
For Distribution to CPs

PLEASE NOTE AS OF 06 JULY 2011 THE PCC HAS WITHDRAWN THIS REPORT.
Please see the  fo llo w in g  s ta te m e n t (h t tp : / /w w w .pcc.org.uk /new s/index.h tm r?artic le=N zlO M g==) for 
fu ll deta ils.

EMBARGO: OO.OIhrs
09.11.09

PCC report on phone message tapping allegations

1.0 Background

1.1 On the 9* July 2009. the Guardian newspaper published a story under the headline 
"Revealed: M urdoch's £ lm  bill for hiding dirty tricks". It alleged that News Group 
newspapers had "paid out more than £ lm  to settle legal cases that threatened to reveal 
evidence o f his journalists' repeated involvement in the use o f criminal methods to get 
stories". It said that these three cases were linked to the conviction under the Regulation of 
Investigatory Powers Act o f Clive Goodman, the form er Royal Editor o f the News of the 
World, in 2007 for hacking into messages left on the mobile phones o f members o f the Royal 
Household. The Guardian story said that the payments ‘secured secrecy' and that the legal 
actions were therefore ‘suppressed' - and it revealed that one o f the cases involved Gordon 
Taylor, the chief executive o f the Professional Footballers' Association.

1.2 There were further allegations in the Guardian's coverage, m ost significantly that "one 
senior source at the M et told the Guardian that during the Goodman inquiry, officers had 
found evidence o f News G roup staff using private investigators who hacked into ‘thousands' 
o f m obile phones. Another source with direct knowledge o f the police findings put the figure 
at ‘two or three thousand' mobiles".

1.3 The article also said that Gordon Taylor's legal team had successfully asked the court to 
produce details from an old inquiry by the Information Com m issioner about possible 
breaches by journalists o f the Data Protection Act, which the article said involved 31 News 
Group journalists. The article said that the activity referred to in the Information 
Com m issioner's report predated the phone message hacking, and although the two issues 
were not linked (there was no suggestion that Gordon Taylor had been identified as a victim 
of a breach o f the DPA in the Information Commissioner's report), "faced with this evidence 
[about the use o f a private investigator] News International... started offering huge cash 
payments to settle the [Gordon Taylor] case out o f court".

1.4 A separate comm ent piece on the 9* July by the journalist Nick Davies, who had 
researched the story, alleged that: "according to one source with direct knowledge o f the 
Scotland Yard evidence. News of the W orld journalists were systematically using private 
investigators who would break the law to obtain information, hacking into thousands of 
mobile phones and supplying raw material which was then converted into stories that made 
no reference to their real source". This was contrasted with previous public statements by 
News International employees - to the PCC and to the Select Com m ittee for Culture, M edia 
and Sport - that Goodman was the only person at the News o f the W orld involved in the 
hacking. The com m ent piece again referred to the evidence seized by the Information 
Com m issioner during his Operation M otorm an inquiry, which had found evidence o f 
journalists using a private investigator called Steve W hittam ore to obtain information using 
subterfuge. Neither the news article nor the com m ent piece informed readers about when

623

MODI 00041333

http://www.pcc.org.uk/news/index.htmr?article=NzlOMg==


For Distribution to CPs

these activities had apparently taken place, although this became clearer during M r Davies's 
appearance before the Culture, Media and Sport Select Committee (see below).

2.0 Relevance of the Guardian allegations to the PCC

2.1 In 2007, following the convictions o f Clive Goodman and Glenn Mulcaire - a private 
investigator used by the News of the W orld - for the phone message hacking offences, the 
PCC took action to find out how the situation at the paper could have arisen in the first place, 
invited the new editor o f the News of the W orld to demonstrate how repetition would be 
avoided, and took steps to ensure that the press as a whole had sufficiently robust procedures 
in place to ensure that such a situation could not arise elsewhere. It was not the Commission's 
intention - nor was it within its remit - to try to duplicate the police investigation by trying to 
establish whether there had been other transgressions. However, it did consider that it had a 
role in shining a light on how the situation could have been allowed to develop, and in 
m aking recom m endations aimed at minimising the chances o f repetition - both for the good 
o f the industry but also to underpin public confidence in undercover journalism.

