
For Distribution to C P s

P R E S S  COM PLAINTS COMiVlISSlOfM

F r o m  th e  D i r e c t o r

John W hittingdale OBE M P
Chairman, Culture M edia and Sport S elect Committee 
House o f  Commons 
London 
SW IA  OAA 5“ March 2009

r \

1 -

It was good to see you and your colleagues here yesterday.

I said I would send you a copy o f  our ruling on the Peaches G eldof case, 
which sets out w hy w e did not agree w ith  Mr Coad that a front page 
apology was necessary, and a list o f  pro-active action w e have taken in 
relation to major new s stories since the last Select Com m ittee inquiry.

Incidentally, you may w ish  to know that Mr Coad is now  suing the Daily  
Star on behalf o f  M s Geldof. This is quite unusual behaviour. When it 
happens, it can regrettably threaten to undermine our service because 
newspapers becom e suspicious that the PCC is being used as a stalking 
horse for defamation action, and can becom e reluctant to co-operate fully  
and openly in future cases. The second apology that the D aily Star 
published on page 2, w hich included the photograph, is also enclosed.

We look forward to seeing you on the 2 4  March.

With kind regards.

CHAIRMAN
Sir Christopher Meyer

M EM BERS OF TH E 
COM M ISSIO N
Matti Alderson 
Spencer Feeney 
Colleen Harris MVO 
Vivien Hepworth 
John Home Robertson 
Simon Irwin 
Jan MacGregor 
John McLellan 
Ian Nichoi 
Lindsay Nicholson 
Esther Roberton 
Eve Salomon 
Simon Sapper 
The Right Rev.
John Walne KCVO 
Tina Weaver 
Peter Wright

D IRECTO R
Tim Toulmin

Tim Toulmin (

Halton House, 20/23 Holborn, London EC1N 2JD
T: 020 7831 0022 F: 020 7831 0025 E: complaints@pcc.org.uk 
Textphone for deaf or hard of hearing: 020 7831 0123 
www.pcc.org.uk

MODI 00042560

mailto:complaints@pcc.org.uk
http://www.pcc.org.uk


For Distribution to C P s

List of proactive approaches undertaken by the PCC since 2007

Cumbria rail crash
We contacted British Transport Police to alert them  to the PC C ’s work in 
light o f  the train crash (26 February 2007).

Kidnap of British nationals in Ethiopia
W e sent literature and information to the fam ilies o f  those m issing in 
Ethiopia, care o f  the British Council (6 March 2007).

Detention of British military personnel in Iran
Following the return to the U K  o f  15 Royal N avy /  Royal Marine 
personnel w ho had been detained in Iran, w e wrote to the M OD advising 
how  the PCC could help, should the sailors and their fam ilies need help 
with unwanted press attention (5 April 2007). The PCC and M OD now  
have a good working relationship and w e regularly speak to MOD ‘media 
shielders’ about our work.

Disappearance of Madeleine McCann
On 5 M ay 2007 , w e contacted the British Em bassy in Portugal to remind 
them that the PC C ’s remit extends to the w ay that British journalists go 
about their business abroad, and suggesting that our contact details be 
passed to the M cCann fam ily i f  appropriate.

Murder of Meredith Kercher
Shortly after the death o f  Meredith Kercher, w e contacted the British 
Embassy in R om e and Richard Ottaway MP (the constituency MP for the 
family) offering our support to the fam ily (8 Novem ber 2007)

Bridgend suicides
On 19 February 2008 , w e wrote to South W ales Police and the 
Association o f  C h ief P olice Officers explaining how  the desist notice 
system works and reminding them o f  the various sections o f  the Code 
which m ay be relevant to fam ilies and friends concerned about press 
reporting.

Mumbai attacks
Following the bom bs in Mumbai in N ovem ber 2008, w e contacted the 
Consulate Directorate at the FCO to remind them  o f  our services. This 
was communicated to the Crisis team set up to handle the response to the 
attacks (28 N ovem ber 2008).

MODI 00042561



For Distribution to C P s

ADJUDICATION

Peaches Geldof complained, through Swan Turton solicitors, to the Press Complaints 
Commission that an article published in the Daily Star on 29*’’ September 2008 
headlined “Peaches: Spend night with me for £5k” was inaccurate in breach of Clause 
1 (Accuracy) of the Code.

Following sufficient remedial action from the newspaper, no further action was 
required.

