
‘admitted his error’, had been ‘warned not to do this again’ or -  as a witness had stated -  ‘had the 
good grace to look embarrassed about it’. He had not received preferential treatment or provoked a 
‘public furore’ as the coverage had suggested. Indeed, the train company had confirmed that ten 
other passengers had avoided a fine for similar reasons.

He added that there was no question of hypocrisy as there had never been a policy of automatic 
fines when he was Mayor of London: revenue inspectors always had absolute discretion not to 
issue a penalty notice if a valid reason had been offered. A letter for publication had not been 
published but been partially quoted in the 23 March article. The record had not adequately been set 
straight.

The newspaper said that, as Mayor, the complainant had mounted several high profile campaigns 
on the subject of fare dodging, which was in any case a matter of much public debate. The story 
had come from a freelance journalist who was travelling to Slough on the same train as the 
complainant, and had seen him avoid a fine despite having no ticket. The reporter then spoke to the 
staff concerned and then to First Great Western, who did not mention ten other passengers being 
let off. The reporter had attempted to contact the complainant without success.

In any case, the complainant’s explanation for not buying a ticket -  that he had been forced to run 
for his train -  was made clear in the 18 March article, and there had been no suggestion that he had 
deliberately tried to avoid buying a ticket. It was reasonable for the columnist on 19 March to claim 
that the story had caused a ‘public furore’. The newspaper was entitled to draw on the 
complainant’s letter for its article of 23 March -  after all, he had wanted his comments published, 
and he had made some bold statements, including the attack on First Great Western, and the call to 
passengers who had been ‘victimised’ not to pay their fines.

The complainant said that the newspaper was fully aware of his contact details and had no excuse 
for its failure to contact him.

Adjudication

The two parties to this dispute agreed that the complainant had not been able to buy a ticket before 
travelling on the train to Slough. Whether or not this was newsworthy -  something the complainant

132

MODI 00039853



For Distribution to CPs

seemed to dispute -  was a matter for the editor of the newspaper. In publishing the story however, 
the newspaper was obliged under the Code to take care not to publish any inaccurate information. 
Sometimes this will mean that it is necessary to contact the subject of a story to ensure that the 
information is correct. In this case, however, the freelance reporter was an eyewitness to the fact 
that the complainant did not have a ticket -  which was the substance of the story -  so there was no 
need to contact the complainant to find out whether it was true. The statements regarding the 
complainant being warned were attributed to a spokesman for First Great Western and the 
suqqestion that the complainant had looked embarrassed was attributed to a witness. Whether or 
not it was technically correct that the complainant had ‘admitted his error’ was not significant given 
that he had accepted that he had approached station staff to tell them that he did not have a ticket. 
The Commission also noted that the first report had correctly stated the complainants excuse for 
not having a ticket -  that ‘he was late and had to run for the train’.

In these circumstances, while the account inevitably bore the interpretation of the reporter who had 
witnessed the event, there did not appear to be anything particularly inaccurate about it. There was 
therefore no obligation on the newspaper to publish the complainant’s letter. But given that the 
complainant had sent in some comments for publication, it was not unreasonable for the newspaper 
to have published some of them in the form of an article, particularly given the strident views that he 
expressed. This also set out his denial of the accusation, made by the Taxpayers Alliance, of
hypocrisy.

The Commission considered that the critical statements made by third parties about the incident 
were sufficient grounds to support the columnist’s summary of the issue as a ‘public furore . Finally, 
it did not consider that failure to mention that ten other individuals had avoided the fine -  or that it 
was a ticket extension, rather than a full ticket -  would have altered the general understanding of 
the situation or misled readers significantly in breach of Clause 1 of the Code.

Adjudication issued 11/06/2009

133

MODI 00039854