2.2 The PCC therefore had a num ber o f questions for the News of the World arising from the 
convictions o f M ulcaire and Goodman. During this process, the editor of the News of the 
World, Colin M yler, told the PCC that Goodman was the only staff member to have engaged 
in such practices, and that the behaviour was ‘aberrational'. Yet the Guardian's July 2009 
article suggested that the evidence unearthed during the Gordon Taylor legal action 
contradicted this claim, and that M r M yler had therefore m isled the PCC, ‘albeit in good 
faith'.

2.3 In its 2007 report into the Goodman/M ulcaire episode and the use, more generally, of 
subterfuge by journalists, the PCC made 6 specific recommendations to the industry to ensure 
that illegal snooping of the type undertaken by Goodman and M ulcaire was not repeated. 
Although a close reading o f the July 2009 Guardian articles revealed an implicit acceptance 
that the events described took place before the PCC's recom mendations had been published in 
2007, the absence o f dates in the pieces seemed to give rise to concern in some quarters that 
the allegations o f widespread illegal activity at News International related to current or recent 
behaviour. Had this been the case, it would have suggested that the steps taken by the PCC in 
2007 to prevent a repetition o f the scandal had failed. Additionally, the PCC was obviously 
concerned about the allegation that it had been m isled during its 2007 inquiry. Therefore, on 
the 9*’’ July 2009 - the day o f the Guardian’s initial claims - the PCC issued a statement 
saying that;

"The PCC has previously made clear that it finds the practice of phone message tapping 
deplorable. Any suggestion that further transgressions have occurred since its report was 
published in 2007 will be investigated without delay. In the m eantim e, the PCC is contacting 
the Guardian newspaper and the Information Com m issioner for any further specific 
information in relation to the claims, published today about the older cases, which suggest the 
Com m ission has been misled at any stage o f its inquiries into these matters."

3.0 Select Committee inquiry

3.1 The Select Committee on Culture, M edia and Sport - which had, coincidentally, been 
carrying out an inquiry into the press, privacy, and libel - announced that it would be 
extending its inquiry to look at whether it had been m isled by News International during a

624

MODI 00041334



For Distribution to CPs

2007 hearing into the matter, and to examine whether there was any evidence o f a widespread 
conspiracy at the News o f the W orld to engage in illegal behaviour. The Committee took 
evidence in public from a number of people including representatives from News 
International; the form er editor o f the News of the W orld, Andy Coulson; the Information 
Com m issioner; the M etropolitan police; the editor of the Guardian, Alan Rusbridger, and the 
journalist Nick Davies who researched the story; and the Director o f the PCC.

4.0 G u a r d ia n  evidence to the Select Committee

4.1 During their appearance before the Committee, M r Rusbridger and M r Davies made a 
num ber o f points;

M r Rusbridger said that the significance o f the Guardian's story was that the Gordon 
Taylor case showed that the practice o f phone message tapping was not limited to one 
Journalist at the News of the World, and that the Select Committee and the PCC had 
been misled. A  secondary element, he said, was the evidence of two sources familiar 
with the case who had said that ‘thousands o f individuals may have been targeted' for 
illegal snooping.
He suggested that one way ahead would be for the Editors' Code o f Practice 
Com m ittee to review the definition o f what is in the public interest to help ensure that 
any intrusion into privacy was proportionate to the seriousness of the case.
M r Davies produced evidence that he said suggested that people at the News of the 
World other than Clive Goodman were aware o f the illegal phone message hacking. 
Specifically, he produced an e-mail from a Junior reporter at the News of the World to 
Glenn M ulcaire which said at the top, "hello, this is for Neville", and which was a 
transcript o f a mobile phone message. M r Davies said that ‘Neville' was Neville 
Thurlbeck, the C hief Reporter o f the News of the World, and suggested that the 
existence of the e-mail showed that people other than Clive Goodman at the 
newspaper were aware of the phone message hacking.
He also produced a News of the World contract which offered Glenn M ulcaire a bonus 
o f £7000 if he delivered a story about Gordon Taylor. He said that both these 
documents were in the possession o f the police who were investigating the allegations 
o f phone m essage hacking.
Additionally, both documents were disclosed by Scotland Yard to Gordon Taylor's 
legal team in April 2008. Once the News of the World was aware o f them, they did not 
approach the PCC to correct the statement they had given during the PCC's 2007 
inquiries that no-one other than Clive Goodman at the paper was involved in phone 
message hacking.
The relevance o f the old Information Com m issioner cases was that, after Gordon 
Taylor's legal team obtained further details about them, they were one o f the reasons 
why News Group agreed to settle the action on a confidential basis.

