
For Distribution to C P s

Daily Star breached Code over Peaches claim

The Press Complaints Commission has ruled that the Daily Star was guilty of "sloppy journalism" in 
relation to a story that claimed Peaches Geldof received money for "showing up" to parties.
In an article of 29th September 2008, headlined "Peaches; Spend the night with me for 5k", the 
newspaper made a number of non-specific claims about the complainant being paid for "her 
company" and for her "services". Ms Geldof's solicitor said that readers would be misled into 
believing that his client was exchanging sexual favours for money.

The newspaper said it had made no direct claim to the effect that Ms Geldof was offering sexual 
services -  and added that the rather vague front page piece was clarified by an article on pageS. 
However, it agreed to publish an apology for the implication in the headline and offered to do so on 
page 2 or 5, above the fold, accompanied by a photograph. The complainant's solicitor said the offer 
was unsatisfactory and argued that the apology should appear on the front page, where the first 
part of the original article had been positioned.

The Commission agreed that an apology was necessary because the article had "fallen well short of 
the high standards of the Code [of Practice]". However, it did not agree with the complainant's 
solicitor that the newspaper should be required to publish the agreed wording on the front page. 
"While the [original] front page may have been open to a certain interpretation, it did not contain 
any specific claims about the 'services' offered by the complainant. The inside article [on page 5] did 
not suggest that the services were in any way sexual, and made clear that they related to non­
controversial entertainment at parties."

The main inaccuracy, which had appeared on page 5,was that Peaches Geldof received money 
simply for "showing up" to parties. The decision to locate the apology prominently on page 2 (with a 
photograph) was, in the Commission's view, "proportionate".

On 28 February, the Daily Star published its apology to the complainant on page 2.
To see the full adjudication click here

ENDS

For further information please contact Stephen Abell on 020 78310022.

12 March 2009

1 5 9

MODI 00034957


