
For Distribution to CPs

PCC upholds complaint from Lib Dems against Daily Telegraph

The Press Com plaints Commission has upheld a com p la in t made by M r Tim Farron MP, President o f 
the  Liberal Dem ocrat Party, th a t a series o f  artic les in The Daily Telegraph in Decem ber 2010 
conta ined in fo rm a tion  w hich had been obta ined using subterfuge in breach o f Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge) o f  the  Editors' Code o f Practice.

The articles quoted  a num ber o f  com m ents made by senior Liberal Dem ocrat MPs in th e ir  
constituency surgeries, w h ich  had been secretly recorded by the  newspaper’s journa lists posing as 
constituents. The MPs fea tu red  included Vince Cable, Ed Davey, Steve W ebb, M ichael M oore, 
Norm an Baker, A ndrew  Stunell, David Heath and Paul Burstow . The com pla inant - w ho  was fo rm a lly  
acting on beha lf o f  th e  MPs concerned, w ith  th e ir  consent - said th a t the newspaper had embarked 
on a 'fish ing e xped itio n ’ "designed solely to  en trap  M em bers o f Parliam ent" which had no plausible 
public in te res t ju s tifica tion .

The newspaper denied th a t it  had undertaken a 'fish ing exped ition '; ra ther, it  had acted upon 
specific in fo rm a tion  it had received fro m  parliam entarians and m embers o f  the  public show ing the 
em ergence o f Liberal D em ocrat priva te  dissatisfaction. The newspaper said th a t its enqu iry  was 
undertaken in the  public in te res t and th a t its investigation had proved th a t the  Liberal Dem ocrat 
m em bers o f  the  G overnm ent w ere no t consistent in th e ir  priva te  and public statem ents, which it  
righ tly  b rough t to  the  a tte n tio n  o f  its readers and the  w id e r public.

The Commission considered th a t the re  w ere tw o  re levant considerations: had the  newspaper 
dem onstra ted  th a t i t  had su ffic ien t p n m o /o c /e  grounds fo r  investigation before its reporte rs were 
asked to  go undercover, such th a t w ou ld  ju s tify  the  record ing o f num erous MPs at th e ir  surgeries 
w ith o u t th e ir  know ledge; and was such an investigation (using hidden listen ing devices) jus tified  in 
the  public in terest?

W hile  the  Commission acknow ledged the re  was a broad public in te res t in the  subject m atte r, it fe lt 
th a t the  newspaper had reached the  w rong  decision in decid ing to  pursue subterfuge on th is 
occasion. The Commission made clear th a t the  level o f  subterfuge was "h igh" and th a t "secretly 
record ing a public servant pursuing leg itim a te  public business was w ith o u t question a serious 
m a tte r". The Commission fe lt  th a t the  newspaper had focused "w h a t am ounted to  
d isp ropo rtio na te ly  in trus ive  a tte n tio n  on a num ber o f  MPs (w ho had been selected pure ly on the 
basis o f th e ir  m in is te ria l pos ition ". It was no t convinced by the  "genera l" nature o f the  prim a facie 
claims th a t led to  the  decision to  em ploy subterfuge, and fe lt  th a t m in isters w ere being asked "to  
com m ent on a series o f  po licy issues w ith  the  ev ident in te n t o f establishing on which subject they 
m igh t say som eth ing new sw orthy".

For the  Commission to  have sanctioned th is  m ethod, it  w ou ld  have had to  be convinced th a t a 
p ropo rtion a te  public in te res t could reasonably have been postu lated in advance. It did no t believe 
th a t the  Telegraph had su ffic ien t grounds, on a prima facie basis, to  ju s tify  th e ir  decision to  send the 
reporte rs  in. The com p la in t was th e re fo re  upheld.

Stephen Abell, D irecto r o f the  PCC said "The Commission has consistently ruled th a t 'fish ing 
exped itions ' w here newspapers em ploy subterfuge and use clandestine devices w ith o u t su ffic ien t 
ju s tifica tio n  are unacceptable. The issue o f how  journa lis ts  make use o f subterfuge deserves 
scrutiny, and indeed goes m uch w ide r than the  Telegraph's actions on th is  occasion. The PCC takes 
th is  sub ject seriously and w ill issue fu r th e r guidance on th is  area w ith  a v iew  to  ensuring high 
standards across the  industry ."

28 7

MODI 00035085



For Distribution to CPs

The Daily Telegraph have published th is  ru ling in fu ll today (Tuesday M ay 2011) on page 4 and 
online.

To read the  adjud ica tion click here.

ENDS

Notes to  Editors
1. The PCC is an independent body w hich adm inisters the  system o f se lf-regu la tion fo r  the press. It 
does so prim arily  by dealing w ith  com pla ints, fram ed w ith in  the  te rm s o f th e  Editors' Code o f 
Practice, about the  ed ito ria l con ten t o f  newspapers and magazines (and th e ir  websites, including 
e d ito ria l audio-visual m ateria l) and the  conduct o f  journalists.
2. Ian MacGregor, Editor o f  The Sunday Telegraph is a m em ber o f  the  Commission. He to o k  no part 
in the  PCC's de libera tions in th is com pla in t, and le ft the  room  when it  was discussed. He did no t see 
any correspondence connected to  the  case. This is in line w ith  the  PCC's norm al procedures. For 
m ore in fo rm a tion  please see here
3. For m ore in fo rm a tion , please con tac t Jonathan C olle tt on 020 7438 1246 o r 07740 896805.

10 M ay 2011

288

MODI 00035086