5.0 Further PCC inquiries

5.1 The PCC was concerned about two discrete issues; whether it had been misled during its 
2007 inquiry; and whether there was any evidence that its recommendations to the industry to 
help prevent a repetition o f the illegal M ulcaire/Goodman situation had failed. During this 
latest inquiry, the PCC took evidence from;

• The News of the World',

625

MODI 00041335



For Distribution to CPs

• The Inform ation Commissioner's Office;
• Nick Davies;
• Alan Rusbridger;
• National newspaper executives.

6.0 Alan Rusbridger's evidence

6.1 M r Rusbridger told the Com m ission that he would not be ‘much use' as he had ‘no first 
hand knowledge o f the matters we published', but that Mr Davies had carried out ‘extensive 
research' and would speak to the PCC. He suggested that the Commission should;

• Ask the Information Com m issioner to provide the material about journalists' use of 
private investigators obtained during the Operation M otorman inquiry;

• Ask News International to send those documents relating to its use of private 
investigators that were in the possession of the police, and make ‘direct inquiries... of 
News of the World executives and reporters around the time of the Gordon Taylor, 
Clive Goodm an and M otorm an exercises', and ask the form er editor o f the News of 
the World, Andy Coulson, to give evidence.

7.0 Nick Davies's evidence

7.1 The PCC asked Nick Davies a number of questions aimed at finding out the extent of the 
evidence for his claims.

7.2 He referred to the evidence that he produced before the Select Committee, but added that 
because ‘Journalists working on a story about a powerful individual or organisation often find 
them selves in the position of having evidence of one kind or another which has been supplied 
on the basis that it will not be disclosed' he was ‘not in a position to supply [the PCC] with 
any other evidence'. He took care to point out that he him self had not claimed that ‘thousands' 
o f people had had their phone messages hacked: his story, he said, had referred to "Murdoch 
Journalists using private investigators who hacked into the phones o f 'numerous' public 
figures. The allegation o f 'thousands' is made by two well-placed sources whom we quote."

7.3 Finally, he said; "I have no evidence o f phone-hacking after May 2007 beyond the 
conversations which I have had with Journalists from various titles who say that the practice 
continues although, they say, it has become more tightly controlled, largely for budgetary 
reasons."

8.0 Evidence from the Information Commissioner's Office

8.1 The Director o f the PCC contacted the ICO about Journalists' compliance with the Data 
Protection Act, given that the Guardian articles had extensively referred to News Group 
Journalists appearing in the ICO's 2006 report What price privacy now? The Assistant 
Information Com m issioner, M ick Gorrill, replied. He said that the ICO would not make 
further information from Operation M otorm an available - including the names o f Journalists 
who had used the private investigator Steve W hittamore - because it was personal 
information. However, he added:

"Since the M otorm an investigation we have not had any investigations where we have 
uncovered evidence o f Journalists using private investigators or other third parties to

626

MODI 00041336



For Distribution to CPs

unlaw fully obtain personal information. W e have received one complaint since Motorman 
where a m em ber o f the public complained that details o f her medical record appeared in a 
national newspaper and that the journalist had unlawfully obtained it. It was clear that details 
o f her m edical record had appeared in the newspaper but we were unable to show that it had 
been unlawfully obtained.

