
For Distribution to C P s

standard publishes front page apology to HRH the Duke of Edinburgh after PCC complaint

The London Evening Standard today publishes a prominent apology to HRH the Duke of Edinburgh 
following his complaint to the Press Complaints Commission on Wednesday this week. The paper 
has accepted that the allegation that he was suffering from prostate cancer was untrue. It has also 
apologised for breaching his privacy. The apology means that the matter has now been settled 
without the need to proceed to a formal ruling.

The front page of today's newspaper says: "The Evening Standard apologises to the Duke of 
Edinburgh". The full apology, which is published in an agreed position on page 5, says:

H R H  T h e  D u k e  o f  E d in b u rg h : A p o lo g y
In the Even ing  S ta n d a rd  o f  6  A u g u st  we sta te d  th a t The D uke o f  Edinburgh h ad been d iagnosed  as 
su fferin g  fro m  ca n ce r o f  the prostate. W e n o w  a cce p t th a t the sto ry  w as untrue a nd  that he is n ot 
su fferin g  fro m  a n y su ch  condition.

W e u n rese rved ly  a po lo g ise  both  to h im  a n d  to h is fa m ily  f o r  m aking this d istressing  allegation and  
fo r  b rea ch in g  h is privacy.

This complaint reveals the clear advantages of coming to the PCC with complaints of privacy 
intrusion. The process has been quick: the final settlement was negotiated less than 36 hours after 
the original complaint was made. In contrast with some legal actions, it has involved no further 
private details — which in this case would have related to Prince Philip's health — being released into 
the public domain. The apology has been prominent and proportionate. And the PCC costs nothing 
to use. The article under complaint has been removed from the newspaper's website and replaced 
with the text of the apology, which appears on the homepage and then will be archived 
permanently.

ENDS

For further information, please contact Stephen Abell on 020 78310022 

8 August 2008

130

MODI 00034928