The front page article claimed that the complainant received payment from people 
“desperate for her company” and that she and “her girlie pals rake in the mega-bucks 
fees for providing their services at A-list parties”. Her solicitor argued that this could 
only mean that she was exchanging sexual favours for money at celebrity events, 
which was -  of course — entirely false. He provided examples of Google searches of 
the phrases used on the front page (such as “girl £5000 night” and “spend night with 
me”), which returned results related to the sex industry. He said the fact that the 
newspaper had decided to give over an entire front page to the story must mean that it 
was making allegations of a highly scandalous nature (i.e that his client was 
connected to the sex industry, rather than that she merely attended parties). An article 
on page 5, to which the front page text referred, contained the claim that the 
complainant was paid £5000 merely to attend A-list parties. This was also inaccurate: 
she was only paid for her performances as a DJ. This second article -  with its 
headlines “Peaches & Dream” and “Hire Geldof babe or her pal for just £5k a nighf’, 
accompanied by photographs of Ms Geldof at a lingerie shoot -  also wrongly 
suggested that the claims had a sexual nature.

The newspaper accepted that the front page article was not supported by the text of 
the page 5 article. But it pointed to the fact that the latter article did refer to the fact 
that the complainant was paid for her work as a DJ: a source was quoted referring to 
Ms Geldof “do[ing] a bit of DJing”, and her spokesperson was quoted sa5nng Ms 
Geldof will only attend events “when she thinks the brand is worth supporting, and 
that’s when she is DJing there”. This article contained no claims that the services 
were of a sexual nature. It was willing to publish the following apology, above the 
fold on page 2 or 5, with a photograph to increase the prominence:

"In our edition o f  29 September we ran an article on our front page and page 5 about 
Peaches Geldof The fron t page article carried the headline “PEACHES: SPEND  
N IG H T W ITH  M E  FO R £5K”. The article went on to state that "Peaches and her 
girlie pals rake in the mega bucks fo r  providing their services at A-list parties We 
now accept that Peaches does not charge a fe e  to attend parties or events like London 
Fashion Week as was claimed in the article. We also apologise to Peaches fo r  the 
implication in the headline that she provided services o f  a personal or sexual nature 

fo r  the payment o f  a fee. ”

The complainant was content with the wording, but felt that it should be published on 
the front page. He argued that both the newspaper and the PCC have previously 
accepted, in other cases, the principle that front page stories warrant front page 
apologies. Millions of people would have only seen the front page, which wrongly 
(and deliberately) suggested that she was offering sexual services. The newspaper

MODI 00042562



For Distribution to CPs

had been informed in advance that the claim about being paid to attend parties was 
wrong, which made the error worse and the need for prominence greater.

Adjudication

The Commission agreed with the complainant that Clause 1 (Accuracy) of the Code 
had been breached. The newspaper had wrongly claimed that the complainant 
received money for “showing up” to parties. This was inaccurate, as had been made 
clear to the newspaper before publication. There was also the issue of the non-specific 
claims made on the front page. The Commission had some sympathy with the 
complainant’s concerns about this too. While the newspaper may have intended it to 
be tongue-in-cheek, the Commission considered that the deliberately suggestive 
headline was likely to mislead some readers, even if the text on the front page stopped 
short of making any direct claims about how she specifically earned money.

This was all sloppy journalism, which had fallen well short of the high standards of 
the Code. On that basis, it was clearly necessary for the newspaper to apologise to the 
complainant. Both parties had agreed on a wording that corrected the central factual 
inaccuracy and addressed the implication of the front page. The only question for the 
Commission related to prominence: was it necessary for the agreed text to appear on 
the front page?

It did not consider that it was. While the front page may have been open to a certain 
interpretation, it did not contain any specific claims about the “services” offered by 
the complainant. The inside article did not suggest that the services were in any way 
sexual, and made clear that they related to non-controversial entertainment at parties.

As the front page article did not carry a specifically inaccurate claim, and as the main 
inaccuracy was on page 5, the decision to locate the apology prominently on page 2 
(with a photograph) was, in the Commission’s view, proportionate. The Commission 
hoped that the complainant would now accept the offer in order that the newspaper 
could publicly apologise for its errors.

MODI 00042563



For Distribution to C P s

(7 - 2 -

(ecretary Jacqui Smitli last night attacked a 
Sheeing four terror suspects on bail. The men, 

on Thursday, are feared to, have lin ks to

lice M itting said m inisters ‘‘failed.to prove they 
iisk of disappearing'’. ■ . . '
tSmith fumed: “My top priority is to protect the  
id I have argued that there, is a risk that these 
als w ill abscond .if they aremot detained.”

In our edition of 29 September 
we ran an article on our front 
page and Page 5 about Peaches 
Geldof. The front page article 
carried the headline “Peaches: 
Spend night with me for £5k". 
The article went on to state that 
“Peaches and her girlie pals 
rake in the mega bucks for pro­
viding their services at A-list

parties”. We now accept th  
Peaches does not charge\£ 
to attend parties or events 
London Fashion Week as v 
claimed in the article,.We e 
applogise to Peaches for t| 
implication in the headlihe 
she provided services p| a 
personal or sexual na" 
the payment of a fee

1— «
h M

■

1 . ^ ;

SE -S ® * ,? -

MODI 00042564