"W e are o f the view that the threat o f imprisonm ent and other high profile convictions of 
private investigators unlawfully obtaining information (not on behalf o f journalists) have had 
an effect on this practice which has significantly reduced across the board. The PCC's own 
work will also have made a contribution so far as journalists are concerned. From our records 
there has been a m arked reduction in complaints about journalists unlawfully obtaining 
personal information via third parties. This does suggest that unless journalists are now using 
other im proper methods to obtain personal information there has been an improvement in 
standards."

9.0 The News of the World

9.1 In light o f the allegations in the Guardian, and the evidence presented to the Select 
Com m ittee, the PCC wrote to the editor o f the News of the World, Colin Myler, on 27'*’ July 
2009 with a num ber o f questions.

9.2 M r M yler sent a detailed reply to the Com m ission on the 5‘*’ August which can be 
sum m arised as follows:

• Allegations by the Guardian that police officers on the Goodman inquiry ‘found 
evidence o f News Group's staff using private investigators who hacked into thousands 
o f mobile phones', and that the police findings ‘put the figure at two or three thousand 
mobiles' were, he said, ‘not just unsubstantiated and irresponsible, they were wholly 
false'.

• The officer in charge o f the M ulcaire/Goodman investigation had said that the 
Guardian's estimates were wrong and that the number o f mobile phones hacked was 
‘a small num ber - perhaps a handful', while Assistant Com m issioner John Yates had 
made the same point on the 9'*’ July 2009.

In response to the PCC's specific questions, M r M yler said:

• "Our internal enquiries have found no evidence o f involvement by News of the World 
staff other than Clive Goodm an in phone message interception beyond the e-mail 
transcript which emerged in April 2008 during the Gordon Taylor litigation and which 
has since been revealed in the original Guardian report. That e-mail was dated June 29 
2005 and consisted of a transcript o f voicemails from the phone of Gordon Taylor and 
another person which had apparently been recorded by Glenn M ulcaire. The email 
and transcript were created by a junior reporter (who has since left the newspaper). 
W hen questioned after the e-mail was supplied to us by Gordon Taylor's lawyers in 
April 2008, the jun io r reporter accepted that he had created the relevant e-mail 
docum ent but had no recollection o f it beyond that. Since by the end o f June 2005 he 
had been a reporter for only a week or so (having been prom oted ‘off the floor' where 
he had been a m essenger) and since the first months of his reporting career consisted

627

MODI 00041337



For Distribution to CPs

largely o f transcribing tapes for other people, his lack of recollection when questioned 
three years later is perhaps understandable.

"E-mail searches o f relevant people, particularly the jun ior reporter, Neville Thurlbeck and 
Greg M iskiw failed to show any trace of the e-mail being sent to or received by any other 
News of the W orld staff member. Those who might have been connected to the relevant 
story, particularly Neville Thurlbeck and Greg M iskiw, denied ever having seen or knowing 
about the relevant e-mail and no evidence has been found which contradicts these assertions".

• M r M yler said that the process o f internal investigation had been rigorous and that 
News Group had instructed Burton Copeland, an independent firm of solicitors, to 
deal with further police inquiries after the arrests o f M ulcaire and Goodman. Burton 
Copeland were given ‘every financial document which could possibly be relevant' to 
the paper's dealings with Mulcaire, and they confirmed that ‘they could find no 
evidence from  these documents or their other enquiries which suggested complicity 
by the News of the W orld or other members o f its staff beyond Clive Goodman in 
crim inal activities'.

• In addition, M r M yler said that after he was appointed editor in January 2007, "an e­
mail search was conducted involving up to 2,500 separate e-mail messages in order to 
discover whether other News of the W orld staff were aware of the Goodman/M ulcaire 
criminal activity. These e-mail searches were conducted by our IT departm ent under 
the supervision o f News International's Director o f Legal Affairs, the Director of 
Human Resources and an independent firm of solicitors. No such evidence was 
discovered during this search".

