
For Distribution to CPs

PCC rules on MP's complaint against Telegraph Media Group

The Press Complaints Commission has today published its adjudication on a complaint from Dr Julian 
Lewis, MP for New Forest East, over coverage of his expenses claims in The Sunday Telegraph, Daily 
Telegraph and on telegraph.co.uk.

The complaint centred on the reporting of an approach that the complainant had made to the Fees 
Office for advice about what he was entitled to claim in relation to the redecoration of his London 
flat. He had been told by officials that a claim for a £6,000 wooden floor - which he had included as 
part of a longer list of improvements - would not be likely to be accepted, and "could be seen as 
extravagant". Following this correspondence with the Fees Office, no formal claim was submitted by 
Dr. Lewis for the wooden floor.

As part of its coverage on MPs' expenses. Telegraph Media Group had referred variously to the 
request for guidance, stating that he had "attempted" to claim for it. The newspaper argued that, 
even if no formal claim ensued, the very fact of the approach effectively amounted to an attempted 
claim. Dr. Lewis strongly objected to the newspaper's coverage and argued that it was inaccurate 
and misleading under Clause 1 (Accuracy) of the Code. He raised particular concerns that he had 
been grouped with other MPs in a special supplement on MPs' expenses under the headline "Making 
a mockery: 102 MPs who tried to stretch the rules".

While the Commission said that it was "unlikely that readers would be materially misled" by the 
references to the complainant "attempting" to claim for the floor, it did note that the inclusion of 
the complainant's name in the list of MPs accused of "stretching the rules" was "more explicit" in its 
suggestion that wrongdoing had taken place. In these circumstances, it ruled that it was 
"appropriate for the newspaper to clarify what had actually occurred", as it had offered to do. Such a 
clarification, together with the publication of the Commission's ruling, would be a "proportionate 
response". No further action would be necessary.

The clarification was published in The Daily Telegraph and on the newspaper's website on Friday 4 
December. To access the online version, please click here.

To read the adjudication, click here.

The Commission has previously upheld a complaint from Dr Lewis against the News of the World 
over claims it made relating to his two homes. To read this adjudication, please click here.

ENDS

For more information, please contact Stephen Abell on 020 7831 0022 or 07980 264359.

7 December 2009

210

MODI 00035008