• Asked to explain the relationship between M ulcaire and Neville Thurlbeck, M r M yler 
said that M ulcaire had had an entirely legitimate role working for the newspaper in 
obtaining information such as land registry checks, electoral roll and credit status 
checks and the legitim ate provision o f telephone numbers o f sports stars. Neville 
Thurlbeck m ade use o f  these services from June 2001 to April 2003 while he was 
news editor at the News of the W orld and occasionally, but seldom, after that point.

• Glen M ulcaire had never been paid by the News o f the W orld for information relating
to Gordon Taylor. The information in the June 29 
story being published.

th 2005 e-mail did not result in any

No further details could be provided about the story connected to the Greg 
M iskiw/Paul W illiams (a pseudonym for Glenn M ulcaire) contract as to do so would 
put the paper in breach o f the confidentially agreement to which the settlement with 
Gordon Taylor was subject.

In response to a suggestion made by Adam Price M P - and put to the editor by the 
PCC - M r M yler said it was nonsense to suggest that the article headlined ‘Chelsy 
tears a strip off Harry' could only have come from phone message hacking. The story 
was about a telephone conversation, not a message - and the information was based 
on an interview with a Spearm int Rhino dancer called Annabella. However, Clive 
Goodman had already admitted, through his counsel, that one part o f the story had 
come from  illegal activity. This was the information that Chelsy Davy was ‘due to fly

628

MODI 00041338



For Distribution to CPs

in on Tuesday for Harry's official passing-out celebrations'. This was the only piece of 
information that had been obtained illegally.

9.3 Mr M yler concluded by saying that ‘since I became editor in January 2007, I am as sure 
as I can be that the activities at the heart of the Goodm an/M ulcaire case have had no place at 
the News of the W orld and that my newspaper and my journalists fully comply with the law 
and the requirem ents o f the Code'.

9.4 There was a further exchange of correspondence between the PCC and M r Myler, in 
which he responded to the PCC's inquiries with two further points:

• Glenn M ulcaire had contact with a number of reporters on the News of the World 
other than Clive Goodman. But that did not mean to say that they were aware o f his 
illegal activities, and there was no evidence from  the inquiries undertaken by the 
newspaper since 2006 to suggest that they were;

• Clive Goodman had been editor of the Blackadder column between M arch 2005 and 
February 2006, and the stories in this column were not confined to those about the 
Royal Family. Between March 2006 and the time of his arrest, most - but not all - of 
the stories published under his name concerned the Royal Family.

10.0 Evidence from the police to the Select Committee

10.1 A fter the PCC began this latest inquiry, the Culture, M edia and Sport Select Committee 
held an oral evidence session with Assistant Com m issioner John Yates and Detective Chief 
Superintendent Philip W illiam s from the M etropolitan Police. A number of relevant points 
arose during this hearing:

• M r Yates said o f the Guardian article that "there is essentially nothing new in the 
story other than to place in the public dom ain additional material which had already 
been considered by both the police investigation into Goodm an and M ulcaire and by 
the CPS and the prosecution team. There was certainly no new evidence and, in spite 
o f a huge amount o f publicity and our own request o f the Guardian and others to 
submit to us any additional evidence, nothing has been forthcoming since".

• W ith regard to the ‘for Neville' e-mail, he said that "M ulcaire's computers were seized 
and examined. There is nothing in relation to Neville or Neville Thurlbeck in those 
computers and, supported by counsel latterly and by the DPP, they both are o f the 
view, as we are, that there are no reasonable grounds to suspect that Neville has 
com m itted any offence whatsoever and no reasonable grounds to go and interview 
him".

• In relation to the rem arks by the judge in the M ulcaire/Goodm an case that M ulcaire 
had been dealing with ‘others' at the News of the W orld, M r Yates said "of course he 
worked with others because that is his job. He is a private investigator and he works 
with journalists".

• Mr W illiam s said that they had "no evidence as to who he was doing those inquiries 
for [when M ulcaire worked with ‘others'] and whether anything ever came of it".

• He said that, in relation to other journalists, "there is nothing there [in the unused 
evidence] that points me to any other journalists at the News of the World. The only 
person, if  you like, unfortunately, is Goodm an quite clearly taking part in this 
activity".

629

MODI 00041339



For Distribution to CPs

• M r Yates said that M ulcaire had had contact with other journalists ‘in relation to the 
activity that we took [Goodman and Mulcaire] to court for in 2006'.

11.0 Other relevant evidence to the Select Committee

11.1 The Com m ittee also heard evidence from Gordon Taylor's lawyer, M ark Lewis, who 
said that a Detective Sergeant from the M etropolitan Police called M ark M aberly had told 
him  that the files in the Goodman case showed that 6000 people were involved in the phone 
m essage hacking, although he did not know whether that meant that that figure referred to 
6000 people whose phones had been hacked or 6000 people in total. Following this evidence, 
the PCC attempted to contact M r M aberly by post, e-mail and telephone in order to see 
whether he was in a position to provide the Commission with any further information. For 
w hatever reason, no response was forthcoming.

11.2 Andy Coulson, who had been the editor of the News of the W orld at the time o f the 
Goodm an/M ulcaire offences told the Committee that he had no ‘recollection o f there being 
any instances... where [phone message hacking] was used'. Indeed, Nick Davies also told the 
Com m ittee that he had seen no evidence linking M r Coulson to the phone message hacking.

11.3 Les Hinton, the Executive Chairman o f News International at the time o f the 
Goodm an/M ulcaire convictions, confirmed that he had seen no evidence that anyone other 
than Clive Goodman from  the News of the W orld staff was involved in phone message 
hacking. In response to questions suggesting that term ination payments to Mulcaire and 
Goodm an could be interpreted as an attempt to prevent them speaking out about practices at 
the newspaper, he said he had authorised the payments on the advice o f specialist 
em ploym ent lawyers. He denied that this was to buy their silence. Subsequently, he moved to 
the US to become C hief Executive o f Dow Jones in Decem ber 2007, before the Gordon 
Taylor legal action was settled.

12.0 Evidence from other national newspapers

12.1 In order to reassure itself and the public that measures were in place across the industry 
to safeguard against the use o f illegitimate subterfuge, the Com m ission conducted a broader 
investigation in 2007 which resulted in the publication o f 6 key recommendations. The 
Com m ission took the opportunity o f the renewed awareness o f the issue that followed the 
Guardian's July 2009 stories to write to national newspaper chief executives to make sure 
that these recom m endations had been implemented.

12.2 The Com m ission was impressed both by the extent to which this had happened, and also 
by other initiatives that had clearly been taken by some companies. The Com m ission can 
report that the following measures are widespread;

• Requirem ents on journalists to comply with the editors' Code o f Practice;
• References in contracts o f em ploym ent to com pliance with the Data Protection Act;
• Regular training seminars on privacy matters, including both the Data Protection Act 

and the PCC Code o f  Practice;
• Keeping freelancers inform ed of their obligation to abide by the terms o f the DPA;
• Highlighting that the Code o f Practice and the editors' Codebook had both recently 

changed in order to deal with the Information Com m issioner's concerns about 
compliance with the DPA;

630

MODI 00041340



For Distribution to CPs

f t
" i )

• Internal procedures requiring journalists to seek senior editorial and legal advice if 
they anticipate relying on a public interest defence to a breach o f the Data Protection 
Act;

• Clear and auditable processes for the authorisation o f cash payments to sources;
• One m ajor newspaper group said it had entirely banned the use o f inquiry agents in 

April 2007;

12.3 Another newspaper group suggested that the PCC could provide a list o f experts who 
could regularly train journalists on discrete legal and self-regulatory matters at newspaper 
offices. This is something the Com m ission will consider.

13.0 Conclusions

13.1 The Commission's latest inquiry into this matter has been concerned with whether it was 
misled by the News of the World during its 2007 investigation, and whether there is any 
evidence that phone m essage hacking has taken place since 2007, when it published a list of 
recom mendations to the industry about the use o f subterfuge. The Commission has not lost 
sight o f the fact that the genesis o f all this activity was the deplorable, illegal and unethical 
behaviour o f two people working for the News of the World in 2006. The Guardian 
newspaper was performing a perfectly legitimate function in further scrutinising activity at 
the paper, and it had produced one new significant fact in its revelation that the News of the 
World had privately settled a legal action brought by Gordon Taylor for a large amount of 
money. Indeed, such scrutiny by the media - taken with the activities o f the PCC, Select 
Com m ittee, Information Com m issioner and others - will inevitably help prevent abuses by 
journalists. Neither should it be forgotten, however, that in presenting its story the Guardian 
too had obligations under the Code requiring it to take care not to publish distorted or 
m isleading information.

Was the PCC misled?

13.2 The Com m ission has spoken to and obtained information from a num ber o f people and 
sources. Set against the Guardian's anonymous sources are a significant number o f on the 
record statements from those who have conducted inquiries, and have first hand knowledge 
o f events at the newspaper. W hile people may speculate about the email referencing ‘Neville', 
the Taylor settlement, and the term ination payments to M ulcaire and Goodman, the PCC can 
only deal with the facts that are available rather than make assumptions. The PCC has seen 
no new evidence to suggest that the practice o f phone message tapping was undertaken by 
others beyond Goodman and M ulcaire, or evidence that News of the World executives knew 
about Goodman and M ulcaire's activities. It follows that there is nothing to suggest that the 
PCC was materially m isled during its 2007 inquiry.

13.3 Indeed, having reviewed the matter, the Com m ission could not help but conclude that 
the Guardian's stories did not quite live up to the dramatic billing they were initially given. 
Perhaps this was because the sources could not be tested; or because Nick Davies was unable 
to shed further light on the suggestions o f a broader conspiracy at the newspaper; or because 
there was significant evidence to the contrary from the police; or because so much o f the 
information was old and had already appeared in the public domain (or a combination of 
these factors). W hatever the reason, there did not seem to be anything concrete to support the 
implication that there had been a hitherto concealed crim inal conspiracy at the News of the 
World to intrude into people's privacy.

631

MODI 00041341



For Distribution to CPs

( )

Is there evidence of ongoing phone message tapping by any journalists?

13.4 Even though the allegations against M ulcaire and Goodman had been dealt with by the 
police and the legal system in 2007, the PCC proactively took the initiative to conduct an 
inquiry aimed at m inimising the risk o f repetition and at reassuring the public about the future 
integrity o f undercover journalism . This work extended beyond the issue o f phone message 
hacking, and has been endorsed by the Information Com m issioner so far as it relates to the 
Data Protection Act. The industry willingly collaborated with it. The Commission was 
gratified to note the conclusion o f the Information Commissioner's Office that there seemed 
to have been an improvem ent in journalists' compliance with the Data Protection Act.

13.5 Despite the m anner in which the Guardian's allegations were treated in some quarters - 
as if they related to current or recent activity - there is no evidence that the practice o f phone 
m essage tapping is ongoing. The Com m ission is satisfied that - so far as it is possible to tell - 
its work aimed at im proving the integrity o f undercover journalism  has played its part in 
raising standards in this area.

13.6 It also further underlines the important role that a non-statutory, flexible body such as 
the PCC has in adding value to the work o f the legal system to help eliminate bad practice, 
and it would be regrettable if the renewed controversy over the historical transgressions at the 
News of the World obscured this. W hile there is no room for complacency in the drive to 
improve standards and ensure compliance with the Code and the law, the Com m ission trusts 
that the value o f its work in this area is something that others - notably the Select Committee, 
which is still examining these matters - will recognise.

ENDS

632

MODI 00041342


